Mitt fritids – rutiner och kompisar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kyrkskolans fritidshem
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Betyg och förmågor.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Läroplansträff fritidshem
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Mitt fritids – rutiner och kompisar Årshjul Sandviksskolans fritids Schackmästerskap Jullov Höstlov Sportlov Påsklov Sommarlov Fritidshemmetsdag Semlor Bakning Mitt fritids – rutiner och kompisar Våren och vi Temaveckor Uppstartsdag – Fritids stängt Inskolningar Föräldrautskick—utvärdering inskolning Inskolningsbesök Inskolningsamtal Skolval/ öppet hus Kartläggning av barngruppen Kartläggning av barngruppen Mitt-terminsutvärdering av verksamhet Mitt-terminsutvärdering av verksamhet Utvecklingsarbete förmiddag Reflektion – kvällsmöte 1 ggr/månaden Kvalitetsredovisning – arbetet påbörjas Kartläggning av barngruppen Föräldrautvärdering – utskick Kartläggning av barngruppen Uppstartsdag – Fritids stängt Utvärdering – Fritids stängt

Vårt verksamhetsår börjar med att de nya barnen – sexåringarna - skolas in i augusti. Den inskolningen har föregåtts av ett skolaval i januari och inskolningsbesök i maj. Hösterminens första del lägger vi fokus på att barngruppen ska lära sig fritids rutiner och lära känna barnen i fritidsgruppen. Under årets kallaste och mörkaste månader använder vi skolans lokaler tematiskt för att under den tidiga våren och sommaren förlägga allt mer av vår tid utomhus. Under året fylls fritids med olika aktiviteter. Den fria leken blandas med planerad verksamhet – allt sker i möjligaste mån utomhus. Vi har dessutom vissa återkommande inslag som exempelvis schackturneringar. Under lov och studiedagar styrs innehållet av den i många fall betydligt mindre barngruppen och i samarbete med Storsjöskolans fritidsavdelningar. Exempelvis skranåkning i Bränteberget och schackturneringar. För att säkerställa kvalitén i vår verksamhet utväderar och reflekterar vi kontinuerligt – där är vårens föräldraenkät en av de viktigaste. En förmiddag i månaden är vikt till utvecklings-arbete. Bland annat diskuteras aktuell forskning och pedagogiskt förhållningssätt.

Verksamhetens innehåll SKOLLAGEN Kompletterar utbildningen i klassrummet Livskunskap och social förmågor. Att fungera i grupp. Skapande och fin- och grovmotoriska färdigheter. Stimulera elevernas utveckling och lärande Göra skolans kunskaper meningsfulla. Praktisk mattematik, vikten av att förstå en text/instruktioner. Ge utrymme och tid för att i lek göra inlärd kunskap till sin egen. Meningsfull fritid och rekreation Möjlighet till vald egen tid. Bygga, läsa eller vila.

Lgr11 – Skolinspektionens tolkning Verksamhetens innehåll Lgr11 – Skolinspektionens tolkning Pedagogisk utgångspunkt Läroplanens kunskapssyn – att göra världen begriplig och hanterbar – ska prägla både skolans och fritidshemmens verksamhet. Verksamheten ska syfta till att stödja barnens intellektuella, sociala, emotionella och fysiska utveckling. Verksamheten bör vara lustfylld, varierad och bygga på en god balans mellan barnens fria val och inslag planerade och förberedda av personalen. I fritidshemmet är leken grundläggande liksom ett informellt och situationsstyrt lärande som bygger på barnens nyfikenhet och lust att lära. När verksamheten utformas bör personalen utgå från att alla barn är olika med olika erfarenheter, behov, intressen och ålder. Det är viktigt att personalen utgår från de nationella målen och kraven när man planerar verksamheten. Det är också viktigt att personalen regelbundet diskuterar och utvärderar den egna verksamhetens pedagogiska syfte och mål. Fritidshemmets ledning bör vara förtrogen med såväl uppdraget som den dagliga verksamheten och stödja personalen i det pedagogiska utvecklingsarbetet. Meningsfull fritid och stöd i utvecklingen Skapande inslag av musik, dans, bild och drama samt rörelse och hälsa är grundläggande liksom ett medvetet arbete kring identitets- och genusfrågor, kamratskap och respekt. Även annat innehåll som har anknytning till skolämnen bör behandlas, men i praktiska och vardagliga sammanhang. Det kan gälla områden som till exempel teknik, naturvetenskap, miljö, språk och kommunikation. Den demokratiska fostran och träning i att göra sin röst hörd och lyssna på andra är också viktig. Genom verksamheten bör barnen få möjlighet att utveckla egna intressen och tillit till sin egen förmåga, så att de blir självständiga och på sikt kan skapa en positiv och utvecklande fritid på egen hand. En god omsorg Fritidshemmet ska ge barnen en god omsorg som präglas av respekt för det enskilda barnet och ger barnet en upplevelse av tillit, trygghet, tillhörighet och sammanhang. Tillsynen och säkerheten för barnen ska vara god. Nolltolerans mot kränkningar gäller och personalen bör hjälpa barnen i att hantera konflikter. Fritidshemmet bör värna barnens fysiska välbefinnande och åtgärda obehag som trängsel, hög ljudvolym, stress. Personalen bör ha förmåga och utrymme att uppmärksamma och stödja alla barn utifrån behov, särskilt angeläget är att de barn som befinner sig i svårigheter av olika slag får den särskilda omsorg de behöver. Grundläggande för en god omsorg är att personal och barn har nära och positiva relationer.

Verksamhetens innehåll THE BIG 5 De fem viktigaste förmågorna i styrdokumenten. Analysförmåga Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Förklara och påvisa samband. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar. Kommunikativ förmåga Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa Metakognitiv förmåga Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva. Förmåga att hantera information Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Begreppslig förmåga Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.