Hästunderstött pedagogiskt & socialt arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Mål och betygskriterier
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Hälsa och Kondition.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Att samtala med ungdomar om tobak
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Lokal Pedagogisk Planering
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Vad är du för typ av person?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Askersunds kommun
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Kommunikation och samspel
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Idrottspsykologi.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Hälsa och Kondition.
Förändring – hot eller möjlighet?
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Coaching.
hur ska vi bemöta varandra?
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

Hästunderstött pedagogiskt & socialt arbete Helen Hilltorn Bogren Pedagog på särskolan Pegasus Helen.hilltornbogren@gotland.se Catharina Carlsson doktorand & universitetsadjukt socialt arbete Linneuniversitetet catharina.carlsson@lnu.se

Helen Hilltorn Bogren Haft egen häst sedan barnsben Ungdomar – behandling Specialpedagogik Ridterapiutbildning Hästunderstött pedagogiskt arbete Hästar har alltid funnits som en del i mitt arbete som pedagog och behandlare

Catharina Carlsson Socionom Magister i Folkhälsovetenskap Ridterapiutbildning Kursansvarig Hästunderstött socialt arbete Erfarenhet hästar sedan barnsben Arbetat med hästar inom Kriminalvården Doktorand i Socialt arbete Catharina Carlsson

PEGASUS

Om Hästunderstött socialt arbete är svaret vad är då frågan? Tidigare forskning är inriktad på effekter Pågående studie fokuserar på vad hästunderstött socialt arbete egentligen innehåller.

Avsikten med Hästunderstött pedagogiskt & socialt arbete är inte att lära sig rida. Hästen används för att stödja det professionella pedagogiska & sociala arbetet med klienten. Den här formen av arbete definieras i vissa sammanhang som Ridterapi. Valet att genomgående använda hästunderstött pedagogiskt eller socialt arbete syftar till att tydliggöra att rör sig om mer aktiviteter med hästen än att rida exempelvis skötsel av hästen, körning och voltige (gymnastik på häst).

I tidigare forskning benämns hästen som; en partner/medhjälpare, pedagog, bästa vän, katalysator, metod, verktyg, metafor, motiverande kraft, dörröppnare, spegel och beskrivs både som egen metod och som ett hjälpmedel till befintliga metoder. (Ewing, MacDonald, Taylor, Bowers, 2007, Klontz, Bivens, Leinart, Klontz, 2007, Vidrine, Owen-Smith & Faulkner, 2002, Nebbe, 2003). Hästens miljö anges vara en scen och liknas vid ett samtalsrum där den professionella kan välja teoretisk utgångspunkt (Karol, 2007). Tidigare forskning väcker frågor om Hästunderstött socialt arbete är ett arbetssätt, en insats, en aktivitet, ett hjälpmedel, ett verktyg eller en metod

Gruppen ungdomar i våra arbeten kan på grund av sin/sina diagnoser ha svårt att reglera känslor skapa och upprätthålla goda relationer stå ut i svåra situationer fokusera på här och nu

Egenskaper hästen Hästen kan registrera feromoner från andra hästar såväl som andra arter inkluderat människan. Denna egenskap samt förmågan att läsa av röstläge, kroppspråk gör det möjligt att läsa av människors känslostämning (Ekesbo 2011, Grandin, 1998). En studie visar att när människan har negativa känslor mot hästen så leder det till att hästens puls ökar. Neutrala eller positiva personer har inte samma inflytande över hästen och människans attityd mot hästen korrelerar med beteendet hos hästen (Hama et. al. 1996, Chamove et.al., 2002).

Hästunderstött pedagosiskt & socialt arbete Utgår från dagsformen hos elev/klient Inte manualstyrt Går inte att ljuga inför hästen då ex. klienten och personalens känslor speglas i hästen. Kommunikation och självkännedom är andra ord som lyfts frekvent Erfarenheter som är överförbara på interaktion med människor ex. säga nej. Möjlighet till närhet till hästen samt en tillit både till hästen och till personalen. Det handlar om att vara i nuet och det ger möjlighet att känna och utföra saker på riktigt men inte fokus på prestation/värdering.

Skadlig stress Fly Slåss Apati Ångest Självskadebeteende Utåtagerande Ätstörningar Psykisk sjukdom död Trygg Lugn Fokus GOD INLÄRNING Harmoni- HÄR &NU Utmaningar Nya upplevelser Krav BEGYNNANDE STRESS

Hästen – en god pedagog kräver HÄR & NU Svarar direkt på HÄR & NU Tydlig miljö Goda förutsättningar att lyckas

Pedagogisk modell Alla vuxna får göra först Hantera hästarna från marken tillsammans med vuxna uppgiftsbana från marken uppgiftsbana uppsuttet Rida ut

”När man jobbar med tjejerna här ute så kan man ge varandra mer respekt på något sätt. Man bli ju liksom mer på samma plan. Det blir inte jag som jobbar och du som är inskriven på det sättet utan man möts på en mera neutral nivå och det kan jag känna med dem barn som jag har varit med och gjort terapeutiska verksamhet med häst så har vi en annan relation även inne på behandlingshemmet (Personal M)

Studera hästars beteenden och flockar tillsammans med eleverna

Vilka möjligheter ger Hästunderstött pedagogiskt arbete? Bana väg för inlärning Träna Impulskontroll Praktisera nya strategier Stärkt självkänsla Alla skolämnen inryms i det hästunderstödda pedagogiska arbetet Dokumenteras i enlighet med styrdokument och läroplan

Hästunderstött socialt arbete tenderar att ge ungdomar och personal möjlighet att vara i nuet och hästen dömer inte enligt informanterna vilket öppnar upp för acceptans och möjlighet att sätta ord på känslor och tankar.

Situationer med hästen ger handlingsutrymme och öppningar till samtal som inte sårar lika mycket då det är hästen som reagerar på det som sker. ”Vi har haft flickor som har varit väldigt låsta och sagt att det här är lugnt. Jag har ingen ångest. Jag har inga problem. Jag har inget jag vill prata om och sen så kommer dem inte upp, dem får inte ens komma nära hästen och då kan jag faktiskt säga, när jag ser det här på hästen /…/då använder jag ju den som spegel och det blir ganska odramatiskt. Men ändå liksom svart på vitt för flickan att /…/ du kan inte ljuga för hästen och hästen ger mig svaret. (Personal L).  

Tjejerna blir lugnare i stallet Det kändes bra det var jätteskönt att jag kunde liksom hålla fokus och vara lugn med en häst så. För jag brukar ju inte ha så lätt för att vara lugn./…/Man måste ju mer vara lugn när man är när man har ridterapi än man måste vara när man är i huset (Tjej S). Utåtagerande beteende uteblir. Att man har en häst att ta hänsyn till, att dem är rädda om djuret. Att om jag börjar skrika och slänga grejer kanske hästen blir skadad. Det är inget dem säger med ord själva men jag kan se att tjejerna dämpar sig när dem är med hästen. Det blir lugnare. Här inne kan en stol åka, dem drar ett glas eller jag håller inte med dig och pang säger det bara. Nu är det ju ett tag sen det hände i och för sig men det har hänt och då går grejer sönder. Men är vi i stallet går inga grejer sönder möjligen att dem går i väg och går raskt därifrån (Personal S).