Etik och religion I
Religioners etiska funktion: Uttrycker bud och plikter erbjuder världsbild och människosyn inspirerar till handlande manar till uppror och legitimerar bestående ordningar
Kristendom och etik Teologisk etik
Etik i Bibeln Etik i katolsk tradition (Thomas av Aquino) Luthersk etik Några moderna teologiska etiker
Bibelns etik Finns svaren i bibeln?
Ex 1 Bör en kristen lyda överheten? (Rom.13) Överheten i Guds tjänst Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda.
Ex 2: bör homosexuella kunna ingå äktenskap? Rom 1:27-29 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja.
Etiken i Nya testamentet: några teman Profeternas förkunnelse om rättfärdighet följs upp av Jesus (Luk 4: 18-19) Kärleksbudet radikaliseras “agapism”: “Älska era fiender” (Luk. 6:27) De fattiga och utstötta i fokus (Matt. 25) Sinnelag och handlingar betonas (Matt 7:12)
Teocentrism: Du skall älska Herren din gud av allt ditt hjärta… och din nästa såsom dig själv (Matt 22: 36-40) Human etik: Gyllene regeln: Allt vad ni vill att människorna ska göra mot er, det ska ni och göra mot dem (Matt 7:12) Kristen etik kan leda till utilitarism, deontologisk etik och dygdetik!
Katolsk etik
Thomas av Aquino (1225-1274) den katolska etikens grundare
Thomas av Aquino – Beroende av Aristoteles (“Filosofen”): 1. Varje människa strävar efter lycka (eudaimonism, teleologi) 2. Lyckan är kontemplation Thomas övertar 1) men lycka = Gudsgemenskap (Augustinus!) Dygdetik: 7 kardinaldygder: vishet, mod måttfullhet, rättvisa + tro, hopp, kärlek
Vad är rätt handling? Thomas: Läran om naturlig lag Guds eviga lag Den naturliga lagen (målet: det goda/det gemensamma bästa –teleologi) Den uppenbarade lagen Mänskliga lagar - lagstiftning
Prinicpen om den dubbla effekten Vid en moralisk bedömning av en handling måste man skilja på 1) de avsedda följderna 2) de icke-avsedda följderna En handling är rätt om A) avsikten är god, och B) de avsedda följderna uppnås
Bikupa Ex sid. 102
Exempel på katolsk tillämpad etik Påvens Paulus VI encyklika Humane Vitae (1968) Tes: Mot artificiell barnbegränsning (preventivmedel) Argument: C1. Äktenskapets syfte: reproduktion Naturrätt C2. Det finns säkra perioder Naturrätt C3. Mot sterilisering – mot naturen Naturrätt Undantag: om syftet är att bota och effekten blir sterilitet Läran om den dubbla effekten C4. Medför moralisk upplösning Konsekvensetik
Protestantisk etik
Martin Luthers etik (1483-1546)
Luthers teologi Rättfärdiggörelse genom tro allena En kristen är både rättfärdig och syndare Människan lever samtidigt i två regementen ”tvåregementsläran”
Luthers etiska dualism Allmänmänsklig socialetik Kristen individualetik Gud styr genom Världsligt regemente (lagar) Andligt regemente (frihet) Kunskap genom Förnuftet - lagen Evangeliet Människans roller Ämbete Kallelseläran Person Etisk bedömningsgrund Handlingars konsekvenser Sinnelaget
Problem i Luthers etik Människans vilja: fri eller determinerad De goda gärningarna – meningslösa? Underkastelse under staten
Två exempel
Anders Nygren 1890-1972 Eros och agape. Den kristna kärlekstanken genom tiderna Motivforskning (Lundateologin)
Anders Nygren Två grundmotiv Det kristna kärleksmotivet: Agape= Guds kärlek till människan, genom gudsgemenskapen kärlek till medmänniskan (“rörteologi”) Agape är spontan, värdeindifferent, skapande, gemenskapsstiftande
Det grekiska: Eros= individens strävan mot Gud, mystik, egocentrisk kärlek
Reinold Niebuhr Karl Barth (1886-1968)
Reinold Niebuhr 1892-1971 Kritik av Luthers distinktion mellan lag och evangelium (två regementen): kärleksbudet blir irrelevant Kritik av liberalteologi – “Social Gospel” : kärleksbudet relativiseras Niebuhrs alternativ: frihet, jämlikhet rättvisa etc – approximationer av kärleksbudet “Kristen realism”