Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi"— Presentationens avskrift:

1 Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Vice programansvarig för ”Civilingenjör och Lärare” Gymnasielärare i kemi och naturkunskap

2 Supplementary Instructions (SI) med gymnasieskolan
Syfte med ett SI-samarbete Vad är SI? Regional SI-plattform i Skåne Hur går vi vidare i Stockholm?

3 SI på gymnasiet? Syfte Öka rekryteringen till högskolan, framförallt i socioekonomiskt utsatta områden, Marknadsföra och sprida information om KTH och dess studenter och utbildningar Öka samverkan mellan KTH och gymnasieskolorna i syfte att tex. hitta VFU-platser Låta lärarstudenter få träna SI-metodik med elever Ökat lärande!

4 Supplemental Instruction - eller Samverkansinlärning (SI)
Syfte Förbättra studieresultat, strategier och studieteknik Bidra till effektiv tidsanvändning Främja samarbete i grupp Utveckla förmåga till kritisk granskning -förstärka inlärningen av ett ämne genom utbyte av tankar och idéer mellan studenter/elever.

5 Vad är SI? Organiserar grupper (8-15 studenter ) SI-ledare (KTH-studenter) Träffas kontinuerligt (1-2 tim.vecka) Processar veckans stoff (Studenterna identifierar själva vad de behöver arbete med) Variera arbetsättet (tar tillvara de olika kompetenserna) Finns på många olika program på KTH, farkost, fysik, elektroteknik, kemi

6 Vad är SI-forts Knyts till en kurs Äldre studenter (väljs ut) Tränas (SI-ledarutbildning) Handleds o observeras (Fortbildning) Internationell väletablerad modell

7 Några fördelar med SI enligt litteraturen
Utvecklar djupare tankeförmågor Stimulerar kritiskt tänkande och hjälper studenter att klargöra idéer genom diskussioner Utvecklar muntlig kommunikation Hjälper studenter att komma bort ifrån antagandet att lärarna är den enda källan till kunskap och förståelse Hjälper studenter att ta ett ökat ansvar för sitt eget lärande Skillnader mellan studenter utnyttjas för att öka förståelsen för samtliga i gruppen Ökar självkänslan hos studenter

8 Fungerar SI- Resultat från ”Diskret matematik” CLGYM 2018 Betyg i kursen för SI/ej SI-deltagare

9 Regional SI-plattform i Skåne
30 gymnasieskolor, 10 grundskolor, 5 lärosäten läsåret 17/18 involverades över 1000 SI-deltagande elever under läsåret 17/18 utbildades och tjänstgjorde ca 140 SI- ledare Olika ämnen, tex. matematik, svenska, kemi, fysik Olika program, både högskoleförberedande och yrkesförberedande

10 Etablering av SI på skolor i Skåne
Finansiering av Region Skåne, Halland och Blekinge, Lärosäten Syd, Sparbanksstiftelser, privat donator Långvarig struktur och samarbeten med kommuner Första skolsamarbeten 2007 Efter utveckling och goda resultat initierades en regional SI-plattform 50 skolor 20 kommuner 100 lärare 250 SI-ledare 3500 elever 25000 kontakttimmar

11 Kan vi göra samma sak i Stockholmsregionen?
KTH startar pilotprojekt med 2 gymnasier HT19 Gymnasiet: Utse kontaktlärare på gymnasiet som går SI- utbildning Identifiera ”tröskelkurser” Skriva kontrakt med KTH KTH: Utbilda SI-ledare Samordna verksamheten Söka finansiering

12 Är du intresserad? Litteratur o kontaktuppgifter till mig på bordet
Hoppas vi hörs! Nästa minikonferens på KTH: Utvärdering av dagen:


Ladda ner ppt "Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi"

Liknande presentationer


Google-annonser