ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Aktör / Struktur.
Kompetensombudsträff
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Praktisk arbetslivsorientering
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Rösjöskolan.
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Vård- och omsorgs-(college)
Nya förutsättningar för lärande
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Vad vet ni om Freud?.
How to learn a Second Language?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Sinnesstimulering En (livs)viktig del i vardagen Birgitta Råstander, Pedagog Ina Gilbertsson, Arbetsterapeut.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Förändring – hot eller möjlighet?
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Psykologi Introduktion.
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Förutom yrkeskunskaper…
Ett typiskt samhälle Kommunhus Skola Företag Flerfamiljs-bostäder
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?

PSYKOSOCIAL LIVSMILJÖ •Roller (privat, professionell, medborgare) •Miljöer (hem, skola/arbetsplats, offentlig) •Aktiviteter (fritid, arbetstid, syfte med aktivitet)

PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ

PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ- GRUNDER TILL MOTIVATION 1.Fysiologiska processer i kroppen och hjärnan 2.Längtan efter sociala ambitioner, stävan efter framgångar 3.Kulturella påverkan som skapar längtan efter framsteg, viljan att förändra och utveckla i samhället.

LÄROPLAN 2011 kreativitet, nyfikenhet och självförtroende lösa problem självständigt och tillsammans med andra •Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att ompröva och omsätta nya idéer i handling och att lösa problem. Eleverna ska i skolan få utveckla sin förmåga att ta initiativ och ansvar och att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Skolan ska biodra till att eleverna utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationsstänkande.

GENERATION Y (WHY)? •Födda sent 1970-tal fram till tidigt 2000-tal •Ifrågasätter både sina föräldrar och samhället •Den kaxiga generationen – väljer gärna själv •Teknikgeneration •Nätgeneration •Multi-task •Echoboomgenerationen

Utmärkande för Generation Y Ökad negativ utveckling av självupplevd psykisk ohälsa Skilda föräldrar Teknik användning

Ökad negativ utveckling av självupplevd psykisk ohälsa

ORO ”..man är intalad att det inte finns några jobb, då blir jag rädd att bara ta något lagerjobb och sedan att man blir fast på det jobbet, för då har man fått sitt jobb” ”…att vakna och inte ha någon att göra är deprimerande, man blir orolig att det ska pågå i längre perioder”

Skilda föräldrar

Teknik användning

RELATIONSHIPS BETWEEN INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGY AND PSYCHOSOCIAL LIFE ENVIRONMENT - STUDENTS AND YOUNG URBAN KNOWLEDGE WORKERS IN THE ICT-ERA

DESIGN AV IKT För vilken typ av kommunikation och aktivitet? Who, What, Where, WhenHow Who, What, Where, When and How (4W1H)

SOCIALA MEDIER •Internetforum •Sociala nätverkstjänster •Bloggar •vloggar •Wikier •Podradio •Artikelkommentarer

PERSPEKTIV PÅ DET NYA ARBETSLIVET 1.Det ”nya” arbetslivet 2.Vad är nytt med ”det nya arbetslivet”? 3.Förändras regler eller är det nya regler som kommer till?

ÅTERHÄMTNING •Nya utmaningar •Val av aktivitet •Social aktiviteter •Gott välmående

VEMS ANSVAR? Ex: Vilken betydelse har zappandet och multi-task beteenden i relation till återhämtning? Vem har ansvar att skap tid och aktiviteter för återhämtning?

SAMVERKAN SAMVERKAN ÖPPNA UPP TILL ETT NÄRMARE SAMARBETE MED SAMHÄLLE OCH NÄRINGSLIV

ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?

HOW TO CREATE A SCHOOL SYSTEM FOR THE FUTURE ONSDAG WORK SHOP