ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Utbildning på universitet och högskolor
Varför fokus på nyanlända just nu
Lärarlegitimation.
Studierektor/universitetsadjunkt
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Att söka till högskolan
38 minuter med tåget från Göteborg!
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Behörighetsförordningen
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Utvärdering av kompletterande utbildning för akademiker med utländsk examen  Juristutbildning, lärarutbildning och förvaltningskunskap   Susan Niknami.
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna!.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
Sv Målgruppen i fokus Kvalitetsdrivet Kristian Dahlander Systemförvaltare.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningar till förskollärare
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Europeiska Socialfonden EU:s sammanhållningspolitik Lissabonstrategin – EUs tillväxt- och sysselsättningsstrategi Nationellt Socialfondsprogram.
Samhällsvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna!.
Välkomna!.
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Allmän inriktning Aspirantutbildning Birgitta Lönning, studievägledare Institutionen för kultur och kommunikation, IKK.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
vid Göteborgs universitet
Henrik Edgren - Prefekt
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
Presentationens avskrift:

ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare Susanna Malm Avdelningen för externa kontakter, Stockholms universitet www.ulv.su.se

ULV-projektet - Utländska lärares vidareutbildning Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet - Utländska lärares vidareutbildning Uppdragsgivare: Regeringsuppdrag med start 2007 ULV-projektet är en del i integrationssatsning. Satsningen omfattar flera yrkesgrupper tex läkare, sjuksköterskor, tandläkare, jurister, lärare Lärarsatsningen till omfånget största satsningen – ökat tak för antal helårsstudenter 2013

Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag Syfte med uppdraget Personer med en utländsk lärarexamen på minst två-årig eftergymnasial utbildning ska komplettera till en svensk lärarexamen eller Få kunskaper för eller kunna få behörighet att i Sverige utöva det yrke som den utländska utbildningen har förberett dem för.

Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Projektet lyder under särskild förordning (studieordning 2001) Stockholms universitet är nationell samordnare av ULV-projektet 6 lärosäten omfattas av projektet: Umeå universitet, Stockholms universitet, Linköpings universitet, Örebro Universitet, Göteborgs universitet, Malmö högskola

Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Vem kan bli antagen till ULV-projektet? (Antagningskriterier) Utländsk eftergymnasial lärarexamen Avklarad och godkänd kurs i Svenska B/Svenska som andra språk 3/svenska språk B, TISUS eller motsvarande Har högst 120 hp kvar att komplettera till en svensk lärarexamen eller behörighet/legitimation

Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet – en fantastisk mångfald I ULV-projektet finns studenter med lärarexamen från 90 länder – alla världsdelar är representerade ca 40 språk

Genomförande Antagning Individuellt samtal Studieplan godkänns Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag Genomförande Antagning Individuellt samtal Studieplan godkänns Obl kurs Fortsatta studier

Individuella studier och olika studiespår inom ULV-projektet Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag Individuella studier och olika studiespår inom ULV-projektet Spår 1 Spår 2 Termin 1 Obligatorisk kurs Att vara lärare i Sverige Spår 3 Spår 4

Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag Tidskrävande arbete Personlig studentkontakt – telefon, mail och möten Stort informationsarbete inåt lärosätet Information gentemot kommuner

Antal sökande nationella siffror Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Antal sökande nationella siffror HT12 VT13 HT13 VT14 298 196 341 233 (hittills)

ULV-projektet Förändringar över tid Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Förändringar över tid Deltagarna i projektet har blivit yngre Införandet av lärarlegitimationen i Sverige har givit upphov till ytterligare kompletteringsalternativ och förändring i arbetsuppgifterna

ULV-projektet Styrkor i projektet Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Styrkor i projektet Intensivt och bra samarbete mellan lärosäten i Sverige som har uppdraget att genomföra den kompletterande utbildningen för utländska lärare Forskning med fokus på ULV-utbildning – 2 olika avhandlingsarbeten pågår

ULV-projektet Forskning Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Forskning Aina Bigestans, Stockholms universitet - ULV-studenternas/lärare som andraspråksanvändares etablering på arbetsmarknaden efter examen, vilka faktorer underlättar/försvårar – handledarmaterial Annika Käck, Stockholms universitet - syftar till att öka förståelsen för hur pedagogisk grundsyn kan skilja sig mellan olika länder relaterat till undervisning samt ge ett internationellt perspektiv på lärarutbildning - bidra till utvecklingen av undervisningsformer/innehåll i kurser på Stockholms universitet, tex kurser för internationella studenter.

ULV-projektet Guldkorn i projektet Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Guldkorn i projektet Etablering på arbetsmarknaden mycket god efter komplettering inom ULV – nationell utvärdering av ULV Lokala initiativ ”poppar” upp

ULV-projektet Vilka utvecklingsplaner finns för ULV? Avdelningen för externa kontakter – Lärarutbildningsuppdrag ULV-projektet Vilka utvecklingsplaner finns för ULV? Lärarlegitimation har lett till fler utbildningsspår inom ULV Knyta forskningsresultaten närmare utbildningen Jobba mer kommunikativt mot det omgivande samhället, myndigheter, internt på lärosätet Följa upp och utvärdera olika satsningar, både nationellt och lokalt Ma/NO