ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
PSYKOSOCIAL LIVSMILJÖ •Roller (privat, professionell, medborgare) •Miljöer (hem, skola/arbetsplats, offentlig) •Aktiviteter (fritid, arbetstid, syfte med aktivitet)
PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ
PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ- GRUNDER TILL MOTIVATION 1.Fysiologiska processer i kroppen och hjärnan 2.Längtan efter sociala ambitioner, stävan efter framgångar 3.Kulturella påverkan som skapar längtan efter framsteg, viljan att förändra och utveckla i samhället.
LÄROPLAN 2011 kreativitet, nyfikenhet och självförtroende lösa problem självständigt och tillsammans med andra •Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att ompröva och omsätta nya idéer i handling och att lösa problem. Eleverna ska i skolan få utveckla sin förmåga att ta initiativ och ansvar och att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Skolan ska biodra till att eleverna utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationsstänkande.
GENERATION Y (WHY)? •Födda sent 1970-tal fram till tidigt 2000-tal •Ifrågasätter både sina föräldrar och samhället •Den kaxiga generationen – väljer gärna själv •Teknikgeneration •Nätgeneration •Multi-task •Echoboomgenerationen
Utmärkande för Generation Y Ökad negativ utveckling av självupplevd psykisk ohälsa Skilda föräldrar Teknik användning
Ökad negativ utveckling av självupplevd psykisk ohälsa
ORO ”..man är intalad att det inte finns några jobb, då blir jag rädd att bara ta något lagerjobb och sedan att man blir fast på det jobbet, för då har man fått sitt jobb” ”…att vakna och inte ha någon att göra är deprimerande, man blir orolig att det ska pågå i längre perioder”
Skilda föräldrar
Teknik användning
RELATIONSHIPS BETWEEN INFORMATION COMMUNICATION TECHNOLOGY AND PSYCHOSOCIAL LIFE ENVIRONMENT - STUDENTS AND YOUNG URBAN KNOWLEDGE WORKERS IN THE ICT-ERA
DESIGN AV IKT För vilken typ av kommunikation och aktivitet? Who, What, Where, WhenHow Who, What, Where, When and How (4W1H)
SOCIALA MEDIER •Internetforum •Sociala nätverkstjänster •Bloggar •vloggar •Wikier •Podradio •Artikelkommentarer
PERSPEKTIV PÅ DET NYA ARBETSLIVET 1.Det ”nya” arbetslivet 2.Vad är nytt med ”det nya arbetslivet”? 3.Förändras regler eller är det nya regler som kommer till?
ÅTERHÄMTNING •Nya utmaningar •Val av aktivitet •Social aktiviteter •Gott välmående
VEMS ANSVAR? Ex: Vilken betydelse har zappandet och multi-task beteenden i relation till återhämtning? Vem har ansvar att skap tid och aktiviteter för återhämtning?
SAMVERKAN SAMVERKAN ÖPPNA UPP TILL ETT NÄRMARE SAMARBETE MED SAMHÄLLE OCH NÄRINGSLIV
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
HOW TO CREATE A SCHOOL SYSTEM FOR THE FUTURE ONSDAG WORK SHOP