Att möta personer med demens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Leg sjukgymnast, medicine doktor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Dokumentation av Arbetsterapiprocess
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Handlingsplan för matematikutveckling
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
ATT MÖTA PERSONER MED DEMENS
NEUROPSYKIATRISK COACH
Demens Monica Åhlund Arbetsterapeut
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
en intervjuundersökning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att samtala med ungdomar om tobak
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Varför gör de inte som vi säger?
Vardagsrehabilitering
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
SMÄRTA OCH DEMENS
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
KARLSTAD. Minnet ej att förglömma Vålbergsprojektet Demensstödsmodell i samverkan mellan Vårdcentralen Legevisitten, Landstinget och Karlstads.
ETT BETEENDE PRÄGLAT AV HOT OCH/ELLER VÅLD.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Att åldras i Sverige! Möte med äldre iranier i Malmö.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kognitivt perspektiv.
Undersköterskans dag 4 mars och 9 april 2008
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
SBAR för strukturerad kommunikation
Identitet Vad formar oss till oss?.
Offensiv kvalitetsutveckling
Autism och Asbergers Syndrom
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
NP mottagningen BUP Lund
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Hur är verksamheten anpassad?.  Individens behov styr.
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Suicidriskbedömning i heldygnsvård
Vård av en dement person i hemförhållanden
Kognitivt perspektiv.
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Presentationens avskrift:

Att möta personer med demens Anna-Karin Edberg, Leg. sjuksköterska Dr Med Vet, Docent Lunds Universitet Högskolan Kristianstad

Vad är demens? Fortskridande celldöd i hjärnan; Alzheimers sjukdom - vanligast Vaskulär demens - beror på syrebrist orsakad av proppar eller blödning Frontallobsdemens - framförallt sociala funktioner som påverkas Blandformer av ovanstående Finns mediciner som bromsar, men inte som botar

Patienter Personal Minskad förmåga - tolka intryck - förstå språk och förmedla sig - orientera sig - förflytta sig Leder i sin tur till ökad stresskänslighet och ökat beroende Personal Svårt att förstå och tolka pats olika behov dessutom ofta en pressad arbetssituation

“En person är inte bara en hjärna”

Negativa möten Positiva möten Personalen har ett “hårt” tonfall Personalen är inriktad på uppgiften Två eller fler vårdare är involverade Personalen har ett “mjukt” tonfall Personalen är inriktad både på uppgiften och personen

Grundantaganden: Omvårdnad består av; - Sakaspekt - det vi ska göra tillsammans - Relationsaspekt - det sätt vi möter varandra på

Interventionens två delar: Individuellt anpassad omvårdnad (sakaspekt) Handledning (relationsaspekt)

Avdelningar Två sjukhemsavdelningar för personer med grav demens med vardera 11 patienter: En undersökningsavdelning - föremål för förändring En kontrollavdelning - där inga förändringar skedde

Individuellt anpassad omvårdnad Samla så mycket information som möjligt om varje patient; från personen själv via observationer journal och övrig dokumentation från anhöriga

Mall för anhörigsamtal Social situation Intressen och hobbys Måltidsvanor Toalettvanor Sömnvanor Personlig hygien Sjukdomsupplevelse Vad som ger “guldkant” på tillvaron Önskemål och förväntningar som anhörig

Omvårdnadsplanering Diskussion med sjuksköterska och kontaktperson: - Sammanställning av information som hörde samman - Formulering av omvårdnadsdiagnoser, mål och åtgärder - Dokumentation i omvårdnadsplan

Anna, 90 år, diagnos multi-infarkt demens Frågar ständigt var hon är, vem hon är och hur länge hon ska vara här Upprepar ständigt att hon behöver kissa, även när hon precis har varit på toaletten Klamrar sig fast vid personalen vid förflyttning, ropar “jag trillar” och “jag kan inte se”

Exempel på omvårdnadsdiagnoser Otrygghet p.g.a. att hon ständigt glömmer RT Kraftig närminnesstörning vid multi-infarkt demens LT Frågar ständigt var hon är, vem hon är och hur länge hon ska vara här Mål: Omvårdnadsåtgärder:

Exempel på omvårdnadsdiagnoser Känner ständiga urinträngningar RT Oförmåga att tömma urinblåsan, residualurin? Sköra slemhinnor? För hög diuretika behandling? LT Upprepar ständigt att hon behöver kissa, även när hon precis har varit på toaletten Mål: Omvårdnadsåtgärder:

Exempel på omvårdnadsdiagnoser Rädsla vid förflyttningar RT nedsatt syn, ortostatiskt blodtryck, osteoporos med upprepade frakturer LT klamrar sig fast vid personalen vid förflyttning, ropar “jag trillar” och “jag kan inte se” Mål: Omvårdnadsåtgärder:

Innehåll i omvårdnadsplan Bakgrundsinformation; livsberättelse, sjukdomshistoria inkl. hjärnskadeutbredning, religion, intressen Vad som ger patienten ”guldkant” på tillvaron Nuvarande behov och funktioner med omvårdnadsdiagnoser ordnade efter sökord

Genomförande Kontaktperson ansvarig för omvårdnadens genomförande Kontinuerlig uppföljning och utvärdering Omvårdnadsdiagnoser som grund vid rapportering

Handledning Samtlig tjänstgörande personal Varannan/ var tredje vecka Samtlig tjänstgörande personal En patient vid varje tillfälle

Handledningens innehåll K-person presentation av patienten Alla närvarande gav sin bild av patienten; Vad är svårt i mötet? Hur tror jag att patienten upplever sin tillvaro? Vilka känslor väcks hos mig? Diskussion och reflektion av det som framkommit Gemensam strategi och förhållningssätt - ofta i form av en omvårdnadsdiagnos

Resultat - patienter och omvårdnad Undersökningsavdelning Kontrollavdelning Oförändrad funktionsförmåga Försämrad funktionsförmåga Minskning svåra beteende Oförändrade svåra beteende Ökat antal postiva möten Ökat antal negativa möten

Resultat - personal Personalens situation på undersökningsavdelningen förbättrades avseende Kreativitet Arbetstillfredställelse Empati Leda och utbrändhet Attityder till personer med demens Inga förändringar på kontrollavdelningen

Vad hände på avdelningen? Kontaktperson fick omvårdnadsansvar = kontinuitet och nära relation Rutinerna försvann - omvårdnaden baserades på varje persons behov Synen på patienterna förändrades

Ur föredrag med Philip Alderton, 60 år Australian Alzheimer Association conference, Canberra 2001 ”Jag ber er… [vårdpersonal] att behandla alla personer som individer. Hjälp oss att upprätthålla vårt ”själv”, vår personlighet… Den som får ta emot kunskap och får förståelse för sin sjukdom kan känna sig lycklig… Utan kunskap och förståelse blir vårt liv meningslöst och mycket ensamt. Jag ber er, utbilda andra och hjälp till att öppna dörrarna så att andra ser personen med demens...i värsta fall tar det ytterligare en generation innan förståelsen för hur det är att drabbas av demens blir allmän...”

Stort tack till patienter, personal och anhöriga i de olika studierna samt Ingalill Rahm Hallberg Agneta Berg Göran Holst och till minne av Åsa Nordmark

För att läsa mer…. Att möta personer med demens (2002) Red. A-K Edberg Att vara äldre ...man har ju sina krämpor… (2004) Red. K. Blomqvist & A-K Edberg Vårdalinstitutets tematiska rum ”Att leva med och vårda personer med demens” www.vardalinstitutet.net/demens