Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Föräldraråd Östermalm 29/11
Utvärdering, varför då? hur då?
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasie & Vuxenutbildning
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Mobila enheten Salems kommun *.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
Välkomna till klass 3!.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Mål och resultat på Åsaskolan
Analysera, justera och fastställa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET

kvalitetsredovisning 2

3

4 Det viktigaste arbetet sker i arbetslagen Processen

kvalitetsredovisning 5 Lilla arbetslaget Enskild dialog Storarbetslaget

kvalitetsredovisning 6 juni; arbetslagen skriver kvalitetsredovisningen feb-mars; enskilda dialogsamtal juni-augusti; skolledningen läser alla redovisningarna aug-sept; genomgång med storarbetslagen sept; kvalitetsredovisningen sammanställs per enhet och skickas till förvaltningen dec-jan; genomgång med varje litet arbetslag

kvalitetsredovisning 7 Samtal med Duvans arbetslag Datum Kvalitetsredovisningen, reflektioner Förbättringsområden, utifrån KR Utvecklingsområden Kompetensutvecklingsbehov Pedagogiska dilemman

kvalitetsredovisning 8 Struktur för årsredovisning *Sammanfattande bedömning *Inledning *Barn och Unga *Lärande *Pedagogen som ledare i lärande *Rektor som ledare för pedagogisk verksamhet

kvalitetsredovisning 9 Mål Barn/elever skall ha ett reellt inflytande över sitt skolarbete. Sätta upp egna mål för veckan, kunskapsmässigt och/eller socialt. Planera ett pass i veckan efter vad de själva anser sig behöva. Delaktiga i val av arbetsområde, arbetssätt och redovisningssätt.

kvalitetsredovisning 10 Förutsättningar att nå målen Vi har haft två klassrum till våra 30 elever i år 5. Varje elev har en loggbok där han/hon skriver sina läxor, för dagbok, utvärderar veckan och arbeten. Boken har också fungerat som kontaktbok mellan skolan och hemmet. Eleverna har tillgång till en skolgård där det finns möjligheter till gemensamma aktiviteter. I år har vi lärare medvetet lagt raster så att inte för många av skolans elever haft rast samtidigt. Vi har regelbundet: klassråd, elevråd och loggboksskrivande.

kvalitetsredovisning 11 Genomförande Eleverna har i terminsstarten satt upp mål inför hösten. De har satt upp utvecklingsmål i samband med utvecklingssamtalen och vid utvärderingar av olika slag. Målen finns i loggboken, skolan och hemma. Veckans planering har till största del handlat om vad den enskilde eleven behöver arbeta med för att nå de uppsatta målen. Detta gäller både de mål de satt upp själva och de som vi har satt för olika arbetsområden.

kvalitetsredovisning 12 Måluppfyllelse Barn/elever skall ha ett reellt inflytande över sitt skolarbete.  Sätta upp egna mål för veckan, kunskapsmässigt och/eller socialt.(2) Planera ett pass i veckan efter vad de själva anser sig behöva.(4) Delaktiga i val av arbetsområde, arbetssätt och redovisningssätt.(4)

kvalitetsredovisning 13 Bedömningsgrunder *Självvärdering ( t ex aktionsforskning, kollegiehandledning) *Enkäter *Samtal (elever, föräldrar) *Dokument (loggböcker, portfolio, planeringar) *Utvärderingar

kvalitetsredovisning 14 Slutsatser Sätta upp egna mål för veckan, kunskapsmässigt och/eller socialt. Att resultatet här ”bara” har blivit en tvåa beror på att vi ägnat mycket tid åt de andra två målen. Under vårterminen har mycket tid och kraft gått åt till de nationella proven.

kvalitetsredovisning 15 Åtgärder för utveckling Barn/elever skall ha ett reellt inflytande över sitt skolarbete. Sätta upp egna mål för varje månad, kunskapsmässigt och/eller socialt. Planera två pass i veckan.

kvalitetsredovisning 16 Var ska kvalitetsredovisningen finnas?

kvalitetsredovisning 17 Här?

kvalitetsredovisning 18 Eller här?

kvalitetsredovisning 19 LEDORD i vårt kvalitets- och utvecklingsarbete Långsiktighet/Uthållighet Begränsning/Avgränsning

kvalitetsredovisning 20 Vi kan se en utveckling *Färre mål * Analys *Åtgärder för utveckling *År från år från år från år från år

kvalitetsredovisning