Nationell Informationsstruktur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Dokumentation av Arbetsterapiprocess
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
NI och V-TIM 2 V-TIMs anpassning till NI
Inger Wejerfelt, SKL/Arkitekturledningen
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Socialstyrelsens tillsyn
Bibliotek för SVIT Säkerhet Verksamhet Informationsstruktur Teknik Biblioteket Jessica Rosenälv
Disposition Processer Samba modellen Vad kan Samba användas till
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Relationen mellan begrepp i Socialstyrelsens termbank och NI:s begreppsmodell Ett fackspråkligt begrepp med dess definition motsvaras av flera atomära.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
Om regional demensöverenskommelse
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Behov av habilitering och rehabilitering
Direktöverföring från journal till kvalitetsregister
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
ICF och Nationell IT-strategi för vård och omsorg
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Disposition och utgångspunkter
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Nya föreskrifter och allmänna råd
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
KIV - Katalog I Väst KIV, är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Nationellt fackspråk för vård och omsorg Den svenska översättningen av Snomed CT Karin Ahlzén.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Presentation februari 2015
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Infrastruktur- huset Primära klassifikationer (ICD, KVÅ, ICF, ATC mm) Terminologier – termer och begrepp Kvalitetsindikatorer, nyckeltal, processer, vårdepisoder,
Treserva Användarföreningen
Södra Regionvårdsnämnden
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
FLISA temadag 12 maj 2011 Jan Lindmark, SKL
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Analysera, justera och fastställa
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Material för socialtjänsten
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Intern styrning och kontroll
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Hur styrs landstinget?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Nationell Informationsstruktur En grundförutsättning för ordning och reda på vård- och omsorgsinformationen Åsa Schwieler

Regeringsuppdrag till Socialstyrelsen 23 maj 2007 ”Socialstyrelsen skall ta ett övergripande nationellt och strategiskt ansvar för att individbaserad patient- och brukarinformation görs mer entydig, uppföljningsbar och tillgänglig i enlighet med de mål och principer som slås fast i regeringens skrivelse Nationell IT-strategi för vård och omsorg” Uppdraget genomförs i två projekt: Nationell Informationsstruktur Nationellt fackspråk för vård och omsorg Mål: En individbaserad ändamålsenlig vård- och omsorgsdokumentation Socialstyrelsens regeringsuppdrag genomförs i två projekt: Nationell Informationsstruktur (2007-2009) Nationellt fackspråk för vård och omsorg (2007-mars 2011) Projekten har ett gemensamt mål: en individbaserad ändamålsenlig vård- och omsorgsdokumentation. Ändamålsenlig? Information måste betraktas som en långsiktig och gemensam resurs som ska kunna återanvändas av många olika intressenter i olika sammanhang. Därför är det viktigt att säkra att den information som dokumenteras är relevant, enhetligt beskriven och väl strukturerad. Dokumentationen måste vara ändamålsenlig. Vård och omsorg? Begreppet ”vård och omsorg” används genomgående i IT-strategin och därför också i NI-projektet. I Socialstyrelsens termbank definieras vård och omsorg som hälso- och sjukvård och socialtjänst. NI-projektet är långsiktigt och visionärt och ska inte begränsas av dagens organisatoriska gränser. Arbetet ska utgå ifrån individen som vård och omsorg ska ”skapa ett värde för”. Ett av de främsta syftena med NI-projektet är att förbättra samverkan kring individen – samverkan underlättas när information kan delas av många olika intressenter. Visionen är att viktig information ska ”följa” individen och vara tillgänglig för dessa intressenter, oberoende av organisatoriska gränser. Projektet utgår alltså från en helhetssyn på vård- och omsorgsprocessen. Föresatsen är att de modeller som utvecklas inom NI-projektet, som stöd för verksamhets- och IT-utveckling, ska vara tillämpbara både inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. I projektet ingår därför representanter från både vård och omsorg (landsting och kommuner). Fokus i utvecklingsarbetet initialt är dock hälso- och sjukvård.

WHO - hälsa hälsa är ” ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och ej enbart frånvaro av sjukdom eller handikapp” WHO 1948 ”Health is a state of complete physical, mental and social wellbeing and not merely the absence of illness or infirmity.”

För att utveckla IT som stödjer… Beskrivning och analys: Vård och omsorg - Mål, värdegrunder, utgångspunkter Processer / arbetsflöden Kommunikationsbehov (”företeelser”/grundläggande begrepp) Olika intressenters informationsbehov - Informationens sammanhang - Begrepp & termer - Klassifikationer och kodverk IT-stöd - Preciserade informationsmängder som IT-stödet ska kunna hantera - Interaktionskrav / funktionskrav Användarroller / åtkomstregler - Tillgänglighet - Teknisk plattform - Lagringsstruktur för data 4 4

En bild av verkligheten… 5 5

Uppföljning, styrning, planering Kvalitetsindikatorer Öppna jämförelser Kvalitetsregister

Generisk processmodell

Processmodellen

Generisk processmodell Generisk Begreppsmodell beskrivs med hjälp av (kompletterar beskrivningen av)

Begreppsmodellen Professionell aktör Individ Annan person Hälsotillstånd Aktör uppfattas av uppfattning av Hälsoförhållande Hälsoproblem Hälsoärende Vård och omsorgsprocess initierar Aktivitetsplan Kärnaktivitet består av styr Hälsotillståndsidentifierande Åtgärdande Hälsofrågeställning framställs av gäller för föranleds av samband ingår i Regler, riktlinjer, Avtal grundas på Uppfatta Bedöma Upprätta plan Ta fram underlag Påverka hälsoförhållande ansvarar för medverka resulterar i har som mål utgår från Hälsotillståndsidentifierande Åtgärdande

Generisk processmodell Generisk Begreppsmodell beskrivs med hjälp av (kompletterar beskrivningen av) tillämpningar Flödesmodell Tandvård Flödesmodell Socialtjänst Flödesmodell Hälso- och sjukvård Informationsområden

Generisk processmodell Generisk Begreppsmodell beskrivs med hjälp av (kompletterar beskrivningen av) tillämpningar underlag för (ska kunna hantera) underlag för (håller information om) Flödesmodell Tandvård Flödesmodell Socialtjänst underlag för (ska kunna hantera) Flödesmodell Hälso- och sjukvård Generisk informationsmodell Vård- och omsorgstagarrelaterad kärnprocess Vård- och omsorgstagarrelaterad logistik är vyer av Vård- och omsorgstjänster Person Informationsområden Verksamhetsstruktur Resursadministration Regler och kunskapsunderlag Informationssäkerhet Koder och identifierare

Generisk processmodell Generisk begreppsmodell Generisk processmodell Generisk Begreppsmodell Vård- och omsorgstagarrelaterad kärnprocess Vård- och omsorgstagarrelaterad logistik Vård- och omsorgstjänster Person Verksamhetsstruktur Resursadministration Regler och kunskapsunderlag Informationssäkerhet tillämpningar Koder och identifierare underlag för (ska kunna hantera) Flödesmodell Tandvård underlag för (håller information om) Flödesmodell Socialtjänst underlag för (ska kunna hantera) Flödesmodell Hälso- och sjukvård Generisk informationsmodell Vård- och omsorgstagarrelaterad kärnprocess Vård- och omsorgstagarrelaterad logistik är vyer av Vård- och omsorgstjänster Person Informationsområden Verksamhetsstruktur Resursadministration Regler och kunskapsunderlag Informationssäkerhet Koder och identifierare

NI – Modeller Processmodell Begrepp Flöden Information Vad gör vi, mål och syfte Begrepp Grundläggande begrepp Flöden Vem gör vad och när? Information Vilken typ av information behövs 15 15

Bidrag till god informationsförsörjning Hälsofrågeställning Hälsoärende Aktör Syfte (utreda/behandla) Ansvarig aktör Prioritet Upprättad (datum) Status... Kärnaktivitet Nationell informationsstruktur Nationellt fackspråk ICD10 ICF Snomed CT Åtgärdsklassifikation Kontaktorsaksklassifikation Termbank... Aktivitetsplan Neurologstatus CT-undersökning Bedömning Sätta mål för rehab. ADL-träning Bostadsanpassning  Tillämpad informationsstruktur - specificerad på detaljerad nivå för varje tillämpning Kunskapsunderlag ”Evidens” (t ex SBU) Nationella Riktlinjer, Regionala riktlinjer Vårdplaner Vårdprogram...

Vem ska använda NI-resultatet? Huvudmännen för att få stöd i: beskrivning/analys av sina processer och informationsbehov kravställningen på IT-stöden Leverantörer för att kunna utveckla effektiva IT-stöd som stödjer... Socialstyrelsen för att kunna överväga föreskrift/normgivning avseende dokumentationens struktur och innehåll...

Exempel på användning SLL – kvalitetsindikatorer stroke Tre landsting – processbaserad journal (VAS+) Region Skåne – beskrivning av processer

Huvudleveranser 2008 jan feb mars april maj juni juli aug sept okt nov dec Utkast 1 Process-modell Utkast 2 Process -modell & Begrepps-modell ( Informations-modell ) Hearingperiod Rapport: Arbetssätt & metod 2009 jan feb mars april maj juni juli aug sept okt nov dec Hearingperiod Utkast 3 Informations-struktur Preliminär slutrapport Slutrapport

Så jobbar vi! Projektledning Utveckling av nationell informationsstruktur Verksamhetens informationsbehov (krav) Krav på informationssäkerhet Utgångspunkter/ förutsättningar Nationell informations-struktur Utkast 1 Process Utkast 2 Begrepp Utkast 3 Process Begrepp Information Rapport Tidigare arbeten Standarder Framtagande av en sammanhållen modellarkitektur Säkerställa en användbar informations- struktur Tillse att informations- strukturen blir accepterad Intressentgrupper Referensgrupp (granskar resultat) Informationssäkerhetsgrupp Utvecklingsgrupp Projektledning Externa experter och synpunktslämnare 20

Slutrapportering Projektrapport Beskrivning av den nationella informationsstrukturen inkl. beskrivning av användning för ”IT-marknaden” Beskrivning av användning och nytta för beslutsfattare Kunskapsunderlag strategiska utgångspunkter/förutsättningar tidigare arbeten/resultat (nationellt) omvärldsbevakning (internationellt) informationsbehov/-krav (fyra intressentgrupper) säkerhetsprinciper/-krav (experter infosäk) fördjupade analyser (standarder, Snomed CT, klassifikationer, IT- arkitektur etc.)

Mer information: Åsa Schwieler, 0752 47 37 67 asa.schwieler@socialstyrelsen.se www.socialstyrelsen.se/ni