Concept Mapping Deltagande planering och utvärdering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
”Så förbättrar vi vår konsultverksamhet!” Ett konkret exempel genomfört våren 2001 Nyckelfrågor att arbeta med: Förutsättningar; 1. Företagets historik/bakgrund.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Föräldramöte Ht
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Delaktighet.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Samverkan.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Delat beslutsfattande och SIP
Presentationens avskrift:

Concept Mapping Deltagande planering och utvärdering. Organisationsöversyn, verksamhetsplanering, fusions-analys eller förstudie – många tillämpningsområden. Stödjer lärande med en snabb och rigorös process. Kan hantera mycket stora mängder data. Arbetsgång; förbereda, brainstorma, sortera-strukturera, rangordna, presentera, tolka och använda. Tidsåtgång; ca sex timmar för deltagarna.

”En attraktiv arbetsmiljö” Redovisning av bakgrund till processen i en medelstor kommun Ambitionen var att mobilisera personalen för att lyssna in vad de anser vara viktigt i en attraktiv arbetsmiljö och peka på svagheter och problem i dagsläget. Skola, gymnasium och omsorg redovisas för sig Efter en pilotprocess körs fullskalig process maj-oktober. 2 500 personer medverkar i att definiera grundstenarna i en attraktiv arbetsmiljö och sedan värdera utsagorna.

Presentation av processen Brainstorming utifrån ett fokus”attraktiv arbetsmiljö” ger hundratals bidrag på vad människor tycker är viktigt. Sammanställning av 40 centrala tankar/frågor Enkäter där de 40 punkterna värderas utifrån; - Hur viktig är var och en? - Hur väl fungerar var och en? Jämförelse och diskussion omkring de olika verksamhetsområdena.

Skapa en bild av verksamheten Översiktskarta, 40 frågor, 10 kluster Fysisk arbetsmiljö Stöd – Resurser - Friskvård Ledaregenskaper Laget, Trivsel Ambition Inflytande, Kommunikation Förusättningar, Uppdraget Lön Ledarens uppgifter Organisation Arbets- mängd

Vikt – Allas svar - Nöjdhet Redovisning av två enkäter Vikt – Allas svar - Nöjdhet 5 = Extremt viktig 4 = Mycket bra 4 = Mycket viktig 2 = Mindre bra

Viktigt – Omsorgspers - Nöjdhet Studera en sektor Viktigt – Omsorgspers - Nöjdhet 5 = Extremt viktig 4 = Mycket bra 4 = Mycket viktig 2= Mindre bra

Omsorg – Nöjdhet – Skola-fritid Matcha olika sektorer Omsorg – Nöjdhet – Skola-fritid

Studera personalgrupper Viktigt – Enhetschefer - Nöjdhet

Matcha olika personalgrupper Staben – Nöjdhet - Chefer

Tio i topp – vad är viktigast?   40 En "bra känsla i magen" när vi går till jobbet 4,78 34 En ambition i laget/gruppen att jobba för brukarnas bästa 4,73 20 En lyhörd chef som lyssnar på oss 4,71 33 Positiv anda och kamratskap 4,70 28 En grundbemanning (antal personal) som är anpassad efter arbetsuppgifterna 4,70 9 En god löneutveckling 4,66 32 Ärlig och rak kommunikation i laget/gruppen med respekt och tillit 4,65 8 En konkurrenskraftig lön 4,62 30 Långtidssjukskrivningar förebyggs och utreds 4,60 19 Tydlig och rak information 4,56

Tio i topp – vad fungerar bäst?   34 En ambition i laget/gruppen att jobba för brukarnas bästa 4,30 33 Positiv anda och kamratskap 4,06 40 En "bra känsla i magen" när vi går till jobbet 3,67 32 Ärlig och rak kommunikation i laget/gruppen med respekt och tillit 3,63 16 Frihet för arbetsgruppen/laget att själv kunna påverka verksamheten, schema… 3,62 20 En lyhörd chef som lyssnar på oss 3,45 7 Arbetsuppgifter som motsvarar utbildning och befattning 3,41 35 Vi samarbetar över gränserna 3,36 25 Tydliga mål för verksamheten som är kända av personalen 3,33 17 Delaktighet i beslut på arbetsplatsen som rör oss 3,32

Tio i topp – vad fungerar sämst? 8 En konkurrenskraftig lön 1,90 9 En god löneutveckling 1,95 11 Möjlighet att påverka budgetramar 1,95 12 Resurser som överensstämmer med kommunens mål för verksamheten 2,18 15 Betald friskvård en timme per vecka 2,27 30 Långtidssjukskrivningar förebyggs och utreds 2,30 13 Fortbildning, individuellt anpassad (typ kompetenstrappa) 2,53 3 Väl fungerande fysisk miljö; temperatur, ventilation, ljus 2,62 1 Arbetsmängd och arbetsbelastning i förhållande till arbetstiden 2,66 38 Tillräckligt med tid för att klara för- och efterarbete 2,67

Vad är det vi har åstadkommit? Mobiliserat en stor grupp personal och chefer för att fånga upp deras synpunkter om sin arbetsmiljö. Lyssnat i två dimensioner. Vad är viktigt? Vad fungerar? Fått fram tydliga signaler om både saker som fungerar tillfredsställande – och andra områden där man är missnöjd. Tydlig återkoppling, grafiskt övergripande och på detaljnivå – både per enhet och per sektor.

Förändring, utveckling – hur? Vad händer sedan? Förändring, utveckling – hur? Återkoppling till personal och chefer. Identifiera kritiska frågor. Skapa rum för samtal – kunna bli begripliga för varann. Lyssna, komplettera och korrigera om det behövs. Låta alla inblandade avgöra vilka frågor de har ansvar för. Våga sätta ord även på brister. Se till att underlaget leder till handling. Det avgör om konsultationen var allvarligt menad.

Ta hjälp av siffror på detaljnivå för att studera och utveckla enskilda frågor

Konkreta åtgärder för att förverkliga Identifiera, dokumentera, följa upp förslag Viktigaste punkt/idé Konkreta åtgärder för att förverkliga Ansvarig Stoppdatum   ………………………….. ………………………………………. …………………… …………………

Alternativa användningsområden av Concept Mapping Genomföra andra typer av rangordningar, exempelvis risk och sårbarhet. Identifiera kritiska frågor genom att matcha risk- och sårbarhetsrankning. Bestämma vilken aktör/myndighet som ska ha ett övergripande ansvar för olika frågeställningar - adressering. Matcha olika aktörer, sektorer eller regioner mot varandra för att utröna samsyn eller spänningar.

Nödvändiga förutsättningar Definiera ett tydligt fokus för processen, typ; ”En kritisk aspekt för en framgångsrik verksamhet är…” Generera en enhetlig typ av utsagor – helst positiva utsagor som beskriver ett idealt tillstånd. Antingen använda befintliga utsagor (konkreta) eller inbjuda till fri/strukturerad brainstorming. Identifiera och inbjuda representanter för olika intresse-grupper och aktörer.

Kristiska frågor tydliggörs genom matchning 5 4 3 2 Vikt Genomförbarhet 117 112 100 99 96 95 89 87 86 57 52 51 49 47 46 41 39 38 15 Informera och utbilda allmänheten Utbilda media om ny forskning och nya läkemedel. (100) Skalan är konsekvent för alla kluster så alla axlar är jämlika. Medelvärden beräknas inom varje kluster, så gränsen är olika i varje kluster. “Go-zonen” är den fyrkant som omfattar påståenden som ligger över medel i båda variablerna. Informera allmänheten om fördelar med tidig diagnos och behandling (46) Kristiska frågor tydliggörs genom matchning

Concept Mapping Kraftfull rapportgenerator ger maximalt utnyttjande av den insamlade informationen. Kombinationen av grafer och traditionell narrativ rapport skapar stort genomslag i återkopplingen. Det faktum att många intressenter mobiliserats ger både ett stabilt beslutsunderlag och stor accept för slutsatser. Kontakta robert.gustafson@visuellanalys.se för vidare diskussion. Tel 019-120054