Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo Välkommen! Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo Tylösand 2007
Göran Görsson Socionom Jonas Lennestål Leg. Psykolog
101 ärenden Överlämnade (6%) 101 ärenden: Depressiva 48 47% Beteendeprobl. 39 39% Ångest/fobi 14 14%
77 avslutade ärenden 17% 3% 13% 32% 35%
Hela gruppen (101) 1-3 samtal (62) 4-5 samtal (15) Deppressiva 47% 42% 40% Beteendeprobl. 39% 44% 40% Ångest/fobi 14% 16% 20% 1-3 samtal (62) 4-5 samtal (15) Deppressiva (33) 81% (80%) 19% (20%) Beteendeprobl. (32) 82% 18% Ångest/fobi (12) 75% 25%
Jämförelse av de två tankesätten Beskrivning av problem Orsak Ensamt Ifrågasättande av förälder Uppmärksamhet på svagheter och misslyckanden Psykiatrisering Diagnos-kommunikation Förståelse Nu Beskrivning av mål Framgång och undantag Tillsammans Stärka föräldraförmågan Uppmärksamhet på resurser och styrkor Coaching Hälsokommunikation Positiv bekräftelse
Jämförelse av de två systemen Olika projekt Diffust Resultat Halvtråkigt Nu Gemensamt projekt Tydligt, konkret Bättre resultat Rock´n´ Roll
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Sammanhangsmarkering Max 5 samtal Föräldrar och barn ihop, varför? Fokus på lösningar Nyfikenhet Metakommunikation Salutogena faktorer
Sammanhangsmarkering forts. Målformulering inom systemets referensramar Lösningar som bygger på undantag Empowering Systemiskt tänkande
Människor lever i sammanhang och påverkar varandra ömsesidigt Systemteori Människor lever i sammanhang och påverkar varandra ömsesidigt
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Målformulering Väsentliga för barnet/familjen Början på riktning – rörelse Konkreta Beskrivet i beteende Beskrivet i närvaro av något, dvs inte frånvaro eller brist på något Beskrivet så man vet när det har uppnåtts
Målformulering - frågor Vad behöver vara annorlunda i ditt liv – idag, imorgon, eller övermorgon för att du ska tänka eller känna att det här samtalet har varit någon hjälp för dig? Hur skulle du vilja ha det i stället för det du har nu? Vad skulle vara ett tecken på att det var en bra idé att komma idag? Mirakelfrågan
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Fokus på lösningar Om det inte är trasigt, laga det inte! Gör mer av det som fungerar! Om det inte fungerar – gör något annat!
Fokus på lösningar forts Problemet/Projektet Hur kommer du/andra att veta om detta samtal varit till någon hjälp? Miraklet/Målet Vad kommer du/andra att göra/tänka/känna annorlunda när målet är uppnått? Vad händer redan? När händer det redan lite? Är vissa dagar bättre? Hur går det till? Avsiktligt Spontant Gör mer Ta reda på hur! Gör en liten bit!
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Stärka föräldraförmågan Förmedla att föräldrarna kan göra en skillnad Uppgifter Bekräftelse
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Kartlägga undantag Söka undantag är en process som äger rum under hela samtalet. Sker något av detta redan idag? Hur har du lyckats se till att de redan sker? Finns det tillfällen när problem inte förekommer? Vad är annorlunda vid de tillfällena? Vad gör du annorlunda vid dessa tillfällen? Vad behöver hända för att du ska göra på det sättet oftare? Vad mer skulle du säga är annorlunda när de här positiva sakerna händer?
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Motivation Vinsterna Sammanhangsmarkeringen Normalisering Relationsfrågor Skalfrågor
Relationsfrågor Vem mer vet att du faktiskt lyckas ibland? Om din lärare var här, vad tror du han/hon skulle säga att han/hon lägger märke till när det är bättre? Vad tror du att han/hon skulle säga att du gör annorlunda? Vad tror du att du gör annorlunda när han/hon inte …?
Skalfrågor På en skala från 0 till 10, där 10 står för att målet är nått och 0 är att det är som sämst, var står du idag? Vad har hänt som gör att du står på … och inte på noll? Hur kommer du att märka att du tagit ett steg framåt, vad är annorlunda då? Hur märker andra?
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Resursinventering & Mobilisering Vilka personer skulle kunna vara till hjälp för att lösa problemet? Bekräfta resurser som finns inom familjen
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Bedömning Förändringsbenägenhet Hur tar man till sig uppgifterna Inre och yttre bedömning Sortering
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Strukturella interventioner Utmaning av symptomet Utmaning av familjestrukturen Utmaning av familjens verklighet Familjer kommer till terapi. De sitter fast i en situation som kräver förändringar som familjen inte har tillgänglig i sin repertoar – ”stelnat i koncentration på patologi” ”Ni har fler möjligheter än ni vet om!” Fritt från Salvador Minuchin
Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation
Sammanfattning & Läxa Beskriv problemet Bekräfta resurser! Beröm målet! Imponeras av undantagen! Läxa: Tills vi ses nästa gång, skulle jag vilja att ni var uppmärksamma på sådant som händer i era liv som ni vill ska fortsätta hända i framtiden när problemet är löst. Läxa: Prova att göra olika strukturella förändringar
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
Vad är det som gör att modellen fungerar? Vad riskerar man att inte lösa? Behöver det finnas en koppling mellan problem och lösning?