Kjerstin Larsson Forskningsledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Mål med samverksanssystemet
Nulägesanalys genom frågor
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Mitt jobb & Min karriär.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Vad ser du? Anne Bylund.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
SET Social Emotionell Träning
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Att få rätt saker att hända
Välkommen till ESF:s seminarium
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Delaktighet.
Medarbetarundersökning 2012
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Vad kan vi lära av ”SMAK-projektet”?
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Ledningssystem på 60 minuter
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Heby kommuns kvalitetspolicy
Workshop Arbetsplatslärande.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Arbetsledning efter kontorstid i Social resursförvaltning
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Förhållningssätten.
Välkommen till chefsmötet!
Kanslimöte
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete
Presentationens avskrift:

Kjerstin Larsson Forskningsledare Mellanchefers möjligheter och förutsättningar att driva hållbart utvecklingsarbete Kjerstin Larsson Forskningsledare

Deltagare i studien Sex mellanchefer har ingått i studien på fyra arbetsplatser under fyra år En vårdavdelning och en mottagningsenhet på ett sjukhus En internatskola för ungdomar med Autism och Aspergers syndrom Ett äldreboende i en kommun Två hemtjänstgrupper i en kommun Ytterligare ca 15 chefer deltagit i återkoppling och analysarbetet

Chefens roll och förutsättningar Skapa förutsättningar i organisationen Egen drivkraft Reflektion och gemensamt lärande Utvecklingstid lika viktig som driftstid, skapa tid o resurser Utgå från den egna arbetsplatsen behov Skapa förutsättningar för medarbetare att hantera problem Aktivt stöd från högre ledning

MC s Förändringskompetens Individnivå - Uppfatta och utnyttja det egna handlingsutrymmet - Egna mål och visioner - Göra egna prioriteringar - Ifrågasätta det invanda - Tilltro till att förändring är möjlig Leda underifrånstödda processer FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING Delaktighet Organisationsnivå Cheferna måste arbeta målmedvetet Avsätta tid för information och dialog - Medarbetarna måste känna trygghet Chefen vara lyhörd, skapa motivation, Ge ansvar - Medarbetarna måste få kunskaper om arbetsplatsens förutsättningar - Chef och medarbetare måste ta ett gemensamt ansvar FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Citat från en MC ”Jag tror att det mest effektiva är när man betror en medarbetare och ber dem att ro iland ett uppdrag. Ofta är det så att när man har genomfört något själv, som man känner sig stolt över, så blir man mindre benägen att vara kritisk till att andra prövar sina vingar”

Kombinera drift och utveckling ”Utvecklingens logik” Tonvikt på: Tanke och reflektion Alternativtänkande, experiment risktagande, Tolerans för olikheter, osäkerhet och felhandlingar Ett utvecklingsinriktat lärande ”Produktionens logik” Effektiv handling på rutin- eller regelbaserad handlingsnivå Problemlösning genom tillämpning av givna regler/instruktioner, likatänkande Bemästrings lärande P-E Ellström 2001

Reflektion och gemensamt lärande Organisationsnivå - Skapa mötesplatser (arenor) för gemensam reflektion - Se sig själva och medarbetarna som viktiga verktyg i lärprocessen - Ta tillvara medarbetarnas kunskaper och erfarenheter, ett öppet klimat - Lära av varandra - Organisationsfråga kontra personlig kritik - Ett nytt sätt att tänka och förhålla sig till sitt arbete FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Citat från en Mellanchef Reflekterat lärande ”Det var först när personalen själva började att reflektera över vad de gjorde. Varför de gjorde som de gjorde som en utveckling kom igång. Det handlar om ett nytt sätt att tänka och förhålla sig till sitt arbete. Att gå på djupet och ompröva gamla arbetssätt”:

Samverkan en ny arbetsform Organisationsnivå - Samverkan måste ledas, kan inte sköta sig själv - Ledaren ska skapa engagemang, delaktighet o samordna - Parternas kunskaper o resurser kompletterar varandra - Parterna se vinsten med samverkan - Tydliggöra uppdraget o kompetenserna - Tillsammans utveckla verksamheten mot gemensamma mål FRAMGÅNGS- FAKTORER FÖR ATT DRIVA UTVECKLING

Hållbart utvecklingsarbete Att effekterna ska stanna kvar i organisationen efter ex. projektets slut. Ett starkt stöd av ledningen (politiker, högre chefer) Hög grad av delaktighet av berörda Tydlig koppling mellan utvecklings- och driftsfrågor Nödvändiga resurser avsätts för utvecklingsarbetet Inslag av lärande och reflektion

Mellanchefers integrerade roll Högre Chefer Linjenivå Stabs-funktionen Externa kontakter Övriga mellanchefer Mellanchefens integrerade roll Verksamhetsnivå Underställd personal

Är du intresserad av att läsa mera? Du kan beställa boken som finns på Gothia förlag.