Ledningssystem BARN, Jönköpings län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Systematiskt kvalitetsarbete
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Regional digital agenda för Östergötland
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre liv för sjuka äldre
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Synkroniserade insatser för barn och unga
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsammans för världens säkraste vård
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Framtidskartläggning
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Samverkan kommun - landsting. Historik Första samverkansavtalet 1993 Wreta-projektet 2001 Samverkansråd för vårdens övergångsställen 2003 Wreta och Samverkansråd.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Ramverk för patientmedverkan
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Länsgemensam ledning i samverkan
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Gemensam ledningsorgansiation Jönköpings län 2014 Barn och unga (missbruk/psykiatri och äldre)

Ledningssystem BARN, Jönköpings län Läns LAKO Politiker 4 ggr/år Chefsgrupp KOLA Skolchefer, Socialchefer, Landsting 6 ggr/år Folkhälsa Funktionsnedsättning E-hälsa Strategigrupp Barn Skolchefer, socialchefer landstinget Länsdel Södra Länsdel Norra Länsdel Högland Kommuner G G V V J H M A T E N V S

Ledningssystemets syfte Öka fokuseringen på det arbete som skapar värde för invånaren Att bygga nödvändiga gemensamma processer där man kan dra nytta av att fler agerar på samma sätt. För att kunna standardisera behöver processer för samverkan beskrivas, dokumenteras och accepteras Förbättra arbetet med att identifiera resursslöseri, dvs sådant som inte bidrar till att lösa en arbetsuppgift eller inte bidrar med ett värde för medborgaren På systematiskt sätt pröva och följa upp olika åtgärder i syfte att förbättra processer som avser samverkan Tillgodose nuvarande och förändrade behov med tillgängliga ekonomiska resurser

Ledningssystem BARN, Jönköpings län Läns LAKO Politiker 4 ggr/år Chefsgrupp KOLA Skolchefer, Socialchefer, Landsting 6 ggr/år Folkhälsa Funktionsnedsättning E-hälsa Strategigrupp Barn Skolchefer, socialchefer landstinget Länsdel Södra Länsdel Norra Länsdel Högland Kommuner G G V V J H M A T E N V S

KOLA gruppens ansvar Göra övergripande analyser om att arbetet utgår från värderingen och att invånarnas behov av samverkan tillgodoses Bereda ärende till läns-LAKO Föra kontinuerlig dialog med strategigrupperna och skapa goda förutsättningar för deras arbete och ange inriktning av arbetet och följa upp Bereda strategigruppernas handlingsplaner Följa upp handlingsplanerna från strategigrupperna, med särskild hänsyn till resultat Leda och följa stödprocesserna Leda chefsgruppen Utse representanter till olika övergripande grupper Besluta i tvistefrågor som har beretts i strategigrupper eller tolkningsgrupp

Ledningssystem BARN, Jönköpings län Läns LAKO Politiker 4 ggr/år Chefsgrupp KOLA Skolchefer, Socialchefer, Landsting 6 ggr/år Folkhälsa Funktionsnedsättning E-hälsa Strategigrupp Barn Skolchefer, socialchefer landstinget Länsdel Södra Länsdel Norra Länsdel Högland Kommuner G G V V J H M A T E N V S

Strategigrupper Omvärldsbevakning Nationella överenskommelser Lagar, riktlinjer, utlysningar, föreskrifter Utveckling av befolkning, behovsförändring Nationella och internationella utblickar Verka för bästa möjliga samverkan och på bästa sätt ta tillvara våra resurser Ta fram årlig handlingsplan för sitt ansvarsområde som innehåller utvecklingsområden, arbetsfördelning mellan kommun och landsting, utveckla kompetens. Handlingsplanen ska innehålla mål och hur dessa ska mätas och följas upp i form av balanserade styrkort (BSC). Handlingsplanen bereds i KOLA och beslutas i läns-LAKO Uppföljning sker varje tertial Rutiner för avvikelser Spridning till berörda inklusive samverkan med invånarna

Ledningssystem BARN, Jönköpings län Läns LAKO Politiker 4 ggr/år Chefsgrupp KOLA Skolchefer, Socialchefer, Landsting 6 ggr/år Folkhälsa Funktionsnedsättning E-hälsa Strategigrupp Barn Skolchefer, socialchefer landstinget Länsdel Södra Länsdel Norra Länsdel Högland 13 Kommuner G G V V J H M A T E N V S

Länsdelsgrupper för samverkan Utgår från invånarnas behov och föreslår strategigrupperna vad som med fördel kan utföras gemensamt i länet Genomför de gemensamt beslutade arbetsplanerna Leder det lokala samverkansarbetet Sammansättning och arbetsordning beslutas av vardera länsdel

Analysgruppens uppdrag Samla statistik Presentera data på ett överskådligt sätt Kommunicera resultaten till beställaren som utför analysen Analysgruppen får uppdrag från KOLA och strategigrupperna Avvikelser Tolkningsgrupp Dokumenthantering

Olika uppgifter! Driva innovation och utveckling Upprätthålla Kvalitet Tillförsäkra Rättsäkerhet Få spetsen att dra iväg Förvalta det uppnådda Säkra lägstanivån fredrik lin dencrona 2010

Erfarenheter från Sverige – utmaningar Strukturella begränsningar ger starka motkrafter mot samverkan Det är svårt att etablera kontinuitet och stabilitet i samverkanssystemen Det saknas ofta en adekvat hierarkisk organisering av samverkanssystemen med tydliga uppdrag och mandat för respektive beslutsnivå Utvecklad samverkan på en nivå leder inte direkt till bättre samverkan på andra nivåer Det finns en stor ovana att utveckla ett gemensamt effektivt förbättringsarbete med rätt metoder för uppföljning som ger rätt data för beslutsfattande Första steget i utveckling av samverkan kan innebära att konflikter och motsättningar blottläggs För att samverkan ska kunna få effekt för brukarna måste också andra problem såsom kompetens, effektiva arbetsmetoder etc. byggas Det är ett grannlaga arbete att etablera samverkan mellan en större huvudman och många mindre

Strategier för att tackla utmaningarna och/eller främja samverkan Utveckla ett professionellt och aktivt processledarstöd för systemet Träna och utveckla kontinuerligt systemet och deras olika nivåer Satsa på utveckling av bra uppföljningssystem för olika beslutsnivåer

Satsa på utveckling av bra uppföljningssystem för olika beslutsnivåer Satsa på en genomtänkt modell med tydliga nivåer och relationer mellan nivåerna. Förtydliga uppdrag och uppgift för respektive beslutsnivå Utveckla arbetsprocessen för att respektive nivå ska kunna arbeta effektivt med sina uppgifter och ansvar Skapa motivation och ansvarsutkrävande för framgång i samverkan utifrån att det kan ge bättre resultat för medborgarna/brukarna Utveckla gemensamma mål för alla att samla bidra till Den politiska nivån är central för att utveckla och säkerställa samverkanssystem Utveckla gemensamma mål för alla att samlat bidra till Utforma samverkansprocesser som kan möjliggöra ett systematiskt arbetssätt och systematisk förbättring Samsyn, gemensamt och ömsesidigt lärande samt problemlösande är helt avgörande för att nya innovationer och arbetssätt sa kunna bli ”på riktigt” Jubla över landvinningar men håll siktet på vad som är nästa steg Använd befintliga beslutsstrukturer och etablerade beslutsvägar för att säkerställa förankring och spridning

Strategi för uppstart Datainsamling (Köhler, Öppna jämförelser, Max 18, KoLada) För barn finns stöd i ”checklistan för politiker” SKL. Vilka områden kräver extra uppmärksamhet? Vilka områden arbetar vi med redan nu? Kartläggning över det gemensamma länsövergripande utvecklingsarbetet. Prioritera utvecklingsområden för det gemensamma ledningssystemet. Fatta beslut Upprätta mätbara mål för varje utvecklingsområde Utse indikatorer som kan svara på om utvecklingsarbetet ger resultat!! Analys av data. Tidsaspekt Utse arbetsgrupper/FoU enheter som får mandat och uppdrag att driva de prioriterade utvecklingsområdena. Hur följs arbetet upp? Vilken nivå i ledningssystemet följer upp? ÅRSHJUL för uppföljning Metod för implementering Metod för kommunikation - transparens Egenkontroll av det egna ledningssystemet.

Frågor att ställa kontinuerligt till ledningssystemets alla nivåer Goda mötesformer - effektivitet, uppslutning Ingår ”rätt” funktioner i de olika nivåerna? Fattas någon kompetens? Kunskap om beslutsfattande på rätt nivå Uppföljningssystem för identifierade utvecklingsområden Rutiner för återkoppling till kommunernas ledningssystem (kommunikationsplan) Nationell och internationell utblick Når vi resultat? Ständigt kritiskt granska sin egen ledningsmodell. Upprätta rutiner och mallar för att återkommande förbättra ledningssystemets inre arbete Hur märker medborgarna/brukarna resultat av det gemensamma ledningssystemet? Kan vi få svar genom datainsamlingen? Enkät

Marie Rahlén-Altermark Temaledare Psynk, SKL Länssamordnare för barns och ungas psykiska hälsa i Jönköpings län.