Kapitel 6 Offentlig upphandling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Juridiska aspekter vid ansökning om Tekes- och EU-finansiering Jari Vuorijoki, JL.
Välkommen till Informationsmöte
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Europeiska kommissionens förslag till:
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Kommunen som avtalspart
vid Offentlig Upphandling
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Fjärde järnvägspaketet
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Social hänsyn i offentlig upphandling En modell för Göteborgs Stad
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandlingsinformation
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Affärer med offentlig sektor Några exempel på hur LOU tillämpas i Sverige Torneå 22 februari 2011 Nils Knutsson.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Idéburet Offentligt Partnerskap
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Upphandling, inköp och LOU
NEA Seminarium 7 december 2004
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
INKÖP/ UPPHANDLING.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Gradering av upphandlingspaket efter innovationsgrad
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Genomgång inför upphandling
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Presentationens avskrift:

Kapitel 6 Offentlig upphandling

Program Offentlig upphandlings egenskaper lagar för offentlig upphandling Europadirektivet för offentlig upphandling Annonsering och förfaranden för offentlig upphandling Upphandlingsprocess Den offentliga upphandlingens följder

Offentlig upphandlings egenskaper Offentlig verksamhet spelar en väsentlig roll på interna marknader 2002 omfattade den offentliga upphandlingen 16,3% av BNP inom EU EU strävar efter en fri marknad utan hinder

Offentlig upphandlings egenskaper Offentligt ansvar: Upphandlingsprocessens legitimitet är viktig Offentlig verksamhet ska följa europeiska upphandlingslagar Processen är procedurorienterad istället för resultat- och prestationsorienterad Detta har ofta negativ påverkan på effektivitet Inte föremål för fri marknad: Offentlig verksamhet finansieras med skattepengar Inte alltid en drivet av att skapa bäst värde för skattebetalarna Ibland fokus på annat än kommersiella mål: Stödja lokala affärer Hållbara investeringar

Offentlig upphandlings egenskaper Ibland sätts budgetar årsvis: Om hela budgeten inte används ett år så kommer den att sänkas nästa år Detta resulterar i att utgifterna ökar vid slutet av året Ofta beaktas bara inköpspriset för respektive vara och tjänste (snarare än de totala ägandekostnaderna) Professionaliserandet av offentlig upphandling är en långsam process

Lagstiftning för offentlig upphandling De viktigaste beståndsdelarna i lagstiftning för offentlig upphandling är europadirektiven för offentlig upphandling 2004/17 för försörjningssektorerna 2004/18 för den klassiska sektorn Lagar för offentlig upphandling föreskriver, på ett formellt sätt, tillvägagångssättet för offentliga kontrakt.

Europadirektivens omfattning All offentlig verksamhet (statliga, regionala eller lokala myndigheter och organ som faller under offentlig lag) Direktiven för offentlig upphandling: Kontrakt för materialförsörjning, byggentreprenader och tjänster Ramavtal: Avtal mellan en eller flera upphandlande enheter och en eller flera leverantörer För att etablera de styrande kontraktsvillkoren för en given tidsperiod

Europadirektivens omfattning För ett begränsat anta offentliga verksamheter krävs inte den europeiska offentliga upphandlingen... särskilda regler gäller för: Förvarsdepartementets avtal Hemliga uppdrag eller uppdrag med syfte att upprätthålla rikets säkerhet Avtal baserade på internationella traktat Uppdrag mellan olika offentliga verksamheter

Europeiska tröskelvärden Den klassiska sektorn Tröskelvärde Byggentreprenader € 5.150.000 Varor: Statliga myndigheter € 133.000 Varor: Övriga myndigheter € 206.000 Tjänster: Statliga myndigheter € 133.000 Tjänster: Övriga myndigheter Försörjningssektorerna € 5.150.00 Varor € 412.000 Tjänster

Förfaranden vid offentlig upphandling Formellt meddelande, annonsering genom vilket den upphandlande enheten bjuder in intresserade parter att avge anbud Formellt meddelande sänds till Tender Electronic Daily (TED) Tre olika typer av meddelanden: Förhandsannonsering Annons om upphandling Efterannonsering

Europeiska upphandlingsförfaranden Öppet förfarande: Alla på marknaden kan deltaga Selektivt förfarande: Fokuserat på prekvalificering Konkurrenspräglad dialog: Används i komplexa projekt för att undersöka vilken lösning som bäst passar in i en funktionell specifikation Förhandlat förfarande med/utan meddelande om upphandling: Förhandsmeddelande: förhandlingar om utförande och möjliga kostnader. Med eller utan förkvalificering. Projekttävlan: En jury väljer ut en part att utföra projektet. Förfarandet måste vara tydligt och unikt.

Upphandlingsprocess (1) Definierande av specifikationer Proportionalitet: i linje med uppdragets art Icke-diskriminerande: specifikationen får inte innehålla handelshinder Likabehandling: rättvis konkurrens som skapar en gemensam spelplan för leverantörer Leverantörsurval Separation av urvals- och tilldelningskriterium Utvärdera leverantörer enligt uteslutningsprincip först Därefter efter duglighetskriterium Informera leverantörer när de inte valts in på kortlistan

Upphandlingsprocess (2) Inhämtande av anbud och kontraktstilldelning Inledande tilldelning av anbud: Baserad på lägst pris Baserat på ekonomiskt mest fördelaktiga anbud Informera ej utvalda parter om avslag Kontraktstilldelning till vald leverantör

Den offentliga upphandlingens följder Motstånd mot procedurer från offentliga inköpare Framgångsrikt införande av europeisk lagstiftning kräver tydligt strukturerade inköpsprocesser och en professionell organisation Ledningskultur i offentlig verksamhet skapar problem Granskning av den korrekta tillämpningen av dessa procedurer krävs Europeiska upphandlingsförfaranden har utvecklats utan att beakta inköpsfunktioners nuvarande roll och förmåga… Inköpsfunktionen för offentlig upphandling borde drastiskt förbättras

Grad av efterlevnad För alla offentliga verksamheter i Holland   Inköpsvolym Antal projekt Sektor 2002 2004 Ökning Departement 80-90% 0-10% 50-60% 70-80% 10-20% Städer och kommuner 30-40% 40-50% 20-30% Provinser Vattenverk Akademiska sjukhus Tekniska högskolor Universitet Museum Polisdistrikt Ibid Significant, 2004

Slutsatser Anskaffning inom offentlig sektor omfattar mycket pengar. EU-direktiven har avsevärd påverkan på offentlig upphandling. Offentlig upphandling syftar främst till att uppnå politiska syften och planer. Upphandlande enheter måste respektera europeiska tröskelvärden.