Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Den svenska förskolan.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet? Center för skolutveckling

Ledning av utbildningen Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Det pedagogiska arbetet vid en förskolenhet skall ledas och samordnas av en förskolechef. Förskolechefen skall särskilt verka för att utbildningen utvecklas. Ett särskilt ansvar för att personalen får den kompetensutveckling som behövs för att de professionellt ska kunna utföra sina uppgifter. Se till att förskollärare och annan personal har nödvändiga insikter i de föreskrifter som gäller för skolväsendet framför allt värdegrund och kränkande behandling. Svensk författningssamling (SFS) SFS 2010:800 2 kap. 9, 10, 11§§ Förskolechef Behörighetskrav för förskolechef 34§ Kompetensutveckling Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

…mer ledning av utbildningen Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Huvudmännen ska använda förskollärare som har en utbildning som är avsedd för den undervisning som förskollärare ska bedriva. Varje huvudman ska sträva efter att för undervisningen anställa förskollärare som har forskarutbildning. 2 kap. 13-24, 31 Vilka som får användas för undervisning i skolväsendet. Registerutdrag. Legitimation för förskollärare 1 dec 2013 Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

…mer ledning av utbildningen Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att verksamheten utformas så att barn får det särskilda stöd och den hjälp och de utmaningar de behöver. SFS 2010:800 8 kap. 9§ Läroplan för förskolan 2.7 Förskolechefens ansvar. Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

Lärandemål Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att verksamheten bedrivs i enlighet med målen i läroplanen och uppdraget i dess helhet. Ansvara för att läroplansmålen integreras med varandra i det pedagogiska arbetet och därmed ge barn möjlighet till utveckling och lärande. Medverka och bidra till att utveckla förskolans lärandemiljö och därmed ge barn möjlighet till utveckling och lärande. SFS 2010:800 8 kap. 2-7§§ Utbildningens syfte Erbjudande av förskola Läroplan för förskolan 2.2 Utveckling och lärande Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

Lärandemiljö Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att förskolans lärandemiljö utformas så att barnen får tillgång till en bra miljö och material för utveckling och lärande. Det förutsätter att förskolechefen ansvarar för att barnskötare och förskollärare arbetar som ett team och utför uppgifter och arbetsfördelning som arbetslaget tillsammans har kommit överens om. Ansvara för att förutsättningar, organisation, struktur, innehåll, aktiviteter och pedagogiska processer dokumenteras, följs upp och utvärderas. Medverka och bidra till att förskolans innehåll utvecklas i enlighet med läroplanens mål och intentioner. SFS 2010:800 8 kap. 8-10§§ Barngrupperna och miljön Särskilt stöd Modersmål Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

…mer lärandemiljö Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Dessutom skall barnen vara delaktiga i dokumentationen och deras röster skall lyftas fram. Det skall finnas ett tydligt barnperspektiv i dokumentation, uppföljning och utvärdering. Ansvara för att utveckla barns delaktighet och inflytande så att alla barn ges möjlighet att vara med och påverka sin egen lärprocess. Utveckla förståelse för betydelsen av barns delaktighet och inflytande så att alla barn ges möjlighet att vara med och påverka sin egen lärprocess. Läroplan för förskolan Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

Förskola och hem Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att formerna för samarbete mellan förskola och hem utvecklas och att föräldrarna får information om förskolans mål och sätt att arbeta. Dessutom ska föräldrarna ges möjlighet att ha inflytande i utvärderingen. Ansvara för att föräldrarna ges möjlighet till delaktighet och inflytande i den pedagogiska planeringen. Medverka och bidra till att föräldrar ges möjlighet till delaktighet och inflytande i den pedagogiska planeringen. SFS 2010:800 4 kap. Inflytande och samråd 8 kap. 11§ Fortlöpande samtal och utvecklingssamtal Läroplan för förskolan 2.4 Förskola och hem 2.7 Förskolechefens ansvar Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

Samverkan med förskoleklass/skola fritidshem Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att samarbetsformer utvecklas med förskoleklass, skola och fritidshem och att samverkan kommer till stånd för att skapa förutsättningar för en samsyn och ett förtroendefullt samarbete. Ansvara för att samverkan sker med personalen i förskoleklass, skola och fritidshem för att stödja barnens övergång till dessa verksamheter. Utbyta kunskaper och erfarenheter med personal i förskoleklass, skola och fritidshem samt samverka med dem. Läroplan för förskolan 2.5 Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet 2.7 Förskolechefens ansvar Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

Kränkande behandling Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att upprätta, genomföra, följa upp och utvärdera förskolans handlingsprogram för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling, såsom mobbning och rasistiska beteenden bland barn och anställda. Ansvara för att kritiskt granska hur utvärderingsmetoderna (dokumentation, utvärderingar) påverkar verksamhetens innehåll och arbetssätt. Medverka och bidra till att utvärdera hur förskolan tillgodoser barnens möjligheter att utvecklas och lära i enlighet med läroplanens mål och intentioner. SFS 2010:800 6 kap. Åtgärder mot kränkande behandling Läroplan för förskolan 2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling 2.7 Förskolechefens ansvar Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012

Systematiskt kvalitetsarbete Förskolechefens uppdrag Förskollärarens uppdrag Arbetslagets uppdrag Skollag/ Läroplan Ett särskilt ansvar för att kvalitetsarbetet genomförs enligt bestämmelserna i skollagen som innebär att verksamheten systematiskt och kontinuerligt planeras, följs upp, utvärderas och utvecklas. Dessutom ansvara för att det är förskollärare som leder kvalitetsarbetet på enhetsnivå. Ett särskilt ansvar för att resultatet av det systematiska kvalitetsarbetet används för att utveckla förskolans kvalitet. Ansvara för att varje barns utveckling och lärande kontinuerligt och systematiskt dokumenteras, följs upp och analyseras för att kunna utvärdera mot läroplanens mål och intentioner i förhållande till de förutsättningar för utveckling och lärande som förskolan bidrar med. Ansvara för att resultatet av det systematiska kvalitetsarbetet används för att utveckla förskolans kvalitet. Medverka och bidra till det systematiska kvalitetsarbetets genomförande, genom att kontinuerligt och systematiskt dokumentera samt följa upp det egna arbetet målmedvetet i förhållande till barns utveckling och lärande. Delta i det systematiska kvalitetsarbetet. SFS 2010:800 4 kap. 2-8§§ Nationell nivå Huvudmannanivå Enhetsnivå Inriktningen på det systematiska kvalitetsarbetet Dokumentation Åtgärder Rutiner för klagomål Läroplan för förskolan 2.6 Uppföljning, utvärdering och utveckling. Center för skolutveckling LäsaSkrivaRäkna 2012