Finska intentionsavtal – något för Sverige?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Energiledningssystem
1.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Så kan bristen på studentbostäder minska !
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Socialdepartementet Boendets och bostadsbyggandets roll för platser, städer och regioners identitet Stefan Attefall, bostadsminister Stadsbyggnadsdagen.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Socialdepartementet Hur kan processerna för stadsutveckling och byggande effektiviseras? Stefan Attefall, bostadsminister Kiruna 9 juni 2014.
Den nya bostadspolitiken
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Samordnad individuell plan
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Synkroniserade insatser för barn och unga
Samhällsplanering omfattar riktlinjer för utveckling av bebyggelse, service, kommunikationer, infrastruktur och miljö. Samhällsplanering inbegriper stadsplanering.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Behov av habilitering och rehabilitering
Välkomna till en dag om eArkiv
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
… att effektivt förvalta fastigheter med gemensamt intresse för Eskilstuna kommun och dess invånare Uppdrag.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Inriktningsplanering för
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Björn Hasselgren, PhD Remissammanställning Bokriskommittén.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Stockholms- regionens utMAningar
Överenskommelse om samordning kring barn
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Kommunalförbundet Sydarkivera
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Mex-dagarna 2015 Norrköping den 10 november Grävdirektivet / Utbyggnadsdirektivet Vad innebär direktivet? Hur påverkar det kommunerna? Per Henningsson.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Sverige tillsammans Boverket - myndigheten för samhälls- planering, byggande och boende Boverket är förvaltningsmyndighet för: Frågor om byggd miljö,
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Esa Halme landskapsdirektör
HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄG NY DANMARKSFÖRBINDELSE
Omställningen av hälso- och sjukvården
Bostadspolitik Nationellt och lokalt
Miljömålen består av tre slags mål
Dags att inventera tillgängligheten i flerbostadshus!
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Miljömålen består av tre slags mål
SAMMANHÅLLNINGSPOLITIKEN MED FÖRDELAR FÖR MEDBORGARNA
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Finska intentionsavtal – något för Sverige? Bengt Westman SKL

Parter i Finland (Ex. Helsingfors-regionen) Staten Kommunikationsministeriet Miljöministerieet Trafikverket Närings-, trafik-, och miljöcentralen i Nyland (För Helsingforsregionen) Finansierings och utvecklingscentralen för boendet (ARA) Kommunerna Helsingforsregionens 14 kommuner Samkommunen för Helsingforsregionens trafik

Innehåll i avtalet Produktion av 12 000 – 13 000 lägenheter per år Minst 20 % ARA-hyresbostäder (subventionerade) Målproduktionen delas upp solidariskt mellan kommunerna Befintliga planer ska genomföras Sammanhållen planering av markanvändningen Utbyggnad av trafikanläggningar och kollektivtrafik Gemensam uppföljning och utvärdering Uppföljningen sker gemensamt mellan parterna Årligen rapporteras utvecklingen av byggande, färdiga planer och utveckling av trafiken

Kommunernas åtagande Kommunerna förbinder sig att detaljplanera för att skapa förutsättningar för att målet för bostadsproduktionen uppnås Utvecklar sin markpolitik med gemensamma modeller för markupplåtelse och aktivt användning av inlösensregler. Arbetar aktivt för att skapa lämpliga enheter för små och medelstora aktörer Kommunerna söker i sin planering utnyttja befintlig och planerad spårtrafik så mycket som möjligt Ser över möjligheterna att öka byggrätten för att möjliggöra kompletteringsbebyggelse i glest bebyggda områden

Statens åtagande Inventerar statens och de statliga företagens markinnehav i Helsingforsregionen. Områden som överensstämmer med intentionerna i avtalet överlåts till kommunerna till rimligt pris. Säkerställer att ARA-produktionen enligt avtalet får tillräcklig finansiering Staten anvisar infra-understöd för områden avsedda förbostadsbyggande 7,5 miljoner € per år Den undre gränsen för höjd fastighetsskatt för obebyggd byggnadsmark höjs Effektiviserar planeringen genom att ett utvecklat myndighetssamarbete

Parterna tillsammans Utreder möjligheterna att sänka kostnaderna för bostadsbyggandet bl.a. genom att krav som orsakar extra kostnader ses över. Ett gemensamt projekt med syfte att utveckla kommunernas beställar- och upphandlingsverksamhet startas. En gemensam markanvändningsplan upprättas för regionstruktur och trafik. Som krav på skyddsrum, parkering m.m

Trafikinfrastruktur Staten ökar det befintliga spårnätets kapacitet och förbättrar spårtrafikens driftsäkerhet Staten och kommunerna inleder under avtalsperioden fyra infrastrukturprojekt till total kostnad om 450 Miljoner €. Och planerar infrastrukturprojekt om totalt 950 Miljoner € för åren 2016-2022 Staten beviljar Helsingforsregionen kollektivtrafikstöd för stora stadsregioner och strävar efter att öka stödbeloppet under följande intentionsavtalsperiod Kommunerna tryggar finansieringen av kollektivtrafiken på lång sikt

Fördelar med intentionsavtal Det förtydligar det gemensamma ansvaret för bostadsbyggandet Det blir tydligt vem som ansvarar för vad. Alla parter ges ansvar för att genomföra sin del av intentionsavtalet. Samplanering och samtidig utbyggnad av infrastrukturen och bostäder Kontinuerlig uppföljning och utvärdering ger utveckling och lärande Gemensamma åtaganden för att trimma regelverk och öka kommunernas kompetens

Intentionsavtal i Sverige?

Vad skulle ett svenskt intentionsavtal innehålla för åtaganden?

Kommunerna skulle Arbeta aktivt för ökat bostadsbyggande. Samverka med varandra regionalt. Effektivisera sina planerings- och beslutsprocesser (och stå emot tillfälliga lokala opinioner) Utveckla sin markpolitik och modeller för markanvisning som underlättar också för mindre aktörer att få tillträde till marknaden

Staten skulle Anpassa statliga infrastrukturinvesteringar till planerad bostadsutbyggnad I ett tidigt skede av planeringsprocessen ge ett samlat besked om hur staten ser på allmänna intressen och eventuella riksintressen. Använda statligt ägd mark på ett så samhällsekonomiskt effektivt sätt som möjligt. Beskedet bör vara samlat och skära av enskilda myndigheters möjlighet att återkomma senare i processen.

Byggherrarna skulle Förverkliga de planer de tilldelats snabbt och enligt en överenskommen tidplan. Samverka för ett effektivare plangenomförande. Verka för minskade byggkostnader och en bättre konkurrens i alla skeden av byggprocessen

Är intentionsavtal något för Sverige? Tack!