Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
RINKEBYSKOLAN
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Mål och betygskriterier
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Självförvaltningsfärdigheter
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
”Undervisningen är helt gratis ”
Att synliggöra lärande
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Introduktion till matematik studierna på LTH
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Konsten att lyckas med sina studier
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Matematiklyftet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Lära för livet!.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007

Mål  att fler studenter klarar sin tentamen  höjda betyg  minska antalet avhopp - fler studenter slutför sin utbildning

SLAS  ser till studenternas förmåga och vilja att lära  ger studenterna motivation till fortsatta studier och goda studievanor  utvecklar studenternas förmåga att ta eget ansvar för sina studier

SLAS Syftet med metoden är att faddrar (äldre studenter) hjälper de nya studenterna i deras självstudier och fungerar som förebilder. Syftet med metoden är att faddrar (äldre studenter) hjälper de nya studenterna i deras självstudier och fungerar som förebilder. Detta leder till att de studerande får ökat självförtroende och bättre förutsättningar att klara kursen. Detta leder till att de studerande får ökat självförtroende och bättre förutsättningar att klara kursen. SLAS är INGEN EXTRA UNDERVISNING. SLAS är INGEN EXTRA UNDERVISNING. SLAS är ett komplement till den ordinarie undervisning. SLAS är ett komplement till den ordinarie undervisning. Den är frivillig och öppen för ALLA! Den är frivillig och öppen för ALLA!

Mötet Under SLAS-mötet diskuterar, bearbetar, förtydligar och strukturerar deltagarna kursens innehåll. Under SLAS-mötet diskuterar, bearbetar, förtydligar och strukturerar deltagarna kursens innehåll. Studenterna tränar sin förmåga i att analysera, granska, ta ställning och verifiera. Studenterna tränar sin förmåga i att analysera, granska, ta ställning och verifiera.

Studenterna uppfattar kursinnehållet väldigt olika och har olika teknik för inlärning. Genom att diskutera med andra studenter på ett SLAS- möte kan förståelsen för ämnet fördjupas.

SLAS-faddern  visar studenterna på Var och Hur kunskap kan inhämtas  uppmuntrar samarbete i gruppen  stimulerar till diskussion och kritiskt tänkande

Att ge svar på…  Hur skulle vi lösa det här problemet?  Låt oss gå igenom föreläsningsanteckningarna  Kan vi lättare förstå detta i läroboken?

Studenten Genom att delta i SLAS-möten: Kan den lära sig studieteknik och förbättra förståelse för kursen och ämnet Kan den lära sig studieteknik och förbättra förståelse för kursen och ämnet Tillfälle att jämföra anteckningar, diskutera frågor och begrepp och utveckla sin egen studiefärdighet – effektivare studietid Tillfälle att jämföra anteckningar, diskutera frågor och begrepp och utveckla sin egen studiefärdighet – effektivare studietid Lättare att ta eget ansvar för sina studier Lättare att ta eget ansvar för sina studier Möjligheten att nå bättre resultat ökar Möjligheten att nå bättre resultat ökar

SLAS Studenter Lär Av Studenter Dela eleverna i homogena grupper av högst fyra elever och låta dessa lösa en uppgift tillsammans under ledning av en fadder (som går högst i tvåan). Dela eleverna i homogena grupper av högst fyra elever och låta dessa lösa en uppgift tillsammans under ledning av en fadder (som går högst i tvåan). Faddern skall inte lösa uppgiften men hjälper via att uppmuntra eleverna att kolla kursboken, föreläsningsanteckningar, osv.... Varje fadder får högst 16 elever dvs 4 homogena grupper. Faddern skall inte lösa uppgiften men hjälper via att uppmuntra eleverna att kolla kursboken, föreläsningsanteckningar, osv.... Varje fadder får högst 16 elever dvs 4 homogena grupper. Varje grupp får olika uppgifter. När en grupp är färdig skall gruppen demonstrera sitt lösningsförslag p å tavlan medan övriga grupper skall uppmuntras av faddern att komma med frågor till den grupp som demonstrerar sitt lösningsförslag. Varje grupp får olika uppgifter. När en grupp är färdig skall gruppen demonstrera sitt lösningsförslag p å tavlan medan övriga grupper skall uppmuntras av faddern att komma med frågor till den grupp som demonstrerar sitt lösningsförslag. Den grupp som demonstrera sitt lösningsförslag är lärare åt andra grupper. Den grupp som demonstrera sitt lösningsförslag är lärare åt andra grupper. Fadderns roll är att kolla att allt g å rät till, t ex alla i gruppen skall vara aktiva och delta vid lösningsdemonstrationen. Varje grupp skall demonstrera sitt lösningsförslag. Fadderns roll är att kolla att allt g å rät till, t ex alla i gruppen skall vara aktiva och delta vid lösningsdemonstrationen. Varje grupp skall demonstrera sitt lösningsförslag. Om tiden inte räcker till (under passet) så skall grupperna förtsätta själva att demonstrera sina lösningsförslag för övriga, ev. utan fadder. Om tiden inte räcker till (under passet) så skall grupperna förtsätta själva att demonstrera sina lösningsförslag för övriga, ev. utan fadder.

Att lösa övningsuppgifterna Några små frågor du ställa dig själv då du löser övningsuppgifterna är: Några små frågor du ställa dig själv då du löser övningsuppgifterna är: Varför skall jag lösa denna uppgift? Vad skall jag lära av den? Vilken del av teorin skall uppgiften belysa? Varför skall jag lösa denna uppgift? Vad skall jag lära av den? Vilken del av teorin skall uppgiften belysa? Kan man ha en uppfattning om svaret utan att först lösa uppgiften? Då du löst en uppgift: är svaret rimligt? Kan man ha en uppfattning om svaret utan att först lösa uppgiften? Då du löst en uppgift: är svaret rimligt? Kan man lösa uppgiften på fler sätt? Hur ändras lösningen och svaret om man ändrar vissa parametrar/värden/uttryck? Kan man lösa uppgiften på fler sätt? Hur ändras lösningen och svaret om man ändrar vissa parametrar/värden/uttryck? Har jag förstått lösnings idén? Är idén allmängiltig? Har jag förstått teorin uppgiften skall belysa? Har jag förstått lösnings idén? Är idén allmängiltig? Har jag förstått teorin uppgiften skall belysa? Då du är klart med uppgifterna till ett visst avsnitt: Finns det något jag behöver träna mer på? Något som inte kommit med? Då du är klart med uppgifterna till ett visst avsnitt: Finns det något jag behöver träna mer på? Något som inte kommit med?