Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Välkomna.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kyrkskolans fritidshem
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Skola F-3 Intraprenad 20 anställda 130 barn.
En arena för lek och kompisskap
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Nämndplan 2015.
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
SKÄRSÄTRA SKOLAS FRITIDSHEM
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem

KVALITET I FRITIDSHEM Jämställdhet Normer och värden Mångkulturellt Särskilt stöd KVALITET I FRITIDSHEM Fritidshemmets uppdrag Samarbete fritidshem -hem Jämställdhet Samarbete med andra verksamheter Delaktighet och inflytande

Fritidshemmets uppdrag Kompletterar skolan tids- och innehållsmässigt genom den samlade skoldagen med tyngdpunkt på den sociala utvecklingen lärandet sker genom praktiskt arbete med teoretiska inslag anpassade till barnens förutsättningar och behov Erbjuda barnen en stimulerande och utvecklande fritid som är varierad och utgår från barnens behov och intresse Detta gör vi genom att: erbjuda utrymme för fantasi i lek och fritt skapande, samt genom fysisk aktivitet lära känna och utnyttja möjligheterna i närmiljön skapa kontakt med föreningslivet Förenar omsorg och pedagogik och stöder barnens fysiska och intellektuella,sociala och emotionella utveckling Fritidshemmet kompletterar hemmet. Personalen finns till hands när barnen behöver vuxenkontakt, samtal, omsorg, värme och närhet. Läxhjälp kan vara en del i fritidshemmets verksamhet.

Normer och värden Utifrån en samsyn på hela skolan arbetar vi med normer och värden genom att: Personalen ska vara positiva förebilder och : ge barnen talutrymme vara goda lyssnare ge positiv förstärkning av önskat uppträdande och beteende reagera och agera direkt på oönskat beteende

Normer och värden Barnen får känna sig delaktiga och lyckas genom att : ha samarbetsdagar över åldrarna. ge barnen strategier för konflikthantering. regellekar rollekar

Mångkulturellt fritidshem Detta gör vi genom att: betona olika kulturers lika värde i verksamheten se språklig och kulturell mångfald som en tillgång att ta emot språkpraktikanter reflektera och samtala i personalgruppen om värderingar och föreställningar kring barn från andra kulturer. vi möter barnens frågor angående andra kulturer.

Jämställdhet Detta gör vi genom att: reflektera och samtala om förhållningssätt till manligt och kvinnligt vara medvetna om hur vi pratar med och till pojkar respektive flickor utforma en pedagogisk miljö som stärker jämställdhetsarbetet arbeta aktivt för jämställdhet pojkar och flickor erbjuds samma material uppmuntra flickor att prova aktiviteter som vi vanligen ser som pojkaktiviteter, liksom att pojkar provar flickaktiviteter

Delaktighet och inflytande Barnen är med och bestämmer: regler/förhållningssätt till hur man ska uppträda. regler i och för olika rum. vilka aktiviteter som skall genomföras under tiden på fritids. Detta kan ske genom bl.a. Elevråd Samlingar Lekar Enskild dialog barn-personal Barn och föräldrar ges möjlighet att utvärdera verksamheten. Detta gör vi genom att : Genomföra en barn och föräldraenkät

Samarbete fritidshem – hem Ett nära och förtroendefullt samarbete skapar vi genom att: informera om uppdrag och aktiviteter samtala vid lämning och hämtning av barn på föräldramöte använda Internet och skolans hemsida hålla öppet hus utvärdera verksamheten genomföra trivselenkäter där resultatet redovisas till hemmen redovisa kvalitetsredovisningen

Samarbete med andra verksamheter Vi samarbetar med förskollärare och lärare för att skapa en helhetssyn kring barnens utveckling i enlighet med läroplanens intentioner. Detta gör vi genom att leda eller aktivt delta i: arbetslag utvecklingssamtal vid behov praktiska arbetspass temadagar friluftsdagar inskolning/utskolning öppet hus

Särskilt stöd Detta gör vi genom att: sträva efter att anpassa verksamheten och miljön till barn i behov av särskilt stöd sträva efter ett gemensamt förhållningssätt i varje enskilt fall nyttja personalens olika kompetens i arbetet med barn i behov av stöd dokumentera och utvärdera insatserna