Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Studierektor/universitetsadjunkt
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Arbetsplan för skolbiblioteket
© APeL Om partnerskap 1. Vad är partnerskap och varför? 2. Vad? 3. Hur?
Maria Appelqvist, November 2008 Malmö högskola Migrationsforskning i Sverige Framväxt och utveckling.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Läroplansträff Välkomna.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen till ESF:s seminarium
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Dubbelt så bra Arbetsplatslärande och en lärande organisation 2013.
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Viby Basket & Spånga Basket Bredda kompetensen. Tränarmöte 17 april 2011 Agenda Presentation av alla deltagare Syfte & Mål med samarbetet Bakgrund Diskussion.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Lärande utvärdering genom följeforskning
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Personalpolitisk inriktning
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Vad är Flyktingguide/Språkvän?
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
VARMT VÄLKOMNA. 2014/2015 Ett samordningsprojekt mellan Sölvesborg, Olofström och Karlshamns kommun. Projektägare är Karlshamns Kommun Projektledare:
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Validering inom Lärarlyftet
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Workshop Arbetsplatslärande.
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Vad är en familjecentral?
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling Mats Holmquist Westum Göteborg 15 mars 2011

Värdegrund Människan är en samarbetande, lärande och kreativ varelse Utveckling sker genom dialog och lärande mellan människor Våra praktiska erfarenheter utgör en rik källa till kunskapsutveckling

Upplägg Föreläsning 1 – lärande och utveckling Cafédialog 1 Föreläsning 2 – nätverk, form och nytta Cafédialog 2

Trender Vilka allmänna kompetenskrav ökar i arbetslivet?

Olika logiker

Lärtyper (Ellström)

Kompetensutvecklingsformer Lärande kan organiseras på olika sätt: Formellt lärande, bygger på utbildning Informellt lärande, sker i vardagen Icke formellt lärande, genom träffar, studiebesök, rotering, projekt, nätverk, praktik, coachning mm Utbildningssystemet domineras av 1 2 och 3 rymmer nya möjligheter

Erfarenhetsbaserat lärande (Kolb)

Cafédialog 1 Hur kan en innovativ kompetensutveckling organiseras?

Nätverk som organisationsform Olika typer Öppna – slutna Stora – små Strukturerade – lösa Gemensamt Social mötesplats Horisontella relationer Dynamik - likhet och olikheter

Styrkor och möjligheter Stöd i en osäker och ensam värld Tillfälle till kollektivt lärande i vardagen genom erfarenhetsutbyte Stimulerar informellt och kreativt lärande Ger inspiration, kunskaper, idéer och kontakter Stärker självförtroendet Utvecklar personlig kompetens och professionalitet Ger förutsättningar till gemensamma aktiviteter

Svagheter och hinder Närvaroproblem Olika förutsättningar, intresse och förväntningar Långsam process som tar tid Oklart syfte Begränsas till individuellt, socialt utbyte Svårigheter med överföring till organisatoriskt lärande

Förutsättningar Frivilligt Jämlikt Lärande- och utvecklingsfokus Deltagar- och processtyrt inom syftet Extern person som samordnar, stödjer och dokumenterar

Samverkan i nätverk 6-10 organisationer Klargör och förankra syftet Träffas regelbundet under en längre tid Samma personer varje gång Koppla det individuella lärandet till organisatoriskt lärande

Kompetensutveckling i nätverk 8-12 deltagare Mixa deltagarstyrda och kursstyrda teman Mixa erfarenhetsutbyte och föreläsningar Paketera x antal träffar Styr urvalet av deltagare

Cafédialog 2 Hur kan vi använda nätverk för att stödja och utveckla vårt arbete?