Fusion Högskolan i Kalmar Växjö universitet Infrastruktur (ej IT)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
NÄSBYPARKSKOLAN DAGORDNING •INLEDNING –Kort presentation av deltagarna –Kort bakgrund till projektet •TIDER •HUR VI KOMMER ATT JOBBA –Projektplanen.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Lokalförslag Version 6.0 utifrån Vara kommuns organisationsförändring
Nordisk slutkundsmarknad
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Planerat Ledningsbyte på CSC 1/ Mandatperiod för dekan 1/ / Överenskommelse mellan rektor och dekan Mandatperioden för avdelningsföreståndare,
Göteborgs universitet förnyas
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Mål- och resultatstyrning
Dalslands kommuner Agenda Avtalet Demo Organisation Tidsplan E-Tjänster Kommunikation Övrigt.
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Sören Hansson Kort om mig själv
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Att tillsammans påverka!
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Idéburet Offentligt Partnerskap
Välkomna!.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun fr o m !
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Stöd till införandet av nationella riktlinjer om sjukdoms- förebyggande metoder Projektledare Iréne Nilsson Carlsson
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
NetInfo Planerade – pågående aktiviteter Utveckling LU webb LU-webb, mål, inriktning och roll Webbarbetet, organisation och kvalitetssäkring.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Projekt för överföring av hemsjukvård Information 17 januari 2012.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
På väg mot Linnéuniversitetet
Interna kommunikationsflöden
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Vision Infocenter - en väg in
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Strategi för Bästa Heby
Vad innebär regionbildningen?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Universitetsgemensam IT
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Fusion Högskolan i Kalmar Växjö universitet Infrastruktur (ej IT) 12-05-23 Fusion Högskolan i Kalmar Växjö universitet Infrastruktur (ej IT)  

Uppstart Maj 2008 – möte på chefsnivå 12-05-23 Uppstart Maj 2008 – möte på chefsnivå Augusti 2008 – Gemensam studieresa till Mittuniversitetet Oktober 2008 – Chef Infrastruktur i Kalmar slutar

Linnéuniversitetet – Administrativa gruppen 12-05-23 Linnéuniversitetet – Administrativa gruppen 2009-01-09

Organisation Styrgrupp: administrativa gruppen 12-05-23 Organisation Styrgrupp: administrativa gruppen Projektgrupp: Christel Olsson, projektledare, Irene Bohman, biträdande projektledare samt ytterligare två representanter Referensgrupper: arbetsmiljögrupp VXU samt motsvarande gruppering HiK

Organisation Styrgrupp: administrativa gruppen 12-05-23 Organisation Styrgrupp: administrativa gruppen Projektgrupp: Christel Olsson, projektledare, Irene Bohman, biträdande projektledare samt ytterligare två representanter Referensgrupper: arbetsmiljögrupp VXU samt motsvarande gruppering HiK

Övergripande att ”tänka på” 12-05-23 Övergripande att ”tänka på” Mötesstruktur, informationsstruktur och kommunikationsstruktur viktigt! Gäller både innan och efter fusion. Viktigt både med arbetsmöte och sociala möte. Strategiskt diskutera kulturskillnader och hur man skall minska dessa. Tydlig besluts- och delegationsordning.

Övergripande att prioritera inför fusion 12-05-23 Övergripande att prioritera inför fusion Organisation Arbetsmiljöfrågor Besluts- och delegationsordning Servicenivå och arbetssätt, den ekonomiska modellen Uppdrag och verksamhetsbeskrivning

12-05-23 Under hela arbetet Tydlig mötes, informations- och kommunikationsstruktur Delaktighet Öppenhet Diskutera kulturskillnader

Delaktiviteter 1: LOKALVÅRD 12-05-23 Delaktiviteter 1: LOKALVÅRD Annika Magnussons, sammankallande, Malin Sunesson, Sione Hedin och Ann-Louise Nilsson. 2: REPRO/TRYCKERI Hans-Erik Karlsson, sammankallande, Malin Sunesson, Jan-Erik Andersson och Sören Arvidsson. 3: VAKTMÄSTERI/POST Malin Sunesson, sammankallande, Mats Cederberg, Lars Wallerhed och Michael Stenholm. 4: STÖD FÖR FLEXIBELT LÄRANDE Uppdraget omfattar inledningsvis att ge förslag på vilka olika uppdrag som den administrativa gruppen skall ge

Delaktiviteter, fortsättning 12-05-23 Delaktiviteter, fortsättning 5: VÄXEL/RECEPTION Madeleine Gustavsson Knotek, sammankallande, Janet Hjertqvist, Berit Landén och tekniker. Konsult är behjälplig. 6: LOKALFÖRSÖRJNING INKL LOKALBOKNING OCH TENTAMEN Christel Olsson, sammankallande, Eva Kellander, Allan Fransson, Andreas Paulsson, Ywonne Fransson och Gunnel Karlsson. Laila Karlsson är adjungerad. Ev. lokalbokare från inst HiK? 7: UPPHANDLING/INKÖP Ronny Johansson, sammankallande, Birgitta Johansson och Tommy Andersson. 8: MILJÖ INKLUSIVE SÄKERHET OCH BRAND Irene Bohman, sammankallande, Sajsa Andersson, Johnny Sandberg och Laila Karlsson. Allan Fransson och Andreas Paulsson är adjungerade till gruppen.

Delaktiviteter, fortsättning 12-05-23 Delaktiviteter, fortsättning 9: ORGANISATION, DELEGATIONSORDNING OCH ARBETSMILJÖPLAN MM Projektgruppen ansvarig 10: SKYLTNING 11: GODSTRANSPORTER MELLAN CAMPUS

Roller och ansvar Sammankallande ansvarar för 12-05-23 Roller och ansvar Sammankallande ansvarar för tidplan och dokumentation för respektive delaktivitet att delaktivitetens process genomsyras av öppenhet och delaktighet att informera om delaktiviteten i samråd med projektgruppen

Roller och ansvar, fortsättning 12-05-23 Roller och ansvar, fortsättning Referensgruppen bidrar med synpunkter och idéer

Resurspersoner Gällande policies, regler och riktlinjer: Per Sundström 12-05-23 Resurspersoner Gällande policies, regler och riktlinjer: Per Sundström Gällande ekonomiska modeller: Anna- Lena Johansson HiK och Peter Jonsson VXU

12-05-23 Tidplan för vårt fusionsarbete med ett nytt, modernt Linnéuniversitet i fokus Etapp 1- hösten 2008 Nulägesanalys av olika processer/verksamheter Omvärldsanalys Aktivitetsplan och tidplan för ”hårda frågor” Studiebesök hos varandra/gemensam arbetsmiljödag Utbildning teknik vid behov

Övergripande att ”tänka på” från Cardiff 12-05-23 Övergripande att ”tänka på” från Cardiff Kommunikation, kommunikation…. Organisation och ledare klart tidigt Skapa en gemensam kultur Bygg en ny plattform Behåll energin efter fusion Fokusera på resultatet och inte processen De som skall arbeta tillsammans efter fusionen, börja tidigt Bred medverkan men våga ”sätta ner foten”

Etapp 1 Nulägesbeskrivning Generella slutsatser - alla delaktiviteter 12-05-23 Etapp 1 Nulägesbeskrivning Generella slutsatser - alla delaktiviteter Skillnader Grad av decentralisering av ekonomi och beslut Geografi samlat eller utspritt ”campus” Prioritering Organisation Finansiering Servicenivå

Exempel på specifika prioriteringar 12-05-23 Exempel på specifika prioriteringar Lokalvård – gemensam servicenivå och prissättning Repro/tryckeri – hantering av kompendieförsäljning och lokala maskiner Vaktmästeri – gemensam servicenivå och hantering av kontorsmaterial Post – intern posthantering mellan Växjö och Kalmar

Exempel på specifika prioriteringar, forts 12-05-23 Exempel på specifika prioriteringar, forts Växel/reception – gemensamt telefonnummer och teknikval Lokalförsörjning – lokalbokning, tentamensrutiner, skyltning, internhyra Upphandling/inköp – gemensam delegationsordning och principer för interndebitering av inredning Miljö, säkerhet och brand – passerkort, brandorganisation, riskanalys

Input behövs inför etapp 2 gällande 12-05-23 Input behövs inför etapp 2 gällande Övergripande mål och visioner för förvaltningen Ekonomisk modell inklusive internhyra Organisationsstruktur förvaltningen Bemanning av chefstjänster Andra uppdrag (tekniskt stöd, avtal, personal, studentcentrum mm)

Omvärldsanalys organisation 12-05-23 Omvärldsanalys organisation Gränssnitt Upphandling Ekonomi Miljö (Miljö, fysisk arbetsmiljö och säkerhet) Växel/Infocenter Vaktmästeri/Teknik Lokalbokning Tentamen Konferensservice?

Organisation - övergripande 12-05-23 Organisation - övergripande Gemensam avdelning ”Infrastruktur” Två avdelningar: ”Lokalplanering” och ”Lokalservice” Fler avdelningar eller underavdelningar? Ledning: chefer, avdelningschefer, arbetsledare…. Spelar placering i Växjö/Kalmar någon roll? För- och nackdelar med olika lösningar

12-05-23 Tidplan för vårt fusionsarbete med ett nytt, modernt Linnéuniversitet i fokus, forts Etapp 2 – våren 2009 Inventering kompetensförsörjning Förslag på uppdrag och verksamhetsbeskrivningar Utkast på gemensamma policydokument, riktlinjer mm Förslag på organisation Blev klart hösten 2009!

12-05-23 Tidplan för vårt fusionsarbete med ett nytt, modernt Linnéuniversitet i fokus, forts Etapp 3 – hösten 2009 Beslut om uppdrag och verksamhetsbeskrivning Beslut om organisation Besluts- och delegationsordning klar ”Hårda frågor” klara Blev klart för Lokal- och serviceavdelningen kring årsskiftet!

12-05-23 Tidplan för vårt fusionsarbete med ett nytt, modernt Linnéuniversitet i fokus, forts Etapp 4 – 2010/2011 Implementering Uppföljning Utvärdering Kvalitetssäkring Kvarvarande lågprioriterade åtgärder Pågår fortfarande!

LOS starka sidor Stabil avdelning 12-05-23 LOS starka sidor Stabil avdelning Utvecklingsarbete gällande ”Värdegrund och kultur” Kommunikation och information inom avdelningen Genomtänkt information till nyanställda och chefer Arbetsmiljögrupp Ekonomiska modeller

”Trappstegsmodell” Steg 4 Steg 3 Steg 2 Steg 1 Effektiv samordning 12-05-23 ”Trappstegsmodell” Steg 4 Steg 3 Effektiv samordning Steg 2 Hög samordning Kundenkät Steg 1 Viss standardisering En väg in Ständiga förbättringar Otydlig servicenivå Viss koordination Metod för dialog Hög kund- tillfredsställelse Dålig koordination Tydligt pris Tjänstekatalog Otydligt pris Stabil service Nyckeltal finns Bristande processer Tydliga tjänster ”Kundorienterin g”

Utvecklingsområde till 2014 12-05-23 Utvecklingsområde till 2014 Strategi – Ytterligare utveckla ett ”kundorienterat” arbetssätt Mål 2 - ”Kundorienterade” medarbetare Strategi – Ytterligare utveckla en ”kundorienterad” helhetssyn Mål 3 - Tydliga processer och arbetsuppgifter Strategi – Ytterligare utveckla och marknadsföra vårt uppdrag och våra tjänster Mål 4 - Tydliga resultat Mål 1 - Nöjd kärnverksamhet Strategi – Ytterligare utveckla och kommunicera resultat