Processarbete för utveckling av lärmiljöer John Lundborg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
SET Social Emotionell Träning
The Human Element
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Ledning och förståelse
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
ATT SKAPA MÖTESPLATSER Möten mellan människor. UTGÅNGSPUNKT: ”VAD ÄR TILL HJÄLP VID PSYKOTERAPI?” Common factors - relationsfaktorer mellan klient/familj.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Att få rätt saker att hända
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Strategiska perspektiv på verksamheten
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Förhållningssätten.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Processarbete för utveckling av lärmiljöer John Lundborg Utvecklingszon Processarbete för utveckling av lärmiljöer John Lundborg

” [ Något om Consultus ] Förändringsledning [Change Management] Consultus är ett Svenskägt managementkonsultföretag Etablerat 1973 20 konsulter Spetskunskap kombineras med praktisk chefserfarenhet Kontor i Malmö och Stockholm Gemensam värdegrund: Hjärna – Hjärta – Ryggrad Softronickoncernen Softronickoncernens inriktning är management- och IT-konsultation. Softronic är noterat på Stockholmsbörsen. Strategi Kultur Struktur Delägare i ACE Allied Consultants Europe Omfattar 9 europeiska konsultföretag med ca 600 konsulter Omsättning 85 M Euro Change management

Kunskapsintresse Hur är lärande organiserat i verksamheter? Hur agerar vi i verksamheter när vi lär oss? Vilka utvecklingszoner bör erbjudas för att kunskaper ska leva vidare? Hur blir människor delaktiga i sparat kunskapskapital? Hur kan vi infrastrukturera för och leda lärande och kunskapsutveckling i organisationer?

Utgångspunkt Se olika miljöer och aktiviteter ur ett lärandeperspektiv, förstå samspelet mellan individer, kollektiv och resurser som finns utanför människan.

Att bygga en lärmiljö Förutsättningar för att skapa en lärmiljö Verksamhet Uppgifter Organisering av lärande: Samspel Access Förflyttning Motsättningar 7 Verktyg för lärande: Öppenhet Lyssnande Dialog Reflektion Självkännedom Eget val, personligt ansvar Relationer

”Kunskap är ett för människan oändligt och oavslutat äventyr, ett ständigt pågående arbete med att flytta fram positionerna och göra det obegripliga begripligt” Sven-Eric Liedman

Vad är kunskap? En kvalitativ relationen mellan individ och fenomen som erövras genom lärande. Kunskapsformer: Faktakunskap Förståelsekunskap Färdighetskunskap Förtrogenhetskunskap Egenskaper: Konstruktiv Kontextuell Relationell Holistisk Instrumentell

7 teser om lärande: Alla kan lära sig (alla lär sig) Vi lär oss när vi utför uppgifter och i konkreta situationer Vi lär inuti uppgifter Lärande är en kvalitativ förändring i relationen mellan individen och uppgiften Lärande drivs av ett personligt engagemang och en vilja att utveckla sig själv och lösa sina uppgifter samtidigt Lärande förutsätter en vilja och förmåga att samverka med andra Uppdraget och uppgiften avgör vad man lär

Erfarenhetslärande som en resa Hemmahörighet är startpunkten för resan. En resa kan ju starta från olika håll, från olika platser och söka sig i olika riktningar. Hemmahörighet handlar om min erfarenhet där jag är trygg och bekväm. Utfärd mot obekanta horisonter handlar om nya kunskaper och erfarenheter. Återkomst handlar om en sammansmältning mellan obekanta och bekanta horisonter, nya och tidigare förvärvade kunskaper och erfarenheter till en helhet.

Horisontell och vertikal arbetsdelning Verktyg System och processer som bär och bygger relationer mellan människor Verksamhets-system Verksamhet Deltagare Uppgifter Utfall Värderingar, normer Samstämmighet, arbetsklimat Horisontell och vertikal arbetsdelning

Vad är en verksamhet? Historiskt utvecklade sociala aktiviteter Återskapas hela tiden genom sociala handlingar Överordnat sammanhang för individers handlade och aktiviteter Varaktiga, kunskaper och tjänster som efterfrågas Baseras på olika logiker och löser olika uppgifter Relativt stabila, genomgår förändringar, innehåller spänningar och konflikter Inom ramen för verksamheter utför människor handlingar som motiveras av att de är delar av verksamheten Verksamheten avgör vad som är prioriterad, relevant kunskap Är inkluderande respektive exkluderande

Design av lärmiljö (1) Principer för samarbete Handledarens och deltagarens uppfattningar blir åtkomliga för varandra Handledare och deltagare bör komma överrens om attraktiva mål Handledaren bör utforma en lärandemiljö inom vilken deltagarna kan agera, generera och få feedback utifrån målet Handledaren har ansvar för att använda relationen mellan sin egen och deltagarens uppfattning för att avgöra fokus på den fortsatta dialogen Deltagaren bör agera för att uppnå målet Handledaren bör utforma meningsfull feedback

Syn på lärande och utveckling… Andras krav Utifrån – in Inifrån – ut Egna val

Design av lärmiljö (2) interaktionsmetod introducera och presentera nya sätt att uppfatta fenomen fokusera på ett fåtal kritiska principer och visa hur de är relaterade förtydliga sättet som deltagaren uppfattar fenomen exemplifiera det inkonsekventa och konsekvenserna av sättet att uppfatta skapa situationer där uppmärksamheten centreras kring relevanta aspekter testa förståelsen och använd resultatet för feedback och utformning av aktiviteter använd reflekterande arbetsformer VILKA METODER FINNS FÖR PÅVERKAN? Öppen och ärlig dialog Metaforer och gestaltningar Visioner Externa impulser Institutionalisera ifrågasättande Beakta individernas förutsättningar Kartlägga den egna förståelsen VAD BEHÖVER DELTAGAREN? Dialog Personliga, konkreta, känsloladdade upplevelser Reflektera Färgstark symbolisk representation

Utforskande förhållningssätt Dialog Välja Reflektera Utforska Prova Rätt - Fel Bra – Dåligt Fint – Fult, skamligt

[ Källor till kunskap och insikt ] Visualisering, bilder Egna erfarenheter Verktyg, instrument Dilemman, händelser Feedback Icke verbala kroppsövningar Gruppdynamiskt och upplevelsebaserat lärande Föreläsningar, teorier

Uppgifter och problemlösning Från enkla uppgifter Till komplexa Från standard-utförande Till varierat utförande

Uppgifternas karaktär Nivå 1: Rutinuppgifter Nivå 2: Rätt- eller feluppgifter (endast en korrekt lösning) Nivå 3: Samarbetsuppgifter (uppgifter kan ej lösas enskilt) Nivå 4: Kvalitativt djupa uppgifter

Pendling mellan rutin och reflektion Anpassningsinriktat lärande Nivå 4: Reflektivt handlande Nivå 3: Samhandlande Nivå 2: Regelbaserat handlande Nivå 1: Rutinbaserat handlande Utvecklingsinriktat lärande

Organisering av lärande Stimulera samspel mellan individer och grupper, kvalitativt (på djupet), kvantitativt (antal gånger). Skapa tillgång till uppgifter, befogenheter, situationer, roller och verksamheter Motivera förflyttning i tid och rum mellan uppgifter och situationer med hög lärpotential Nyfiket och uthålligt undersöka motsättningar mellan individer, grupper och verksamheter som hävstång och drivkraft för utveckling

Utforska motsättningar (7 steg) ” Utforska motsättningar (7 steg) 1. Kritiskt Ifrågasätta 2. Analysera 3. Konstruera /modellera 4. Testa och undersöka 5. Förankra 6. Reflektera 7. Befästa

Relationsbeteende Tillhöra Kontroll Öppenhet Betydelsefull Ignorerad Kompetent Förödmjukad Omtyckt Avvisad Tillhöra Kontroll Öppenhet

Att utveckla lärmiljöer från ett lärandeperspektiv Fas 1 Tillhörighet Beroende av handledaren Accepteras/inkluderas Betydelsefull/ignorerad Mål/engagemang Handledare: direktiv, struktur – sakkunnig – trygghet Fas 2 Kontroll Oberoende av handledaren Delaktighet/inflytande Kompetent/förödmjukad Förtydligande av mål/engagemang Organisering/dilemman Handledare: dialog, coachande – konflikthanterande Fas 3 Öppenhet Ömsesidigt beroende Förtroende/delegering Omtyckt/avvisad Klargjorda realistiska mål/engagemang Handledare: samrådande, underlättare F U UT F U UT F U UT

Olika förutsättningar för samarbete.. Vi tvingas Vi kompromissar Vi kompletterar varandra Vi samarbetar öppet

Rolloförenlighet som försvårar samspel Konfrontativ brist Passiv brist

Samstämmighet – arbetsklimat 0 5 9 Ensam Låt gå, informellt Sakligt distanserad Tillsammans Struktur, formellt Öppen, personligt nära

Eget val – personligt ansvar För att skapa en lärmiljö: vilka aktiviteter/processer behöver vi organisera för och vilket förhållningssätt bör vi omfatta? Lärandets verktyg Eget val – personligt ansvar Reflektion Självkännedom Lyssnande Öppenhet Dialog

Den funktionella lärmiljön Den miljö som skapar goda förutsättningar för deltagarnas lärande och som tar tillvara detta lärande och använder det i strävan att påverka och anpassa sig till omvärlden

Sju lektioner i förflyttning Klargör vilken lärmiljö som finns idag (vilka delar är funktionella/dysfunktionella?) Bli tydlig med vilken lärandemiljö verksamheten ska präglas av och få den levande på alla nivåer Fokusera på några få kritiska områden och jobba igenom dessa Se till att verksamhet och förhållningssättet stämmer med det som ska befrämjas Kom ihåg att agera som förebild Använd interaktiva metoder Utveckla, rekrytera, omplacera starka kulturbärare

Välkommen att kontakta mig: John Lundborg 0708 – 81 32 70 john.lundborg@consultus.se www.consultus.se Välkommen att kontakta mig:

Hur och kring vad samspelar vi idag?