Den nya lärarutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Legitimationskrav Rekrytering
Den nya skollagen.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att söka till högskolan
Behörighetsförordningen
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna!.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Linköpings universitet
Fasta ämneskombinationer
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
Samhällsvetenskapsprogrammet 14 januari 2015
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Gymnasieval.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Högre kvalitet i skolan Lärarutbildning, behörighet och legitimation
Gymnasieskolan 2011.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Henrik Edgren - Prefekt
Ny lärarutbildning start ht-11
Grundlärarutbildningarna
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Den nya lärarutbildningen NUAK 2010-09-28 Anders Olsson Utbildningschef, Lärarutbildningen

Utgångspunkter för ny lärarutbildning enligt propositionen ”Bäst i klassen” Större social, kulturell och språklig mångfald ställer nya krav Utmaningar kopplade till miljö- och hållbarhetsfrågor Ökade krav på både ämnesbredd, ämnesdjup och utveckling av undervisningen och läraryrket Satsningar för att höja utbildningens status och göra den mer attraktiv Möjligheter till komplettering och fördjupning

Vad innebär regeringens förslag? En sammanhållen akademisk professionsutbildning Fyra profilerade examina Tydligare yrkesidentitet Utökning av ämnesstudier Mindre valfrihet för studenten Examenstillstånd krävs Yrkesexamen leder inte till generell examen

Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp mål för UV regleras i examensbeskrivningen lärosätena avgör själv hur UV utformas studenternas inriktning mot årskurs och ämne ska beaktas, “vilket också innebär en viss ämnesmässig fördjupning” områden som t ex jämställdhet, hållbar utveckling, sex- och samlevnad bör kunna rymmas inom UV innebär att UV ges större relevans än dagens AU

Verksamhetsförlagd utbildning, 30hp genomförs i de ämnen (ett eller flera) och i den åldersinriktning/skolform som examen omfattar en viss del (15hp) ingår i ämnesstudierna administreras av högskolorna i samråd med skolhuvudmän

Självständigt arbete (examensarbete) ett eller flera självständiga arbeten om 15 eller 30hp ska spegla examensmålen ska huvudsakligen ske inom ämnesstudierna kunskaper inom ramen för VFU och UVK ska också tas i bruk 6

Förskollärarexamen Förskola och förskoleklass 3,5år – 210hp ”Förskolepedagogiskt arbete” 120hp: - Barns utveckling och lärande (läs, skriv och matematik, estetiska läroprocesser, mm) - Barns behov av omsorg - Förskolans pedagogik och arbetssätt - Examensarbete, 15hp

Grundlärarexamen med tre inriktningar - inriktning mot arbete i … förskoleklass och grundskolan 1- 3 4 år / 240hp Sv 30hp Ma 30hp En 15hp NO 15hp SO 15hp + 15hp i något av dessa ämnen Exarb 15x2/30hp Pr, est moment Erbjuda extra kurser grundskolan årskurs 4 - 6 4 år / 240hp Sv 30hp Ma 30hp En 30hp Val mellan NO 0/30hp SO 0/30hp Pr, est 0/2x15/30hp Exarb 15x2/30hp Erbjuda extra kurser fritidshem 3 år / 180hp Fped 45hp Exarb 15hp Pr, est 2x15/30hp

Ämneslärarexamen med två inriktningar - inriktning mot arbete i … grund-skolans åk 7-9 4,5år / 270hp Ämne A - 90hp (inkl 2x15/30hp exarb) Ämne B – 45(60?)hp Ämne C – 45hp gymnasie-skolan 5 – 5,5år / 300-330hp Ämne A - 120hp (inkl 2x15/30hp exarb) Ämne B - 90hp Ämnesstudierna ska ha en tydlig ämnesdidaktisk prägel Begränsat antal ämneskombinationer Alla ämnen kan vara såväl första- som andraämnen Mu,Sv och Sh 90/120hp även som andraämne Praktiska och estetiska ämnen samt modersmål särskiljs inte

Yrkeslärarexamen 1,5 år / 90hp UV med yrkesdidaktiskt perspektiv, 60hp VFU, 30hp – ev prövning för tillgodoräknande Inget krav på examensarbete Flexibel i tid och rum Behörighetskrav Kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper förvärvade genom högskoleutbildning, annan eftergymnasial utbildning, yrkeserfarenhet Nationella behörighetskriterier för resp undervisningsämne ska tas fram i samverkan med berörda myndigheter och branscher

Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 1,5 år / 90hp Alternativ väg till läraryrket (ämneslärarexamen) Tillgodose behov av lärare i mindre och ovanliga ämnen som saknar reguljära utb. UV med ämnesdidaktik, 60hp VFU, 30hp – ev prövning för tillgodoräknande Inget krav på examensarbete Behörighetskrav Tillräckliga kunskaper i minst ett ämne (90 resp 120hp) – dvs öppnar upp för ettämneslärare

Kompletterande kurser Ska erbjudas alla lärare och ska leda till ämnesfördjupning eller ytterligare ämnen inom den egna eller i annan skolform Gäller även kurser som leder till magister- eller masterexamen ”Regler om vem som får användas i undervisning” kommer i samband med proposition om ny skollag Flexibelt och överskådligt system eftersträvas

Annat som tas upp i propositionen Forskning inom utbildningsvetenskap behöver stärkas – prioriterat område Specialpedagogexamen ska utredas Speciallärarexamen utökas med fler specialiseringar Minskad reglering avseende krav på särskilt organ och regionalt utvecklingscentrum Ge förutsättningar för ökad internationell rörlighet Verka för jämnare könsfördelning Vuxenutbildningen ska lyftas fram ULV och VAL fortsätter (120hp)

Examenstillstånd Ansökan till högskoleverket för examen, inriktning och ämne Osannolikt att alla lärosäten får tillstånd för alla examina Krav och bedömningskriterier ska vara kända före ansökningsförfarandet Samverkan mellan lärosäten uppmuntras – gemensam lärarkompetens beaktas vid tillståndsprövning Huvuddelen av lärarkompetensen ska finnas på det sökande lärosätet

Ny lärarutbildning - tidplan Feb 2010 Proposition om ny lärarutbildning Mars 2010 Riksdagsbeslut Maj 2010 Examensmål för lärarexamina Juni 2010 Ansökan om examensrätter Dec 2010 Besked om examensrätter Sept 2011 Start av ny lärarutbildning

Den nya lärarutbildningen vid Malmö högskola NUAK 2010-09-28 Anders Olsson Utbildningschef, Lärarutbildningen 16

Malmö högskola har funnits sedan 1 juli 1998 består av Odontologiska fakulteten, Hälsa och samhälle, Kultur och samhälle, Lärarutbildningen och Centrum för teknikstudier erbjuder drygt 90 program och 500 kurser har närmare 23 000 studenter (11 500 hst)

Lärarutbildningen vid Malmö högskola har ca 3800 helårsstudenter och ca 300 anställda antar ca 1000 lärarstudenter per år utöver lärarprogrammet finns studie- och yrkesvägledareutbildning, speciallärar- och specialpedagogutbildning samt idrottsvetenskapligt program masterutbildningar i utbildningsvetenskap, pedagogik, idrottsvetenskap och historiska studier utbildning på forskarnivå inom områdena utbildningsvetenskap och idrottsvetenskap

Lärarutbildningen vid Malmö högskola utgår ifrån två kärnidéer Akademiska professionsämnen Partnersamverkan

Lärarutbildningens professionsämnen akademiska ämnen som är att betrakta som sammanhållna, konsistenta, yrkesämnen integrerar innehåll som rör traditionella ämnen och ämnesområden med innehåll som rör lärande och undervisning består av både verksamhetsförlagd och högskoleförlagd tid

Partnersamverkan Ömsesidig kunskapsbildning Gemensamt ansvar och gemensam nytta Från yta till djup Reflekterande praktiker

Mah ansöker om samtliga examina och inriktningar Förskollärarexamen Grundlärarexamen med inriktning mot arbete inom - fritidshem - förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 - grundskolans årskurs 4-6 Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete inom - grundskolans årskurs 7-9 - gymnasieskolan Yrkeslärarexamen 22

…samt följande ämnen inom ämneslärarexamen: Bild Idrott och hälsa Svenska Svenska 2 (endast som andra-/ tredjeämne) Engelska Modersmål: arabiska (i samverkan med LU och GU) Matematik Naturkunskap (endast på gy) Biologi (i samverkan med SLU Alnarp) Fysik (i samverkan med LU och HKr) - Kemi Teknik (endast som tredjeämne för 7-9) Historia Religionskunskap Samhällskunskap Geografi (endast som tredjeämne för 7-9) 23

Två lokala mål i Malmö högskolas nya lärarutbildningar visa kunskap om och förmåga att beakta innebörden av interkulturalitet, medborgerlig bildning samt lärande för hållbar utveckling i pedagogisk yrkesverksamhet visa kunskap om och förmåga att beakta sambandet mellan det ämnesspecifika språket och barns och ungdomars kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv 24

Utbildningsvetenskaplig kärna Fyra kurser om 9 hp: - Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap - Utveckling, lärande och specialpedagogik - Förskola / Skola, värdegrund och samhälle Forskning, utveckling och utvärdering Återstående 24hp integreras med ämnestudierna: - Läroplansteori och allmändidaktik - Bedömning och betygssättning

Verksamhetsförlagd utbildning, 30hp genomförs i de ämnen och i den åldersinriktning/skolform som examen omfattar genomförs på en partnerskola i fem fyraveckors-perioder genom hela utbildningen samma vfu-lärare följer studenten genom hela utbildningen har särskilda lärandemål, men integreras med högskoleförlagd utbildning administreras av högskolan i samverkan med skolhuvudmän och regleras genom avtal mellan parterna 26

Fördjupningsämne finns i samtliga examensinriktningar omfattar utöver studier i ämne och ämnesdidaktik, även självständiga arbeten samt delar av utbildningsvetenskaplig kärna och vfu 27

Fördjupningsämnen – förskollärare och grundlärare Förskolepedagogiskt arbete Fritidspedagogiskt arbete För grundlärare med inriktning F-3 och 4-6: - Matematik och barns lärande - Svenska och barns lärande - Engelska och barns lärande - Naturorientering, teknik och barns lärande - Samhällsorientering och barns lärande 28

Förskollärar- och grundlärarexamen ht 2011 10 juni 2010 Termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 F F U F H F H F H U H F U F H U F H H F F H Förskola 210hp Veckor vfu Vft 1 4 4 4 4 4 F – fördjupnings ämne U – utb.vet. kärna Ö – övrigt ämne - avancerad nivå F F U F Ö H Ö U Ö H U U F F F F H Fritidshem 180hp Veckor vfu Vft 1 4 4 4 4 4 F-3 4-6 240hp Ö Ö U Ö H Ö H Ö H U H F U F H Ö Ö H F H H U H F F H Veckor vfu Vft 1 4 4 4 4 4

Ämnes- och yrkeslärarexamina ht 2011 10 juni 2010 Termin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 F F F U H Ö H Ö H Ö U H Ö H Ö Ö Ö F F H F U H F F H 7-9 270hp U Veckor vfu 1 Vft 4 4 4 4 4 Gy 300hp F F F U H H Ö H Ö Ö H U Ö H Ö Ö H Ö F F H H F F H F H U F H F U Veckor vfu 1 Vft 4 4 4 4 4 Yrk 90hp U U U H U U H U F – förstaämne U – utb.vet. kärna Ö – övrigt ämne , andra-/tredjeämne - avancerad nivå Veckor vfu Vft 4 4 4 4 4

Internationell kurs präglad av globala framtidsfrågor Obligatorisk kurs om 9 hp inom ramen för andraämnet i ämneslärarutbildningen Studenten väljer något av följande teman: - Interkulturell pedagogik, - Medborgerlig bildning eller - Hållbar utveckling och lärande.

Kurser inom yrkeslärarutbildningen Termin 1 Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning Termin 2 - Utveckling, lärande och specialpedagogik - Skola, värdegrund och samhälle Termin 3 - Utveckling utvärdering och yrkesdidaktiskt utvecklingsarbete