Välkommen! Förskoleklass hösten 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Välkomna.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen till Edboskolan
Välkommen! Förskoleklass hösten 2014.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vardaglig observationer
Välkomna 28/
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Föräldraråd Östermalm 29/11
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Förskoleklassen på Södermalms skola
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Välkommen till Skogskällan
Välkommen! Förskoleklass 2015.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2015.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Välkommen! Förskoleklass hösten 2014

Dagordning för kvällen Presentation Rektor (organisation, mål och resultat) Likabehandling Förskoleklassen Fritidshemmet Inskolningar Visning av lokalerna Flogstaskolan 2013-01-18

VAD STYR SKOLAN? Läroplanen Skollagen, skolförordningen, Skolverkets föreskrifter och allmänna råd samt en rad andra författningar Övriga lagar som t ex arbetsmiljölagen, offentlighets- och sekretesslagen Uppsala kommuns Uppdragsplan

Skolan Förskoleklass – åk 3 A- och B klasser 175 elever Ca 20-24 elever i varje klass Tre fritidshem

Skolans mål (rev aug 13) Att öka elevers uppfattning om delaktighet och inflytande i undervisningsprocessen. Att alla elever i åk 3 klarar NP i SV och MA. Att varje elev kan svara på: Vart är du på väg? Hur går det för dig? Vad är nästa steg? Att motverka kräkningar

Rektors arbete Rektorsråd: rektor samtalar med elever om hur de t ex uppfattar vad lust att lära innebär för dem. Elevråd: elever medverkar och ges möjlighet till inflytande i skolans arbete. Vardagliga samtal: elever, personal och föräldrar har samtal där feedback ges. Kartläggningar och observationer: elevers kunskaper och förmågor kartläggs för att öka måluppfyllelsen. Enkäter: olika uppföljningar görs genom att elever svarar på enkäter. Utifrån dessa resultat analyseras vilka förbättringar som behövs

Vad är på gång? Ny parkering med förbättrad hämtning och lämning för föräldrarna. En ny utegård på baksidan för förskoleklass och övriga elever.

Resultat SOL Projektetet Läsinlärning genom skrivning och med stavelsen som stöd – ett projekt för utökat samarbete speciallärare – klasslärare – förskollärare i förskoleklass har pågått två läsår. Resultatet är glädjande – eleverna har förbättrat sina kunskaper i skrivning och läsning och når bättre resultat än tidigare år. De kommentarer som kommit fram är att eleverna har skriv- och läsglädje och lärarna upplever arbetslust. Projektets mål har för lärarnas del varit att skapa samsyn på barns lärande i förskoleklass, skola och specialundervisning samt att identifiera elever med behov av en individanpassad undervisning. Inga anmärkningar från Skolinspektionen ht 2013.

Likabehandling Trygghetsteam På Flogstaskolan arbetar all personal aktivt för att förebygga och stoppa mobbing, diskriminering och kränkande behandling.  Vårt arbete bygger på Flogstaskolans likabehandlingsplan som revideras årligen. Arbetet med likabehandling innebär att: Varje elev skall gå till skolan med glädje och där mötas av trygghet, respekt och ansvarstagande. Personalen är vuxna förebilder. Vi arbetar förebyggande för att varje elev ska behandlas som en enskild individ med olika intressen, behov, erfarenheter och möjligheter. Vi arbetar främjande för att varje elev har ett egenvärde och inte ska känna sig diskriminerade eller utsättas för kränkande behandling.

Förskoleklassen Ej obligatorisk. Förskoleklassen har fem timmars pedagogisk verksamhet som pågår mellan 8.15-13.15 varje dag. Varje förskolegrupp har ett klassrum och ett grupprum till sitt förfogande samt visst korridorsutrymme. Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola. Med förskolepedagogisk verksamhet når vi vår målsättning som är att skapa en god grund för all slags vidareinlärning.

LEKEN I leken lär eleverna känna sig själva och sin omvärld. De utvecklar språk och begrepp och får erfarenhet och upplevelser att bygga vidare på.

Kommunikation och samverkan Grunden för all verksamhet inom skola handlar om att kunna fungera i grupp. Förskoleklasstiden ger särskilt många tillfällen till träning i att umgås, kommunicera och samverka. Detta tränas t ex i arbetsstunder och i leken.

MATEMATIK Vi arbetar praktiskt med grundläggande taluppfattning och ger barnen verktyg för att bygga upp förståelse för tal. Vi gör barnen uppmärksamma på matematiken i vardagen såsom geometriska former kring oss, bråktal när vi t.ex delar frukt osv. Vi samtalar matematik med de korrekta benämningarna för att kunna sätta ord på det logiska- och abstrakta tänkandet.

BILD Barnen får uttrycka sig i skapande form och de kommer att få prova på olika material och tekniker.

IDROTT Barnen får möjlighet att utveckla och träna sin motorik och sin samarbetsförmåga samt lära sig ta instruktioner och utföra uppgifter enligt dessa. Idrottslektionerna har vi i idrottshallen på skolan. Barnen byter om till lektionen och duschar efteråt.

SVENSKA Vi tränar det svenska språket genom sagor, ordlekar, rim och ramsor. Skolan arbetar med en Skriv- och Läsinlärningsmetod som heter SOL- metoden. Redan i förskoleklass får barnen börja skriva utifrån sin egen förmåga, en förmåga som successivt utvecklas utifrån SOL-arbetet.

VÄRDEGRUND Vi arbetar med skolans värdegrund. Vi förklarar ord och bearbetar vad de olika orden innebär i umgänget med varandra. Vi tränar de olika begreppen i lekar, bild, drama och sång.

NATUR, MILJÖ OCH HÄLSA Vi följer årstidernas växlingar i våra regelbundna utflykter. Då lär vi oss också om natur och miljö och tränar olika matematiska begrepp. Samtidigt får barnen extra rörelseträning.

Utefritids Forskning visar att barn som är ute mycket: •har bättre motorik, koordination, balans och rörlighet •är sjuka mer sällan •är mindre stressade •har en rikare fantasi och leker mer kreativa lekar vilket främjar språkutveckling och samarbetsförmåga •utvecklar sin självständighet

Det viktigaste av allt: BARNEN SKA HA ROLIGT !!!! Barnen ska bli trygga, självständiga och kompetenta individer, väl förberedda för de krav skolan ställer på dem.

VÅREN 5-7 maj Överlämnande samtal med förskolor. Ansvariga: förskollärarna. 8 maj  Barnen från förskolan hälsar på skolan vid 1 tillfällen med förskolans personal. Ansvarig: förskollärarna på skolan skickar inbjudan till resp förskola. 9 maj  Rektor och förskollärare sitter på fm och gör prel. klassindelningar. Ansvarig: rektor 13 maj  Utskick till vårdnadshavare om höstens prel. klasser Ansvarig: rektor 20 maj    Karuselldagen. Barnen äter inte lunch på skolan. Ansvarig: samordnas med övriga skolor i närområdet. Lärarna är ansvariga för dagen. Februari Skolvalet öppnar. Skoladministratör på skolan finns tillgänglig för hjälp med inloggning mm.      1 april Skolplaceringar klara. Finns för föräldrar att se i ebarn.  4 april  Utskick om f-möte, inskolningsunderlag, och inbjudan från FFF om Flogstadagen till vårdnadshavare. 23 april  Föräldramöte för vårdnadshavare. 24+25 +28+29 april    Förskollärarna besöker förskolorna med de fd eleverna som gått på förskolan.  .

SOMMARFRITIDS FR O M 1 AUGUSTI Inskolningstider 14 aug:  kl 9.00-10.30 15 aug:  kl 9.00-12.00 inkl lunch 18 aug:  kl 8.15-12.30 inkl lunch Inskolningssamtal bokas med föräldrar i samband med inskolningen. SKOLSTART Måndag 18 aug Skolan börjar för alla elever. Elever i förskoleklass börjar kl 8.15 och slutar kl 13.15 alla dagar. Elever i åk 1-3 börjar kl 8.15.

Vad händer efter det här mötet? Ebarn ungdom- ni väljer Placeringsbesked Välkomstbrev inkl blanketter Personalen besöker förskolorna Eleverna besöker förskoleklass med personal Eleverna besöker förskoleklass med föräldrar Klassindelningar Sommarlov Inskolningsdagar

Nästa föräldramöte