Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
- en positiv och realistisk självbild
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lösningsinriktad Pedagogik.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Familjehem och föräldraskap
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Problemsnack eller bygga lösningar.
Högtidstal Retorik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Familjebaserad korttidsintervention inom barn- och ungdomspsykiatrin •Telefonsamtalet • Brevet •Samtalet •Utvärdering.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Att samtala med ungdomar om tobak
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vägen till lycka…..
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
HaschAvvänjningsProgram
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
SBAR för strukturerad kommunikation
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Etik Moral Filosofi.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Diskussionstillfälle 4
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förändring – hot eller möjlighet?
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Coaching.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Presentationens avskrift:

Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo Välkommen! Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo Tylösand 2007

Göran Görsson Socionom Jonas Lennestål Leg. Psykolog

101 ärenden Överlämnade (6%) 101 ärenden: Depressiva 48 47% Beteendeprobl. 39 39% Ångest/fobi 14 14%

77 avslutade ärenden 17% 3% 13% 32% 35%

Hela gruppen (101) 1-3 samtal (62) 4-5 samtal (15) Deppressiva 47% 42% 40% Beteendeprobl. 39% 44% 40% Ångest/fobi 14% 16% 20% 1-3 samtal (62) 4-5 samtal (15) Deppressiva (33) 81% (80%) 19% (20%) Beteendeprobl. (32) 82% 18% Ångest/fobi (12) 75% 25%

Jämförelse av de två tankesätten Beskrivning av problem Orsak Ensamt Ifrågasättande av förälder Uppmärksamhet på svagheter och misslyckanden Psykiatrisering Diagnos-kommunikation Förståelse Nu Beskrivning av mål Framgång och undantag Tillsammans Stärka föräldraförmågan Uppmärksamhet på resurser och styrkor Coaching Hälsokommunikation Positiv bekräftelse

Jämförelse av de två systemen Olika projekt Diffust Resultat Halvtråkigt Nu Gemensamt projekt Tydligt, konkret Bättre resultat Rock´n´ Roll

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Sammanhangsmarkering Max 5 samtal Föräldrar och barn ihop, varför? Fokus på lösningar Nyfikenhet Metakommunikation Salutogena faktorer

Sammanhangsmarkering forts. Målformulering inom systemets referensramar Lösningar som bygger på undantag Empowering Systemiskt tänkande

Människor lever i sammanhang och påverkar varandra ömsesidigt Systemteori Människor lever i sammanhang och påverkar varandra ömsesidigt

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Målformulering Väsentliga för barnet/familjen Början på riktning – rörelse Konkreta Beskrivet i beteende Beskrivet i närvaro av något, dvs inte frånvaro eller brist på något Beskrivet så man vet när det har uppnåtts

Målformulering - frågor Vad behöver vara annorlunda i ditt liv – idag, imorgon, eller övermorgon för att du ska tänka eller känna att det här samtalet har varit någon hjälp för dig? Hur skulle du vilja ha det i stället för det du har nu? Vad skulle vara ett tecken på att det var en bra idé att komma idag? Mirakelfrågan

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Fokus på lösningar Om det inte är trasigt, laga det inte! Gör mer av det som fungerar! Om det inte fungerar – gör något annat!

Fokus på lösningar forts Problemet/Projektet Hur kommer du/andra att veta om detta samtal varit till någon hjälp? Miraklet/Målet Vad kommer du/andra att göra/tänka/känna annorlunda när målet är uppnått? Vad händer redan? När händer det redan lite? Är vissa dagar bättre? Hur går det till? Avsiktligt Spontant Gör mer Ta reda på hur! Gör en liten bit!

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Stärka föräldraförmågan Förmedla att föräldrarna kan göra en skillnad Uppgifter Bekräftelse

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Kartlägga undantag Söka undantag är en process som äger rum under hela samtalet. Sker något av detta redan idag? Hur har du lyckats se till att de redan sker? Finns det tillfällen när problem inte förekommer? Vad är annorlunda vid de tillfällena? Vad gör du annorlunda vid dessa tillfällen? Vad behöver hända för att du ska göra på det sättet oftare? Vad mer skulle du säga är annorlunda när de här positiva sakerna händer?

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Motivation Vinsterna Sammanhangsmarkeringen Normalisering Relationsfrågor Skalfrågor

Relationsfrågor Vem mer vet att du faktiskt lyckas ibland? Om din lärare var här, vad tror du han/hon skulle säga att han/hon lägger märke till när det är bättre? Vad tror du att han/hon skulle säga att du gör annorlunda? Vad tror du att du gör annorlunda när han/hon inte …?

Skalfrågor På en skala från 0 till 10, där 10 står för att målet är nått och 0 är att det är som sämst, var står du idag? Vad har hänt som gör att du står på … och inte på noll? Hur kommer du att märka att du tagit ett steg framåt, vad är annorlunda då? Hur märker andra?

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Resursinventering & Mobilisering Vilka personer skulle kunna vara till hjälp för att lösa problemet? Bekräfta resurser som finns inom familjen

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Bedömning Förändringsbenägenhet Hur tar man till sig uppgifterna Inre och yttre bedömning Sortering

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Strukturella interventioner Utmaning av symptomet Utmaning av familjestrukturen Utmaning av familjens verklighet Familjer kommer till terapi. De sitter fast i en situation som kräver förändringar som familjen inte har tillgänglig i sin repertoar – ”stelnat i koncentration på patologi” ”Ni har fler möjligheter än ni vet om!” Fritt från Salvador Minuchin

Modellen Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Sammanhangs markering Målformulering Fokus på lösningar Stärka föräldra- förmågan Samman Fattning & Läxa Kartlägga undantag Systemiskt tänkande Positiv bekräftelse! Strukturella interventioner Bedömning Resurs inventering & Mobilisering Motivation

Sammanfattning & Läxa Beskriv problemet Bekräfta resurser! Beröm målet! Imponeras av undantagen! Läxa: Tills vi ses nästa gång, skulle jag vilja att ni var uppmärksamma på sådant som händer i era liv som ni vill ska fortsätta hända i framtiden när problemet är löst. Läxa: Prova att göra olika strukturella förändringar

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.

Vad är det som gör att modellen fungerar? Vad riskerar man att inte lösa? Behöver det finnas en koppling mellan problem och lösning?