HELP Start Holmberg English Learning Program

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Att förstå anonymiteten (översättning från
- en positiv och realistisk självbild
Den engelska ordföljden
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Lånord.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
fördelar med att lära sig och kunna ett främmande språk
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Detta har vi lärt oss sedan vecka 12.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Mål och betygskriterier
Kommunikation.
Lösningsfokuserat arbetssätt
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
När blir ett ord svenskt då?
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
Den tre viktigaste stavningsreglerna för 6a
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Veckans ord v. 40.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Varför gör de inte som vi säger?
Varför blir engelskan ofta svår när man har dyslexi?
SVENSKA.
Att synliggöra lärande
Det svenska kulturarvet: spår 1
How to learn a Second Language?
Malin Andersson, Nivrenaskolan, Sundsvall/Kvissleby –
Kurs läs och skriv Återkoppling
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
Idrottspsykologi.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Läs- och skrivutredningskurs
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Med världen i handen Mia Smith
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Regler för citatteknik
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Nationella provets delar:
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Nationella provets delar:
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Verbs in the progressive
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

HELP Start Holmberg English Learning Program En möjlighet för elever med dyslexi att lära sig läsa och skriva på engelska HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Upptäcka – utreda – hjälpa All diagnos skall vara kopplad till åtgärder och mål ”Don efter person” HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Varför Engelska? Världsspråk nummer ett Handel, politik, ekonomi Resor, film, dator Kärnämne Meritpoäng Utbildning Arbete Utan engelska är många dörrar stängda Skall alla läsa engelska - i så fall varför? HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 3

Räcker det inte att eleverna kan tala och förstå engelska? HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Ökande krav på kunskaper och färdigheter i engelska – gäller även läsning och skrivning HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Språk = kommunikation Tidig start Lekfull början med mycket muntlig kommunikation Snabb övergång till skrift Ingen eller lite fonemisk grundträning i engelska HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Språk = kommunikation ”Eget arbete”, ”Forska själv”, ”Sök din egen kunskap” Betoning på implicit inlärning – inte på explicit undervisning. Jämför orden learn /teach Vanligt pedagogiskt missförstånd: ”Eleven kan ju redan läsa på svenska – då kan hon väl läsa på engelska också?” HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Många halkar efter tidigt Många klarar sig muntligt men faller på läsning och skrivning Dyslektikers prestationer sämre i alla ämnen (Jacobsson/Lundberg, 1995) En del vuxna har varit ”befriade” från engelska under grundskola/gymnasium Man får sällan en andra chans att erövra grunden – ”tåget har gått”. HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Susanne af Sandbergs uppsats Brister i lärarutbildningen; 81 % uppger att de inte lärt någonting om dyslexi och engelska. Framgångsfaktorer – djupintervjuer Nya antagningsregler med meritpoäng gör det svårare att komma in på högskolan http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-42462 HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Självförtroende och självkänsla Dyslexiundervisning Strukturerad läs- och skrivundervisning Kompensation Diskussion HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 10

Självförtroende, självkänsla och stress ”Kommer aldrig att klara mig.” ”Dum och lat” ”Alla andra kan engelska.” Obalans – ”Var hör jag hemma? Vem är jag?” HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Den pedagogiska utmaningen: Att bädda för framgång ”Nothing succeeds like success” HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Inspiration och läromedel från engelsktalande länder HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Mål Engelska Bas Hjälpa sina barn i skolan Klara sig på resan Känsla av delaktighet i samhället Bra att kunna på jobbet Vidare studier Målet för oss - att skapa självförtroende engelska behöver inte vara hopplöst HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 14

Mål Engelska Skriftlig Uppnå flyt i sin läsning Sluta gissa Förbättra stavning Våga skriva själv Klara A och B-kurserna på Komvux Vidare studier Arbete Delaktighet Många av dessa elever läser parallellt engelska A och B t o m C HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 15

Basgruppen – Goda principer ”Bada” i engelska Tematisk ordinlärning + rollspel Explicit grundkurs i grammatik Mycket muntlig kommunikation Inläst litteratur i mängd Körläsning – ”Say after me” + Grundkurs i stavning och läsning Det gäller också att hitta de rätta böckerna GR Utbildningsstadens katalog HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 16

HELP Start Malin Holmberg Grunden i grammatiken § Vad bör absolut ingå? § Vad kan vänta till sedan? Ta bort 75%! § Vilken ordning? § Regel / Undantag? § Läromedel/ Datorprogram? § Metod? § HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Transfer mellan språk Semantiska, fonologiska och syntaktiska kunskaper och färdigheter överförs från L1 - L2 L1 L2 Svårigheter och brister, t ex Dyslexi överförs från L1 - L2 (Ganschow,Sparks,Schneider m fl) HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Hur är språket uppbyggt? Vissa forskare menar att skriftspråket i sig har stor betydelse i sammanhanget. T ex stavelsestruktur och transparens (Lindgren, DeRenzi & Richman, 1985.Katz & Friost 1992, Peereman 1992, Aro & Wimmer 2003). HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Dyslexia and Second Language Reading. A Second Bite of the Apple? (Lundberg/Miller-Guron 2000) Intressant undantag HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 20

You know this language that we speak, Is part German, part Latin, and part Greek. Peter, Paul and Mary HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Varför är engelskan så svår att läsa och stava? Brokig språkhistoria - många influenser Transparens 26 bokstäver - 43 ljud i engelskan Minst 110 sätt att stava dessa 43 ljud 29 bokstäver - 37 ljud i svenskan Alfabetiska språk Inte säkert att fonem/grafemkopplingen säger allt om hur svårt ett språk s ortografi verkligen är. Andra faktorer komer in HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 22

HELP Start Malin Holmberg /ē/ e-e Pete e me ee jeep ey key ea eat ie piece ei ceiling Hur skulle den första eleven stavat detta ljud? HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg / f / f som i fat ff som i stuff ph som i phone gh som i laugh HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Från bokstav till ljud Bokstaven a cat kort vokal all a+ll war w+a car a+r father specialare same tyst e baby lång vokal beggar schwa final schwa way dubbel rain dubbel break dubbel bread dubbel eat dubbel ear dubbel swear dubbel HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

ghoti = fish Ljudenlig stavning - finns det på engelska? gh = /f/ som i laugh o = /i/ som i women ti = /sh/ som i station (George Bernard Shaw) HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg You will need a key to the code! ”Why our children can’t read. And what we can do about it”. (Diane McGuinness, Free Press) HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

”Dyslexi är en störning av kodningen av skriftspråket, orsakad av en svikt i det fonologiska systemet” (Höien & Lundberg 1991) HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 28

HELP Start Malin Holmberg Orton-Gillingham Språkbaserad Multisensorisk Strukturerad Stegvis uppbyggd Kognitiv Flexibel Emotionellt utvecklande Berätta om Ulrikas förberedelser - en metod som liknade den hon använde i svenskan Beve Hornsby Dawn i Stavanger Wilson i San Francisco HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 29

Goda Undervisningsprinciper Vid Dyslexi Tidig upptäckt Fonologiskt/fonemiskt grundarbete Direkt undervisning Multisensorisk stimulering God inlärningsmiljö Möjlighet till överinlärning och automatisering Direkt undervisning betyder att läraren väljer ut, lyfter fram och belyser det som skall läras in Allt skall upp på bordet och dissikeras. Möjlighet till överinlärning är det som oftast kommer på skam i skolan. Tid är en avgörande faktor HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 30

s u n Fonologiskt/ Fonemiskt Grundarbete Vad är ett ord, en stavelse, ett ljud? Förmåga att kunna särskilja och manipulera enskilda språkljud Syntes och segmentering av språkljud Kopplingen fonem / grafem s u n HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 31

HELP Start Malin Holmberg Direkt undervisning Har varit nästan tabu de senaste 15-20 åren Betoning har varit på implicit inlärning – inte på explicit undervisning. Jämför learn /teach HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Direkt undervisning Det är läraren som kan orientera sig i mängden information och kunskap och välja vad som bör ingå och vad som kan tas bort. För några elever är direkt undervisning nödvändig, ibland helt enskilt HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Multisensorisk undervisning Öga Öra Mun Hand Vi ser och hör, säger och gör. HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 34

”Överinlärning och automatisering” HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Utgår från de engelska språkljuden och deras stavning Kan användas från mellanstadiet till ungdomar och vuxna a /ă/ /k/ c HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

h e l p /ð/ ed HELP Start 300 laminerade kort 6 Textböcker A-F 6 Arbetsböcker A-F h e l p /ð/ ed 2 Övningsprogram HELP Start Hemsida www.pedagogiskabokhyllan.se Lärarhandledning med lektionsplaner Instruktionsfilmer HELP Start Malin Holmberg

h e l p ed all sun bed Magnetiska laminerade kort /ð/ HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Datorprogram Träna Stavning A-F Säker på ljuden A-E Abc.. Ett diktamensprogram Säker på ljuden A-E Ett ljuddiskrimineringsprogram Abc.. HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg

/k/ c k -ck ch Flera sätt att stava k-ljudet /k/ Hur ska jag tänka då? HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Stavning av k-ljudet /k/ i engelskan C är vanligast ! 1. cat, cop, cup, picnic, clap K tar jag före e och i 2. Ken & Kim, skip, skeleton -ck i slutet av korta ord 3. duck, block ch i vissa ord med grekiskt ursprung 4. Christ,chorus HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Använd och belys likheter & skillnader cup kopp cat katt can kan cube kub cost kosta culture kultur HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Strategival Gå från det enkla, mest sannolika, till det svårare, mer osannolika alternativet Leta efter mönster Formulera regel HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Börjar på ljudnivå med 1-1-koppling mellan ljud och bokstav med nyckelord för : 5 korta vokaler a, e, i, o, u 21 konsonanter 5 digrafer ch, sh, th, ck, wh Enstaviga ord med stängd stavelse Riktiga ord och nonsensord HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 45

HELP Start Malin Holmberg 5 korta vokalljud a /ă/ e /ĕ/ u OBS! Bokstavens namn används inte här. Bara ljudet. /ŭ/ i /ĭ/ o /ŏ/ HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 46

HELP Start Malin Holmberg Konsonanter b, d , g, h, f, l, m, n, p, r, s, t brukar inte vara några stora problem Använd kontrastivt perspektiv och belys likheter och skillnader. c, j, k, qu, v, w, x, y, z behandlas för sig med nyckelord HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 47

Nyckelord för knepiga konsonanter /w/ v /v/ w j /dj/ y /j/ x z /ks/ /z/ HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

”Troublespots”/Konsonanter /w/ som i wet jämfört med /v/ som i vet Very Welcome! Upprepa Very Welcome HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 49

”Troublespots”/Konsonanter /j/ som i yet jämfört med /dj/ som i jet The jet is not here yet. /kw/ som i quit / θ / som i thin / ð / som i this Upprepa Very Welcome HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 50

HELP Start Malin Holmberg qu = /kw/ Varför skrivs konsonanten qu med två bokstäver? q är den fega bostaven – ”the chicken letter” q går aldrig ut utan sin kompis u. quit, quite, quick, quack, quarter qu HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Digrafer /ʃ / sh /tʃ / /k/ ch /w/ -ck th wh /ð/ och /θ/ Digraf = två bokstäver som står för ett ljud -ck th wh HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Sex Stavelsetyper i Engelskan Stängd not Öppen no Vokal-konsonant-e note Konsonant -le noble R-kontrollerad nor Dubbelvokalstavelse noon HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Stängd stavelse A-C-nivå f i sh Denna stavelse innehåller en vokal som följs av en eller fler konsonanter. Vokalljudet är kort. Stavelsen markeras med ett s som i stängd HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Öppen stavelse D-nivå b e ö Denna stavelse slutar med en enkel vokal Vokalen blir lång och låter som bokstavsnamnet i alfabetet. Stavelsen markeras med ett ö som i öppen HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Nyckelord för långa vokalljud abc abc... e-mail i-Pod OK USA HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Vokal-konsonant-e-stavelse E-nivå b i t e v - e Denna stavelse innehåller en enkel vokal -sen en konsonant - och sedan ett tyst e – The silent e Den föregående vokalen blir lång och låter som namnet i alfabetet. HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

E-nivån vokal-konsonant-e-stavelse h a t e n o t e c u t e HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Läsning av ord / nonord E-nivån Vokal - konsonant - e stavelse mupe frobe quape tebe fripe splave plude tune hope shave Steve stripe snake rude HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Läsning av meningar E-nivå I hate to wake up late. The snake in that hole will bite you. I never came close to those big apes. HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Multisensoriska Tekniker Hantering av ljudkort ”Finger-tapping” ”Scooping” av flerstaviga ord Färgkodning Minneskartor s a d HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 61

” Tapping" c c r a sh HELP Start Malin Holmberg

Luringar eller Odd words Ord som måste minnas som ordbilder - följer inga regler för stavning : come, enough, are, who, there, people, of, beautiful 13 högfrekventa småord utgör 25% av all engelsk tryckt text: a, and, for, the, to, he, is, in, it, of, that, was, you HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 63

Grammatik och morfologi kommer in bakvägen när vi utgår från ljud och stavning Ändelsen-ed har tre ljud /ed/, /t/, /d/ När används denna ändelse? Nu kanske det passar att förklara: Vad är ett verb? Vad är tempus? Regelbundna/oregelbundna verb? ed HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 64

3 jobb för ändelsen s cats dolls trumpets He often runs to the bus. Sam’s cat is black. HELP Start Malin Holmbrg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Planera HELP Start Vem kan delta? Individuellt eller i grupp? Mål? Hur ofta? Hur mycket ? Hur länge? HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start kompletteras med Guidad högläsning Textsamtal för läsförståelse Muntlig kommunikation Inlästa böcker på elevens nivå Skrivprocess Grammatikövningar HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

Kompensatoriska tekniker Anpassa all undervisning och alla test Bok och CD, digitala böcker Talsyntes på engelska Stavningskontroll t ex SpellRight Google översätt Digitala lexikon t ex Gustavas engelska ordbok Obs! Undvik__ lucktest! § ”Pys” Visa pennan HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg 68

HELP Start Malin Holmberg SpellRight från Oribi SpellRight rättar grava fel, som djöni (journey) och chrafs (giraffes) och hjälper till att skilja mellan lättförväxlade ord, t ex heir/there/they're. Svenska översättningar intill de engelska ordförslagen från SpellRight gör det lätt att välja rätt ord. Så här reagerar SpellRight på stavfelet shus. HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

en metod för bättre läsflyt Upprepad läsning en metod för bättre läsflyt - Mycket effektiv lästräning på alla stadier - Ger på kort tid bra resultat - Ger möjlighet till många lästillfällen HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Tips Lexion Claro Lingo Studieknep Engelska Log in to English Studentlitteraturs bok- och webb-material Nya Multigram 1 och 2 HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg

HELP Start Malin Holmberg Sammanfattning Engelska hör till grundläggande bildning En bra pedagogisk diagnos + val av åtgärd Don efter person – HELP Start i vissa fall Kompensera så långt möjligt Direkt undervisning – learn/teach Öva/ drilla för flyt och överinlärning Multisensorisk undervisning Börja med det enkla – bygg från grunden Ge nycklar till koden Guidad högläsning viktigt HELP Start Malin Holmberg HELP Start Malin Holmberg