NEUROPSYKIATRISK COACH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Erik Munsterhjelm Jurist, VH Vasa
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Samverkan utifrån ett Barnrättsperspektiv Kristina Bartley Fil dr Sociologi Högskolan i Borås.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Livskunskap för de allra yngsta
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
HaschAvvänjningsProgram
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Coaching.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Att tillsammans påverka!
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Delaktighet.
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
ED Tua Haldin-Herrgård. Handledning och stöd som en kunnig, erfaren person i seniorposition ger åt en yngre utvecklingsvillig och –duglig person som befinner.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
En verksamhet som drivs gemensamt av social tjänsten och psykiatrin i Skellefteå. Startade som projekt september 1995 Permanentades januari 1999 Består.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Idrottspsykologi.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Formare 2015 Motivation.
KONFLIKTER.
Framtidskartläggning
Lära för livet!.
Något att tänka på när man söker pengar
Coaching.
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Transition Coaching Här & nu Profilporträtt Framtid Marknads-föring
Presentationens avskrift:

NEUROPSYKIATRISK COACH 14.11.2013 Pirjo Laatikainen

Neuropsykiatrisk coach Är inte terapi....men coaching har utan tvekan en stark habiliterande funktion och verkan Kan vara förebyggande, träna färdigheter för framtiden t.ex. studier

Skillnader (källa: D.Cavonius) TERAPI Utgångsläge från terapeutens prof, t.ex. ergoterapi.... Bearbeta känslor analytisk Remiss, utomstående definierar målsättningar Terapeuten har störe ansvar än klienten COACHING Perspektivet är omfattande gentemot klientens livs forum Konkret tydlig målsättning Båda är aktiva Ingen utomstående definierar målsättningen Båda har ansvar Klienten måst samarbeta

Coaching stöder livskontroll och baserar sig på: Klientbaserad arbetssätt, man lyssnar till klienten Man ger klienten ansvar Samarbete, nätverksarbete Coachen har kunskap om neuropsykiatri Baserar på förtroende Modellen bakom siktar på livskontroll The Multi Model Treatment Plan, The Coach Model

FÖR VEM? Personer som har svårigheter med: - uppmärksamhet - att organisera - koordinera - svårigheter med exekutiva funktioner Svårt att handskas med vardagsrutiner Som är färdiga att förbinda sig i detta samarbete och ändra på sina egna rutiner

Till vad behövs handledning? Klienten behöver stöd och praktiska råd till hur fungera i olika omgivningar och situationer Bli medveten om problemen, varifrån och hur få hjälp (vilka rättigheter till hjälp och varifrån) Prioritera problem Förutse situationer och kommande händelser Att börja/slutföra uppgifter Att hålla sig i det väsentliga Att bemästra olika situationer (osäkerhet, rädsla...) Att få uppleva uppmuntran och känsla av att lyckas

Coachen stöder på följande områden 1. Att ta hand om sig själv, samt medicinering att förstå sin egen dg, dag/natt rytm ,hygien, fritid Skola, studier, arbete Inlärningsteknik, yrkesvägledning ,arbetsplats 2. Familjerelationer och vardagens färdigheter syskonrelationer, föräldra-barn relationer, att handskas med tiden, hemsysslor, ekonomin och att ta hand om ärenden 3. Personliga resurser självkänsla, jagbild, sociala färdigheter

Hörstenar i coaching Struktur : VAD, VAR, NÄR, HUR, dagsrutiner Strategier, gör plan -> förberedelser, struktur i vardagen Färdigheter, känna sina resurser och svagheter Stöd, coachen uppmuntrar och tror på klientens förmågor Visualisering, vi gör sakerna synligt, Rit prat