“Cohension” - Sammanhållning och utveckling i högpresterande grupper

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nyckeln till friska arbetsplatser
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Nulägesanalys genom frågor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Med kokleaimplantat i arbetslivet. Författare: Kerstin Persson
1.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
arbetskooperativ Luleå
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
QWC-metoden Ledningsverktyg för Stress och Verksamhetsutveckling
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Områdesutveckling Torpa
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
”Lär dig säga jag och nej”
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
Eskilstuna kommun Media 28 mars 2012 Marielle Behrmann.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Motivation, delaktighet och tillhörighet av personuppgifter till organisationen FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Lena Stenvall och Åsa Forssell
Ditt samtal om lön.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Hälsa.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Personalpolitisk inriktning
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Övergripande resultat Övergripande resultat från hälsofrämjande satsningar på arbetsplatser inom social service och skola i Göteborgs Stad Lotta Dellve,
Hälsofrämjande arbetsplats
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Medarbetarundersökning
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

“Cohension” - Sammanhållning och utveckling i högpresterande grupper Genom att flyga i V-formation ökar flocken effekten med 71 % jämfört med om varje fågel flög ensam. När ledargåsen blir trött flyttar den bakåt i formationen och en annan gås intar tätplatsen. Gässen i formationen skriker bakifrån för att heja på de främsta att hålla farten. När en gås blir sjuk och måste landa lämnar två andra Gäss flocken för att hjälpa och skydda den. De stannar tills gåsen åter kan flyga. Ge ett exempel på en välfungerande grupp som du tillhört?

Inlärningsmål Definera ”Group cohension” och förstå sambandet mellan cohension och högpresterande grupper. Definiera de fyra faktorer som skapar sammanhållning – använda dem för att utveckla en högpresterande grupp.

Vad är ”Group Cohension” – Gruppsamstämighet eller Gruppsammanhållning

Vad är grupp samstämmighet? “Cohension” ”Cohesion” är en social kraft som bärs upp av: attraktion, enhet och en stark samman- hållning för att nå ett mål (teamwork) och är en konsekvens av en grupputveckling där grupper går igenom olika utvecklingsperioder. ”Det finns en känsla av enhet och sammanhållning i den här gruppen” (Moos, Insel & Humprey, 1974) ”Jag känner att jag en känsla av tillhörighet till min grupp” (Bollen & Hoyle, 1990)

Hur trivs de här med varandra?

Resultat av ”Cohension” Fortsatt medlemskap – låg personomsättning Högre deltagande – mindre frånvaro, ökad kommunikation Ökad tillfredställelse – tycker om gruppen Ökad produktivitet – om mål och normer betonar det (Forsyth, 2005)

Hälsa i företag - medarbetarskap Professor Bent Arnetz studier: DN Debatt 2008.07.11: På de friska arbetsplatserna rådde bättre stämning bland medarbetarna. De kände till arbetsplatsens mål De var delaktiga i planeringen och genomförandet av olika aktiviteter för att uppnå målen. De anställda fick också konkret och rak återkoppling från arbetsledningen om olika arbetsuppgifter och hur de utfört dem.

Frisktalet som mått Vid de enheter som hade hög effektivitet var frisktalet 70 procent, vid enheter med låg effektivitet var frisktalet nere på 40 procent, berättar Bengt Arnetz.

Stora hälsovinster med tydligt ledarskap och delaktiga medarbetare Pressmeddelande 5 mars 2008 Frånvaron är tre gånger lägre i företag som rekryterar sina chefer internt och som värderar ledaregenskaper som social kompetens, utöver förmågan att producera. Detsamma gäller företag som satsar på att få delaktiga medarbetare.   – Det är naturligtvis viktigt att anställa personal som har rätt kompetens. Men att trivas i gruppen och acceptera och dela företagets värderingar är minst lika viktigt, säger Magnus Svartengren. Rapporten: Hälsa och framtid - delstudie 2 - sammanfattning Hälsa och framtid - delstudie 2 Rapporten finns även på: www.folkhalsoguiden.se/halsaochframtid. Information om projektet finns på http://www.ki.se/, http://www.ammuppsala.se/ och http://www.alecta.se/.

Exempel på praktiskt arbete med detta: Göteborg - medarbetarskap Lärande organisation Dialogfrågor 1 Ger vi möjlighet till att starta, genomföra, slutföra och utvärdera utvecklingsarbete? - Finns vilja, idéer och motivation till utvecklingsarbete? - Hur håller vi kursen på prioriterade utvecklingsarbeten? - Har någon tilldelats att administrera och hålla ordning på vårt - Tar vi tid till reflektion och utvärdering efter genomförandet? 2 Har utvecklingsarbetet gett nya idéer? 3 Finns oavslutade satsningar som tar kraft och ork? När ska vi avsluta dem? 4 Hur kan vi undvika att det vi gör just nu inte bara blir en pappersprodukt?

Medarbetaskap – positiv spirala genom goda erfarenheter Utvecklingsarbete Ny förståelse av arbetet Insikt Goda erfarenheter Ser möjligheter att utvecklas Egen Insikt, gruppens insikt Nya förväntningar och erkännade Ny kunskap Som ökar självkänsla Förbättrade relationer

Steg 2: Effekt på arbetshälsan Långtidsfriskhet och sjukskrivning Bland kvinnorna hade långtidsfriskhet ökat något (29 % till 31 %) och korttidsfrånvaron minskat något (från 18 % till 16 %). Mest långtidsfriska var män (51 %), de yngsta (43 %) och de äldsta medarbetarna (36 %), modersmålslärare (59 %) samt inom skola, funktionshinder, fritid, individ och familjeomsorg. Långtidsfriskhet hade ökat bland 35-44-åringar

Bättre medarbetarskap* vid arbetsplatser med: Steg 2: Effekt på medarbetarskap Bättre medarbetarskap* vid arbetsplatser med: Stor andel som skattar ökad p-värde Delaktighet 0,07 Erkänsla <0,00 Respekt 0,00 Förtroende 0,00 Ledarskap (måltydlighet, förtroende) 0,00 Realistiska mål och tidsplan 0,04 Öppen diskussion, bra stämning 0,00 *p<0,05, sambandsanalys, n=34 arbetsplatser

Så vad är då samstämmighet? ”Cohension”

Attraktion till gruppen som helhet. Cohension = Attraktion Attraktion mellan medlemmar Samman hållning Attraktion Attraktion till gruppen som helhet. Det är uppenbart att en viktig del i sammanhållning är – attraktion – ”jag tycker om min grupp, mina gruppmedlemmar. Tycker du om din grupp? Tycker du om någon i din grupp?

Cohension= Enhet – vi - gruppmoral Det sker genom solidaritet: Tydliga roller - uppgifter, Tydliga normer, tydlig gruppstruktur. Ett beteende. Det sker genom tillhörighet: Man fäster sig vid varandra: En känslomässig process. Solidaritet Samman- hållning Enhet - gruppmoral Tillhörighet

Rätt rekrytering – för att skapa sammanhållning Robert Kelly, professor Carnegie Mellon, och författare till How to Be a Star at Work, har funnit dessa faktorer som viktiga egenskaper hos exceptionella medarbetare. Initiativ De har en förmåga att både fullfölja sitt arbete, även göra lite mer som att hjälpa andra, fullfölja projekt så att de avslutas 2. Networking De har en hög förmåga att skapa sociala kontakter,skapa nätverk. 3. Självkänneom De har en förmåga att utvärdera sig själva, acceptera och söka feedback och skapa långsiktiga mål. 4. ”Snällhet” – hög empatisk förmåga De har en förmåga att ta in information från andra, istället för att alltid själva ha rätt.

Cohension = Uppgiftsfokus eller starkt teamarbete och Effektivitet Sammanhållning = Teamarbete: Medlemmer I sammahållna grupper kordinerar sina ansträgningar för att nå gruppens mål. Kollektiv effektivitet: en hög grad av självförtroende kring de mål gruppen accepterat Vi känsla: positiv grupp effekt Upp- gift Kollektiv Effektivitet Samman- hållning Team- arbete Grupp- moral – Vi känsla Motiv_ ation Ge ett exempel på ett beteende i grupp där det Finns en tydlig vi-känsla?

Ge exempel på en grupp med låg prestationsnorm. Ge exempel på en grupp Samband mellan normer, samstämmighet och produktivitet Grupper med normer av att vara produktiva Ge exempel på en grupp med låg prestationsnorm. Ge exempel på en grupp med en hög prestationsnorm. Produktivitet Grupper med normer av att inte vara produktiva

4 viktiga faktorer i “Cohension” – max. prestation .51 Attraktion Enighet (Grupp stolthet) Uppgifts fokus (teamarbete) .23 .18 .03 Cohension Prestation .25 Metaanalys (Mullen & Copper, 1994) Prestation påverkar sammanhållning mer än vad sammanhållning påverkar prestation. Cohesion and performance in groups: A meta-analytic clarification of construct relations (BEAL, COHEN, BURKE, MCLENDON, 2003) Normer

Hur sker utveckling av sammahållning? Enligt Lennéer Axelsson & Thylefors (2005) så går gruppen igenom en process för att komma till rätta med några centrala bitar såsom kontroll och makt, intimitet, samhörighet, autonomi samt problemlösning, prestation och meningsfullt arbete. Tuckman (1965) fem stegs model av grupp utveckling. Grupper utvecklas i stadier i ett bestämt mönster. Wheelan (1994) Vissa stadier rimliga före andra, men en grupp kan växla stadier. Shultz. En grupp går igenom tre stadier för att nå maximal effektivitet. Grupperna går igenom stadierna ett i taget, men kan växla mellan stadier. En medlem kan förstöra utecklingen – konfliktnivån blir för hög. En grupp är sällan större än 8-10 personer – olika utveckling i större grupper som bildar subgrupper. Bion (1959) Antar att en viss ordning i utveckling av grundantaganden.

Varför konflikter i alla modellerna? Ge ett exempel på någon konflikt från din arbetsgrupp – tänk på att de flesta konflikter är ”dolda” eller rituella: ex vad man får prata om på fikarasten, ja-sägare, vem som man hälsar på eller vem som yttrar sig på möten. Vad innebär det för ledare om de ska utveckla en grupp?

Hantera utveckling Slutsatsatser: Motsats trygghet – förändring (Mathiasson, 1994) Ju tryggare grupp – desto större förändringsbenäghet Ju osäkrare grupp – desto mindre förändringsbenägenhet Vi behöver träna oss i att se oss själva …. …….. ……

Positiva och negativa effekter av gruppsammanhållning

Vad är de negativa och positiva effekterna av sammanhållning? Sammanhållning kan leda till positivt: Gruppmedlemmar känner sig nöjda Minskad personalosättning och stress Sammanhållna kan leda till negativt: Intesifiera emotionella processer Vara mer emotionellt krävande Uttöva mer grupptryck Lida av grupptänkande Svara med mer fientlighet

Att öka – Cohesiveness – “Samstämmighet” Gör gruppen mindre – max 9 personer Uppmuntra medlemmar att acceptera gruppens mål – sjukvård: prata om varför vi är här Se till att gruppens medlemmar har tid att träffas Öka gruppstatus Ge belöningar till gruppen, inte till individer Se till att gruppen når sitt mål – ge dem erkännade Se till att gruppen sitter nära – har möjlighet att träffas. Essentials of Organizational Behavior (Robbins 2007)

Sociala behov i grupp Tillhörighet: Är jag inne i gruppen eller utanför? Inne ………………………………………….Ute Kontroll: Har jag en uppsatt position eller långt ner i gruppens hieraki? Hävda sig ………………………… Hävda sig inte Gemenskap: Hur känslomässigt nära vill jag vara eller hur långt avstånd vill jag ha till andra? Närhet ……………………………………. Distans (Schutz, 1958) FIRO

Några exempel på formulär Group Environment Scale (Moss & Humpfrey, 19749 Group Attitude Scale (Evans & Jarvis, 1974) Group Environment Questionaire (Widmeyer, Brawley & Carron, 1992). Perceived Cohension Scale (Bollen & Hoyle, 1990) Group Identification Scale (Henry et. al 1999) Sports Cohesivenes Questionaire (Martens, Lander & Loy, 1972)

Exempel på enkät från ledare för att mäta sammanhållning Instämmer Helt Delvis Knappt Inte alls Hur tycker du att gruppen fungerar? Vi bryr oss om varandra i vår grupp Vi har en god sammanhållning Vi har en stark vi känsla i vår grupp Vi är fokuserade på att lösa vår uppgift Vi löser problem i vår grupp Vi talar öppet med varandra Vi är delaktiga i beslut En god stämning är vanligt i gruppen Alla bidrar för att vi ska lyckas

Tillämpning ”Cohesiveness” Du ska genomföra en insats för att utveckla din grupp inom sjukvården. Ett rehab team smärta. 25 personer. Problem –samarbete, prestationer, en mycket hög personalomsättning, stort missnöje från patienter, sjukhusledning. Vid en enkät framkommer det att människor slutar för att de inte trivs. Du ska genomföra insatser för att öka Attraktion Enighet – solidaritet, gruppkänsla Uppgiftsfokus d) Normer. Vad ska du börja med? Skriv en punklista med förslag.