Erfarenheter från Lidköping Tidiga samordnade insatser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
– en rättighet för ALLA barn?
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Nya Elementar!.
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Den nationella ungdomspolitiken
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Samhällsråd T. Innehåll Vi ansluter till den nationella ANDT-strategin De 7 länsmålen bygger på länets folkhälsoplan, regionalt program för social välfärd.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Förebyggande rådet i Enköpings kommun
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Tidiga insatser för barn i förskolan
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Elevsociala team.
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
Varför Samverkan? Många med offentlig försörjning Problemen kräver helhetslösningar myndigheten äger del- lösningar Nya behov – integration.
Finansiell samordning
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Sociala investeringsmedel, spår 2
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Personen från Skolverket
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Erfarenheter från Lidköping Tidiga samordnade insatser ann-charlotte.wiktorsson@lidkoping.se

Två parallella processer blir en TSI Tidiga Samordnade Insatser (Våren 2012) Socioekonomiutbildning Våren 2011/Hösten 2011 Våren 2011 Kartläggning insatser barn och unga Från ord till handling

Efter utbildningen…. TSI Temadag barn och unga, politiker/tjänstemän Socioekonomi utbildning Kartläggning insatser barn och unga Efter utbildningen…. Kunskapsspridning/förankring Temadag barn och unga, politiker/tjänstemän Kommunstyrelsen Kommunens ledningsgrupp Kommunledningskontoret Folkhälsorådet Social- och arbetsmarknadsnämnd Barn- och skolnämnd Funktionsgrupper: ekonomi, kvalitet, miljö Ledardag, samtliga chefer i kommunen

Vi ville veta mer om…. TSI Vilket stöd erbjuder vi? Har vi ”luckor”? Socioekonomi utbildning Kartläggning insatser barn och unga Vi ville veta mer om…. Vilket stöd erbjuder vi? Har vi ”luckor”? Vilka samverkansform har vi? Hur fungerar samverkan?

Social och arbets-marknad Behandlings-omsorgs- insatser Tidiga insatser Förebyggande Främjande Vård och omsorg Social och arbets-marknad Barn och skola Utbildning Kultur och fritid

Barn och skola Behandling/omsorg Skola för HVB placerade elever (ca 1-3 st/termin) Aspen, särskild undervisningsgrupp för autism/asperger (12 elever) Grundsärskola (65 st) Mobila teamet (ca 70 elever) Anpassad undervisning, praktik (ca 5 st/termin) Tidig insats Specialpedagogkontakt. Läs, språk, tal, kommunikation, koncentration. (ca 150 st/år) Psykologkontakt. Utredning/konsultation (ca 90 elever/år) Lokalt EHTstöd. Kurator, specialpedagog, skolsköterska (ca 1000 st/år) Hel-/deltid särskild undervisning (ca 50 elever) Tryggve, grupper + medvetande göra personal Förebyggande Klass/grupparbete för trygghet och studiero (2-3 klasser löpande) Sommarskola åk 8 Livskunskap – generell nivå, men även som tidig insats vid grupproblematik. PIL (Prevention i Lidköping) Främjande ÖPP- på en högstadieskola Fritidsgårdsverksamhet, Fritidshem Tryggvebroschyrer Hälsobesök – 3 tillfällen under grundskolan Studie och yrkesvägledning

TSI Socioekonomi utbildning Kartläggning insatser barn och unga Vad fick vi veta? Vi satsar mycket på tonåringar och unga vuxna. För lite på de yngsta! Vilket stöd erbjuder vi? Har vi ”luckor”? Massor! Men samordning saknas. Vilka samverkansform har vi? Så där… Många ansåg att man själv hade bra inställning till samverkan medan övriga parter var sämre Hur fungerar samverkan?

TSI Socioekonomi utbildning Kartläggning insatser barn och unga Vad hände sedan? En kommunövergripande samverkansorganisation/- arena har bildats (TSI) 1,5 mnkr/årligen avsätts för projekt Riktlinjer för fördelning av medlen Två projekt, SkolFam, VOSA

TSI Arena för samverkan Den ena handen vet vad den andra gör…. Styrgrupp Förvaltningschefer: B&S, Utb, K&F, V&O, S&A Omsätta barnkonventionen Beredningsgrupp B&S: Chef barn- och elevhälsan Utb: Rektor K&F: Verksamhetschef V&O: Projektledare S&A: Områdeschef, enhetschef KLK: Drog och brottsförebyggare, folhälsoplanerare, ekonom Expertgrupp, beräkningar (Socioekonomigruppen) S&A: Områdeschef V&O: Chef omsorg funktionshinder B&S: Chef barn och elevhälsan KLK: Ekonom Ett nav för det förebyggande barn- och ungdomsarbetet Metodutveckling

TSI-målformulering I Lidköpings kommun arbetar vi för att alla barn och unga ska beredas en väg till självständigt och självförsörjande liv, med god hälsa. Detta gör vi genom tidiga samordnade insatser (TSI). T= Tidiga. Vi ska på ett tidigt stadium uppmärksamma och stödja barn/unga som behöver stöd i sin vardag. S= Samordnade. Genom samordnade insatser arbetar vi för ett helhetsperspektiv, vi möts, planerar och agerar gemensamt. I = Insatser är av hög kvalitet och det finns ett brett utbud av olika insatser/åtgärder för barnets bästa.

Några praktiska exempel Mekarprojekt Bakgrund: omfattande skadegörelse i Sockerbruket 2 ungdomar i riskzon identifierade Fält + SUV+ ungdomar hittar en gemensam lösning i en Mekarverkstad. Syfte: Strukturerad fritid med handledare Mål: ställa upp i Gräsklipparracet på Hjulafton

Några praktiska exempel Sommarkul Samarbete: Kommunala bostadsbolaget familjecentralen, Svenska kyrkan, barn- och skola, kultur- och fritid Syfte: Att underlätta övergången mellan strukturen i skolan och avsaknaden av densamma för vissa barn på sommarlovet Målgrupp: Barn i området som inte har en strukturerad vardag Mål: ökad fysisk aktivitet, minskad skadegörelse

Vi är inte i mål än! En pågående process…. TSI

Utmaningar idag… ”TSI-andan” måste nå ut i hela organisationen. Vara känt av alla! ”Det sitter inte i ryggraden än” Vi måste påminnas om när vi lyckas med att omsätta de nya tankarna om resursfördelning och samsyn, men också beröra när vi uppenbarligen faller tillbaka i det gamla stuprörstänket. Hur vi fördelar våra resurser och följer upp ekonomi och resultat. Det gamla sättet fungerar inte! Tydligare politisk förankring för det pågående arbetet.

Åtgärder för att klara utmaningarna: (Spridning, förankring, resultat) TSI-intranät (personal) ECAPSE (personal) PIL (föräldrar, familjer) Styrdokument Serviceguiden (familjer) Avtal Handlingsplaner

Intranätet Informationscentrum Interaktivt: ”TSI-forum” för idéer och förslag Aktuellt, uppdaterat: information, lästips föreläsningar, info projekt- medel, dialogunderlag Samverkan! I tid! Barn-konventionen

Serviceguide barn och unga

Strategiska frågor Hållbar resursanvändning och god ekonomisk hushållning: Ramanalys Hitta underlag för att fördela om resurser Indikatorer, styrkort - Sammanvägd indikator, TSI

”Våra råd på vägen…” Samsyn och samlat grepp ger kraft! Formaliserad organisation och arbetsformer hjälper processen. Ha tålamod! Ett steg fram och ett i diket…Det tar tid! Stöt och blöt! Ha mod! Våga testa! Copy/paste fungerar inte! Skapa ert egna, men låt er inspireras av andra!

Tillsammans för barns bästa Tack för mig! ann-charlotte.wiktorsson@lidkoping.se