Icke formellt lärande Projekt MODD.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Föräldramöte 12 september 2011
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,
SET Social Emotionell Träning
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Mental träning Mål & Motivation
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Vad bör en hälsopedagog kunna?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
”Må bra – prestera bättre” - med Tuba som ditt verktyg Anita Kihlman, Tuba AB 2010.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förändring – hot eller möjlighet?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Nonviolent Communication
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Utveckling och lärande
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Icke formellt lärande Projekt MODD. Lärseminarium Icke formellt lärande Projekt MODD.

MODD innehåll

Progression Individanpassat Synliggöra utveckling-Portfolio som metod. (behov och förutsättningar) Synliggöra utveckling-Portfolio som metod. Verktyg för ett livslångt lärande.

Portfolio Redskap/verktyg för att tänka, arbeta och lära. Kunskapsbank. Teknik att reflektera – vad har du gjort, hur har du gjort och varför gjorde du så. Lära att lära Inga rätt, inga fel Dina egna val är viktiga för dig. Utveckling blir tydligt synliggjord från dag 1

Nyckelkompetenser Kompetensområden för ett livslångt lärande. Gå utanför din egen bekvämlighetszon. Tydliggöra dina förmågor, färdigheter och kvalitéer. Skapa egna/nya kompetensområden Personliga utmaningar Misslyckas=lyckas ”Så här kan du göra” inte ”så här ska du göra”

1. Kommunikation på modersmålet. Kommunikation - verbal, icke verbal. Förmåga att kunna uttrycka sig med tal, skrift, bild eller annat. Förstå sin egen omgivning.

2. Kommunikation på främmande språk Skapa en förståelse för din omvärld. Internationell trygghet. Starkare självförtroende i möten med andra människor och kulturer.

3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens. Förstå och tillämpa ett matematiskt tänkande i vardagen. Förutsättningar för dels privatliv och dels arbetsliv. Medborgaransvar – hållbar utveckling. Resursmedvetenhet. Naturens olika resurser.

4. Digital kompetens. Hantering av digital informationsteknik. Kommunikationsnätverk – sociala nätverk. Individuell mediauppgift. Kritiskt granska information.

5. Lära att lära Hitta din egen väg till ditt lärande. Synliggöra gångbara verktyg. Hitta strategier/metoder som utvecklar. Våga göra fel. Motivation, inspiration, inställning och självförtroende är nyckelord.

6. Social och medborgerlig kompetens. Samhällets mångfald och utveckling. Konflikthantering. Demokratiskt deltagande. Identitet. Livsstil. Normer och värderingar. Samhälle, kultur och kulturell mångfald.

7. Initiativförmåga och företagaranda. Idéer och tankar till handling. Innovativt tänkande. Målformuleringar. Problemlösning. Samband mellan teori och praktik. Coompanion. Ersatt med projekt social restaurang.

8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer. Kreativa uttrycksformer. Estetik. Kulturarv. Internationella kulturella sammanhang.

Kopplingen mellan individ och nyckelkompetenserna. Utgå från dina kunskaper och erfarenheter. Reflektera aktivt för att hitta nya vägar. Bygg broar mellan olika områden. Inget är rätt, inget är fel – du styr ditt eget lärande genom att motivera och ge exempel på hur, vad och varför du gjort som du gjort. Konstruera innehållet i ditt kompetensbevis utifrån dina reflektioner. Öppna nya dörrar – var nyfiken och jobbig mot dig själv. Metakognitiva färdigheter.

Vad säger lärteorierna? John Dewey hade tanken: ”att i praktiken främja sig från ett konstruerat inlärningssätt” ”utveckla förmågor till problemlösning och kritiskt tänkande istället för memorering” Lev Vygotskij menade: ”att mentala processer utvecklas från social samverkan till individuella medvetenhetsfunktioner” ”Appropiering – genom upplevelser göra något till sitt eget” ”Mediering – samverkan mellan människan och kulturella redskap för att förstå och agera i sin omvärld” ” Socialisationsprocess – från sin närmaste primärgrupp lära sig uppfattningar och tolkningar av omvärlden” B.F Skinner och behaviorismen: ” Beteendemodifikation – respons och stimuli, uppmärksamma rätt beteenden”

Vad kan hända? Deltagarnas beskrivningar av deras personliga utveckling. Tydlig utveckling på många plan. Personliga faktorer i fokus. Självbild, självförtroende och självkänsla utvecklas positivt. Sociala färdigheter utvecklas. Struktur och rutiner skapas. Närvaron blir meningsfull. Hopp om framtiden ökar.

Före MODD. Dyster Skör Skeptisk Värdelös Ensam Pressad Apatisk Rastlös Omotiverad

Efter MODD Motiverad Självgående Belönad Drömmar Utbildning Framtid Positiv Vaken Hopp Betydelsefull

Citat från redovisningar. ”MODD har gett mig livslusten tillbaka, men även så har det ingett en känsla av hopp om mig själv, att det inte är för sent för att ta tag i livet och att allt inte är hopplöst” Genom MODD har jag förstått vad jag behöver arbeta extra med, även vad jag behöver göra för att komma vidare på livets stig” ”Jag är väldigt tacksam över att jag fått chansen att gå på MODD, då mitt liv känns mycket bättre och att allt inte känns så meningslöst längre” ”Steg 2 i MODD har på ett unikt sätt hjälpt mig och fått mig att tro mer på mig själv, även om jag i praktiken varit väldigt dålig på att visa det” MODD har lett till så mycket. Jag har börjat få självförtroende, inspiration och motivation till att börja plugga igen och jag har blivit mer social. Nu tänker jag nästan aldrig på dåliga saker längre, för jag mår faktiskt bra, bra med mig själv och jag är faktiskt stolt över mig själv, något jag aldrig varit förut.”

Sluklämmen…. Vi har inte uppfunnit hjulet på nytt, vi ser individer och deras problem. Vi utgår från individens förutsättningar och behov för lärande. Vi upplever att vi kan påverka inte att vi ska påverka.

Så här tänkte Sokrates. Tillsammans är vi på jakt efter ny kunskap, och vi är på väg. Jag som handledare ska försöka hjälpa dig som student att utveckla ett intressant tema för uppsatsen, att formulera en problemställning, hitta teoretiska infallsvinklar, diskutera metoder, kommentera struktur och språklig framställning. Men det är hela tiden din läroprocess som är det centrala, din kunskapsutveckling kring det tema du valt. I denna process är mina förslag och idéer inlägg i din process. Du är huvudpersonen jag är hjälparen. Fuglestad, Otto Laurits. (1999) Pedagogiska processer. Lund: Studentlitteratur. Sid 89.

Så här tänker vi på MODD Vi i Modd arbetar med att du som individ ska känna dig viktig och att din insatts är behövd. Vi kommer tillsammans att hitta verktyg och metoder för att du ska hitta egna vägar till insikt och bredare kompetensområden. Vi ska utforma olika metoder och möjligheter för att skapa förutsättningar för dig som enskild individ att starta nya resor med nya perspektiv. Vi vill i vårt arbete främja nya tankar, skapa nya erfarenheter och blicka framåt. Vi vill sträva efter en individuell utveckling genom egenansvar och sociala nätverk där ett aktivt deltagande och kontaktskapande kan förbereda för kommande utmaningar. Med detta kan vi bygga broar mellan personlighetsutveckling och sociala färdigheter. Ett deltagande i projekt MODD kan utveckla dina förmågor och kvalitéer att våga och vilja påbörja nya resor, bygga nya broar, se nya perspektiv med en ömsesidig respekt från alla parter.

Tack för visat intresse! Nu är det slut! Tack för visat intresse!