Handlingsplan disposition

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Projekt Infrastruktur 2.0
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
E-hälsa och invånartjänster
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Regional stödstruktur, Plattform Halland
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Bättre liv för sjuka äldre
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
UPPDRAG OCH PRINCIPER FÖR FINANSIERING FÖR REGISTERCENTRUM- ORGANISATIONERNA
”Vägen mot e-samhället”
Länsgemensam ledning i samverkan
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
BjH 8 mars BjH 8 mars
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Tempen på införandet av e-hälsa
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Analysseminarium – ÖK maj
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Handlingsplan 2013-2018 - disposition Fortsatt utveckling 2013-2018 1

Utmaningar och möjligheter Målbild 2018 Årsvisa mål Handlingsplan 2013-2018 - disposition Utmaningar och möjligheter Målbild 2018 Årsvisa mål Vad bör göras gemensamt , innehåll och principer Organisation och styrning Finansiering och ekonomimodell Sammanfattning och förslag till beslut 2

Målbild 2018 Individen Medarbetaren Beslutsfattaren Handlingsplan 2013-2018 Målbild 2018 Individen Kunna ta eget ansvar för sin hälsa Medarbetaren Ha rätt arbetsverktyg Beslutsfattaren Ha tillgång till underlag 3

Vad ska göras gemensamt- innehåll Handlingsplan 2013-2018 Vad ska göras gemensamt- innehåll Fastställa och underhålla gemensam arkitektur Upphandla och förvalta tjänster där huvudmännen har samma behov 4

Vad ska göras gemensamt - principer Handlingsplan 2013-2018 Vad ska göras gemensamt - principer Återanvänd redan utvecklat Ok att gå före - informera, följ standard och ge till samtliga Andra områden utöver eHälsa ska kunna inrymmas Samarbete i mindre konstellationer ska stödjas och underlättas inom det gemensamma arbetet . Låt huvudmän ta gemensamt ansvar för delar i helheten Komplett genomförandeansvar - från start av utveckling till färdigt införande hos samtliga huvudmän 5

Politiskt styrning Ökat uppmärksamhet Centralt Lokalt Handlingsplan 2013-2018 Politiskt styrning Ökat uppmärksamhet Centralt Lokalt 6

CeHis – innehåll och styrning Handlingsplan 2013-2018 CeHis – innehåll och styrning Utgör huvudmännens samarbetsform Kommunsektorn erbjuds samma villkor för deltagande Huvudmännen avgör nivå och innehåll Beredningen för eSamhället samordnar helheten Sjukvårdsdelegationen styr e-hälsoutvecklingen i nära samråd med övriga beredningar CeHis operativa styrelse behålls CeHis kansli samordnas inom SKL:s Cesam Befintligt samarbetsavtal uppdateras 7

Finansiering Handlingsplan 2013-2018 Rimlig utökning av den årliga summan från huvudmännen – staten kan inte stödja som tidigare Positiv inställning till stöd från regeringen, men med insikten att sådant stöd blir av stimulanskaraktär För att skapa ekonomiskt utrymme för ökade satsningar bör huvudmännen samarbeta mer inom andra IT-områden Rationalisering och effektivisering pga. översyn CeHis och Inera AB SKL kan förskottera medel för utveckling Nivån bör vara minst 100+100 mkr per år i utveckling för landsting/regioner respektive kommuner 8

Ekonomimodell Handlingsplan 2013-2018 Införande betalas av respektive huvudman, men hålls ihop av gemensamma införandeprojekt Översyn av sättet att ta betalt för förvaltning i syfte att den till större del baseras på användning Vissa tjänster kan utvecklas och drivas av en enskild huvudman på uppdrag av samtliga övriga via CeHis Tjänster som inte kommer att utföras av huvudmännen konkurrensutsätts 9

Ekonomimodell (forts) Handlingsplan 2013-2018 Ekonomimodell (forts) Införande, drift och förvaltning ingår ej i betalning till CeHis (”300 mkr”) Huvudmännen betalar via CeHis för: Gemensamma utvecklingsprojekt enligt årlig plan Verkställande funktion inklusive arkitektursamordning 10

Ekonomimodell (forts) Handlingsplan 2013-2018 Ekonomimodell (forts) Prioritering och val av utvecklingsprojekt: Inom årlig verksamhetsplan (samtliga huvudmän) Ett visst antal huvudmän driver ett projekt med nationell potential En enskild huvudman ligger i frontlinjen 11

Handlingsplan 2013-2018 Generellt mål 2015 Under år 2015 har samtliga landsting/regioner och kommuner förändrat befintliga ekonomiska ersättningsformer till vårdgivare så att de stimulerar användning av e-hälsotjänster 12

Handlingsplan 2013-2018 Invånarmål - 2013 50 % (år 2011 ca 30%) av invånarna känner år 2013 till 1177-konceptet (Råd om vård via internet och telefon) 25% (år 2011 ca 10% för MVK) av invånarna är år 2013 anslutna till ”Mina eHälsotjänster” (vidareutveckling baserad på erfarenheter av Mina vårdkontakter, MVK) Mina hälsotjänster 13

Handlingsplan 2013-2018 Invånarmål - 2014 75% av invånarna känner år 2014 till hur man ansluter sig till ”Mina eHälsotjänster” 70% av invånarna anser år 2014 att 1177 på internet och telefon är ett bra komplement till ett samtal med sin vårdcentral 50% av patienterna har år 2014 möjlighet att ta del av sina resultat och värden från provtagningar och undersökningar via ”Mina eHälsotjänster” 100 % av invånarna har år 2014 möjlighet att nå delar av sin journalinformation avseende vård enligt Hälso- och sjukvårdslagen via ”Mina eHälsotjänster”, integrerat med faktainformation från 1177.se 14

Handlingsplan 2013-2018 Invånarmål - 2015 40% av besöken till vården bokas år 2015 via ”Mina eHälsotjänster” 80 % av invånarna har år 2015 möjlighet att nå samtliga intyg som utfärdats inom hälso- och sjukvården via ”Mina eHälsotjänster” 100% av invånarna har år 2015 möjlighet att samla och överblicka sina vaccinationer via ”Mina eHälsotjänster” 15

Handlingsplan 2013-2018 Invånarmål - 2016 100% av patienterna har år 2016 möjlighet att följa sin remiss via ”Mina eHälsotjänster” 16

Handlingsplan 2013-2018 Invånarmål - 2017 100% av invånarna kan år 2017 nå sin journalinformation för all vård och omsorg via ”Mina eHälsotjänster” 60% av invånarna använder år 2017 ”Mina eHälsotjänster ” (inkl sjukvårdsrådgivningen via telefon) som sin första kontakt med vården 17

Handlingsplan 2013-2018 Invånarmål - 2018 80% av användarna av ”Mina eHälsotjänster” anser sig år 2018 vara mer delaktiga i sin egen vård än tidigare 18

Mål ur verksamhetsperspektiv Handlingsplan 2013-2018 Mål ur verksamhetsperspektiv 100% av behandlande medarbetare i hälso- och sjukvården har år 2014 tillgång till patientens hälso- och sjukdomshistorik, inklusive läkemedelshistorik och relevant kunskap om läkemedelsfakta, vid behandling och ordination 90% av medarbetarna kan år 2016 nå sina professionella verksamhetssystem med en samordnad enkel och säker inloggning (single-sign-on) 19

Diskussion och beredning: Handlingsplan 2013-2018 Tidplan Diskussion och beredning: 8 Mars Sjukvårdsdelegationen och Beredningen för eSamhället 12 Maj Remissvar till SKL Färdigt förslag och beslut: Maj Sjukvårdsdelegationen och Beredningen för eSamhället Maj/juni SKL:s styrelse Mars/April Maj/Juni 20

www.cehis.se