Vårt uppdrag som matematikutvecklare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Välkommen till Vikenskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Matematik med föräldrar
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Pedagogisk dokumentation
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Läroplansträff Välkomna!.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Exempel på skriftligt omdöme
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Träff 11 Välkomna!.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Vårt uppdrag som matematikutvecklare Vårt uppdrag grundar sig på de fyra utgångspunkterna som NCM har formulerat på nationell nivå. - Lyfta fram relevant forskning och aktuella utvecklingsarbeten om lärande och undervisning i matematik samt skolutveckling. - Ge möjlighet till erfarenhetsbyte kring utvecklingsarbete i matematik på skolområdes-, kommunal och regional nivå. - Visa på verktyg för hur lokalt utvecklingsarbete i matematik kan planeras, genomföras och utvärderas. - Bidra till uppbyggnad och utveckling av nätverk kring matematik på lokal, regional och nationell nivå.

Våra uppgifter som matematikutvecklare ht 2012 - Kommunövergripande analys av Np i matematik för att synliggöra styrkor och förbättringsområden. - Nätverksträff med kommunens lärare i matematik för redogörelse av analysens resultat från Np vt 2012. - Läsa litteratur och rapporter som knyter an till vårt uppdrag. - Synliggöra matematikutvecklarna. Slutsatser efter analysen av Np i matematik våren 2011: - Befästa de matematiska grunderna tidigt i de lägre åldrarna. - Mer praktiskt/laborativt arbete. (Svar till nämndinitiativ) - Gemensamma konferenser mellan de olika åldrarna och stadier.

Våra aktiviteter som matematikutvecklare ht 2012 - Reviderat formulär för kommunövergripande analys av Np. - Lektionsbesök på skolorna för utbyte mellan lärares tankar, erfarenheter och idéer i matematik. - Nätverksträffar mellan de olika skolorna vid två tillfällen under höstterminen. - Marknadsföra värdefull litteratur. - Erfarenhetsbyte kring utvecklingsarbeten om lärande och undervisning tillsammans med Västerås matematikutvecklare. - Studiebesök hos Mattesmedjan & NCM’s matematikverkstad. - Skapa ett rum/depå för matematik där det finns aktiviteter att tillgå.

Analys av Np 2012 Hallstahammars kommun åk 3, 6 & 9. Vi delar upp och ser delar för att kunna se eventuella mönster i helheten. Stöd för undervisande lärare och underlag för statistik.

Åk 6 & 9

De delar som eleverna har klarat bäst är - A-delen, muntlig. Läsa och tolka diagram inom områdena geometri och procent. - göra beräkningar och lösa rutinuppgifter. De delar som eleverna har klarat mindre bra är - de matematiska grunderna. - lösa problemuppgifter i flera led där samtliga förmågor testas.

Problemlösning LURBRAK Läs hela texten och återge den med egna ord. Upprepa frågan högt för dig själv och stryk under frågan. Ringa in viktig information. Bestäm räknesätt. Är detta ett flerstegsproblem? Rita en lösning och berätta steg för steg hur du tänker. Använd matematikspråket. Kontrollera din lösning. Är ditt svar rimligt? .

Förbättringsområden Åk 6 Åk 9 Göra matematiken mer konkret Mer praktiskt arbete Problemlösning In med datorn i undervisningen Åk 9 Mer praktiskt/laborativt arbete Arbeta med webbaserat material för att höja status och motivation Begreppskartor Färdighetsträning Bättre diagnoser

Ökad måluppfyllelse Åk 6 Åk 9 Varierat arbetssätt Basmatteräkning Fler chanser att lyckas Många genomgångar Gemensamma diskussioner Åk 9 Arbeta med grunderna och fördjupning Tydliga riktlinjer Medvetet arbetssätt Individuella samtal Praktiska övningar är av stor vikt

Behov av kompetensutveckling Inom digitalt läromedel Inom praktiskt/laborativt material Träffa andra lärare för utbyte av erfarenheter Hur hjälper vi de elever som har stort behov av stöd?

Skillnad mellan Np & slutbetyg Lindboskolan Nationella provet åk 9: Ej gjort provet: 6,5% (8 st) Ej godkänd: 20,3% (25 st) Minst godkänd: 73,2% (90 st) Slutbetyg åk 9: Anpassad studiegång 0,8% (1 st) Ej godkänd 9,8% (12 st) Minst godkänd 89,4% (110 st) Tunboskolan Nationella provet åk 9: Ej gjort provet: 4,8% (2 st) Ej godkänd: 21,4% (9 st) Minst godkänd: 73,8% (31 st) Slutbetyg åk 9: Ej godkänd: 4,8% (2 st) Minst godkänd: 95,2% (40 st)

Tankar kring varför elever i åk 9 får godkänt i slutbetyg trots att de inte når målen för Np? Np är ett prov i mängden. Mental blockering vid provtillfället. Får eleven rätt verktyg för att kunna lösa uppgiften? Grunder & fördjupning sker det på individnivå inom varje arbetsområde? Visar vi tydliga kunskapskrav för att eleven ska kunna utveckla sina förmågor? Skulle vi nå fler elever med två-lärarsystem? Enligt skolverket ska Np inte vara examensprov. Skolverket funderar och spekulerar över detta och har inga svar på denna fråga.

Åk 3

Antal som ej deltagit i NP Antalet elever som klarat alla delprov: 120 ( 79 % ) Del Antal som deltagit i NP Antal som ej deltagit i NP Antalet elever som uppnått delprovets kravnivå A 152 3 145(95%) B 135 (89%) C 147 (97%) D 140 (92%) E 124 (82%) F 151 4 138 (91%) G 150 (99%)

Resultat av Np i år 3 våren 2012 Vad i din undervisning upplever du har varit givande för en ökad måluppfyllelse för eleverna? ” ”Jag försöker variera min undervisning och hela tiden arbeta mot målen. Dessutom ser jag till att vara lyhörd för de elever som behöver extra hjälp.” ”Gemensamma diskussioner, mattespel, kreativt material.” ”Vi har arbetat mycket med att befästa kunskaperna i de fyra räknesätten, taluppfattning samt metoder för uträkning, många gemensamma diskussioner och genomgångar. Problemlösning.” ”Tabellträning i addition/subtraktion. Alla matematikdiskussioner kring läsuppgifter samt hur det kan se ut vid olika räkneoperationer.” ”Genomgångar i mindre grupper. Att nöta tills det sitter. Att variera bok och laborativt material. Att det laborativa materialet är levande och används.” ”Vi har arbetat med alla områden som provet behandlar innan. Vi har jobbat laborativt. Proven har gjorts i halvklass. Få elever har gjort att uppföljning av varje elev har varit möjlig.” ”Mycket praktiskt arbete! Möjlighet till mindre grupper efter behov. Jag har inte haft ett läromedel som har styrt. Eleverna har varit medvetna om målen. ”En målfokusering och mycket repetition.”

Resultat av Np i år 3 våren 2012 När man ser till andelen elever som klarat alla delprov och tittar på hur många lärare de haft under sina 3 år samt om lärarna har varit behöriga verkar behörigheten vara klart avgörande, även om man har haft flera lärare. Den gemensamma rättningen har givit positiv respons!

Tankar kring IUP -För att veta vad eleven kan utveckla ska vi vara medvetna om vad eleven kan. -Vi ska sträva efter ett lärande som utvecklar de matematiska förmågorna. -Vilket arbetssätt som är tänkt för att hjälpa eleven utveckla en förmåga så eleven inte står ensam med ansvaret. -Ingen intern kommunikation, innehållet ska vara begripligt för alla. -Eleven ska vara medveten om sin egen lärandeprocess och utveckla ett större ansvar för sina studier och kunna bedöma sina resultat. -Eleven skall ha sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer och problem som kan dyka upp i dennes vardag och som behövs som grund för fortsatt utbildning. -Ett exempel kan vara: Hur angriper du (eleven) ett problem?

Till sist... - Stämmer det med Er analys? - Hur ser Era prioriterade områden ut för detta läsår?