Akademiskt skrivande Språkhandledningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Akademiskt skrivande del 1
Att skriva en argumenterande text
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva PM och rapporter
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Svenska p Svenska p.
Språkhandledningen vid Göteborgs universitet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur presentera och opponera?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Bedömningskriterier för studentrapporter
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Skriva.
Akademiskt skrivande, del 1
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Språkhandledningen vid Göteborgs universitet
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Röd tråd.
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att referera och ange källa!
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet internat 3 Aspenäs Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
4 processer att behärska:
Problemformulering En introduktion på kursen
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Akademiskt skrivande Språkhandledningen

Skillnader mellan akademiskt och vardagligt skrivande: Höga krav på exakthet Höga krav på objektivitet Höga krav på kontrollerbarhet Höga krav på relevans

Du redogör för och diskuterar Frågeställningar Begrepp Teorier Tidigare forskning Dina resultat Dina slutsatser

Materialinsamling Skrivuppgiften – gör en analys Överblick över facklitteraturen och relevant material Anteckningar från kurslitteratur och föreläsningar Grupparbeten Övrigt material

Målgruppsanpassning Vilka skriver du för? Vilka förkunskaper har de? Vilket språk och vilken stilnivå är det lämpligt att använda? Vilka ord behöver förklaras?

Att komma igång

Att komma igång Gör en disposition – även tidsmässigt Börja med det som du tycker är roligt Skriv vad som helst (fritt efter Dysthe mfl 2002, sid 44-45)

Akademisk stil Sträva efter att göra din text Koncentrerad Korrekt Organiserad Enkel men effektiv Precis Objektiv (fritt efter Studentens skrivhandbok. Schött m fl 2007, sid 113f)

Koncentrerad stil Håll dig till saken Undvik att vara ”pratig” Sträva efter det mest träffande ordet och uttryckssättet Använd relevant terminologi

Korrekt Innehållsmässigt och språkligt Korrekta faktauppgifter Korrekta referenser och citat Rättstavningskontrollen

Organiserad Den röda tråden Tydliga avgränsade delar Led läsaren genom texten Inledning-avhandling -avslutning Tydligt språk

Enkel Skriv inte svårare än du behöver Komplicerade begrepp när du skriver om komplicerade saker Nivå - dina kurskamrater

Precision Använd relevant terminologi Formulera dig så exakt som möjligt – undvik vaga uttryck Den informationstäta fackprosan minst 30% substantiv

Objektivitet Ofta opersonlig stil Subjektivitet – din uppfattning Alla påståenden underbyggs med referenser och argumentation hämtat från tidigare forskning, teorier, egna resultat etc.

Textens utformning Konstruktiv planering/strategier Utformningen - Klargör syftet med texten - Vem är mottagare av texten - Efter vilka kriterier ska texten bli bedömd Utformningen - Stycken - Texttyp - Referenser

Styckeindelning Delar in texten i logiska enheter Gör texten rytmisk och sammanhängande Underlättar för läsaren – och skribenten

Ett tankeled – ett stycke! Ett stycke – en kärnmening En ny aspekt av ämnet När tanken är färdigutvecklad: nytt stycke Markera nytt stycke ANTINGEN med blankrad ELLER indrag (svenska skrivregler)

Styckeindelningen? utifrån vår frågeställning konstaterade vi att kvalitativa intervjuer av verksamma lärare var den metod som lämpade sig bäst för vår undersökning observation av lärare i arbete var inte intressant för vår frågeställning då vi var intresserade av lärarnas förhållningssätt det framhålls att enkätfrågor inte lämpar sig för att ta reda på förhållningssätt vi ville nå varje individs egen inställning till autentiskt material metoden som bäst svarade mot vårt syfte ansåg vi vara individuella kvalitativa intervjuer som för att vi skulle få intervjusvar som är någorlunda jämförbara sinsemellan strukturerades med hjälp av ett antal frågor det är eftersträvansvärt att erhålla så uttömmande svar som möjligt målet med intervjuerna var att låta informanterna tala fritt om sina erfarenheter och tankar kring autentiskt material samtidigt var det meningen att frågorna skulle vara en utgångspunkt och ge en struktur för de intervjuades tankar vi satte ihop ett antal frågor och bearbetade dem sedan tills det återstod 15 stycken dessutom beslutade vi att inte vara för låsta kring frågorna vi ville uppnå ett så öppet och avslappnat samtal som möjligt avslutningsvis gick vi igenom hur vi skulle förhålla oss under intervjuerna för att undvika att påverka informanterna i någon riktning vi bestämde oss för att vara två intervjuare vid varje intervjutillfälle detta för att vi skulle kunna observera både oss själva i rollen som intervjuare och informanten det blir också lättare att diskutera intervjusvaren i efterhand om det är fler än en person med vid intervjutillfället vi beslutade vidare att inte vara tre intervjuare vid ett och samma tillfälle då vi ansåg att det fanns en risk för att informanten skulle känna sig obekväm i de fall då informanterna samtyckte ville vi spela in samtalen för att vid behov kunna gå tillbaka till materialet genom att anteckna under intervjun hoppades vi att naturliga pauser skulle uppstå under vilka informanten kunde reflektera över sina svar

Blankrad Utifrån vår frågeställning konstaterade vi att kvalitativa intervjuer av verksamma lärare var den metod som lämpade sig bäst för vår undersökning. Observation av lärare i arbete var inte intressant för vår frågeställning då vi var intresserade av lärarnas förhållningssätt. Det framhålls att enkätfrågor inte lämpar sig för att ta reda på förhållningssätt. Vi ville nå varje individs egen inställning till autentiskt material. Metoden som bäst svarade mot vårt syfte ansåg vi vara individuella, kvalitativa intervjuer som, för att vi skulle få intervjusvar som är någorlunda jämförbara sinsemellan, strukturerades med hjälp av ett antal frågor. Det är eftersträvansvärt att erhålla så uttömmande svar som möjligt. Målet med intervjuerna var att låta informanterna tala fritt om sina erfarenheter och tankar kring autentiskt material. Samtidigt var det meningen att frågorna skulle vara en utgångspunkt och ge en struktur för de intervjuades tankar. Vi satte ihop ett antal frågor och bearbetade dem sedan tills det återstod 15 stycken. Dessutom beslutade vi att inte vara för låsta kring frågorna. Vi ville uppnå ett så öppet och avslappnat samtal som möjligt. Avslutningsvis gick vi igenom hur vi skulle förhålla oss under intervjuerna för att undvika att påverka informanterna i någon riktning. Vi bestämde oss för att vara två intervjuare vid varje intervjutillfälle. Detta för att vi skulle kunna observera både oss själva, i rollen som intervjuare, och informanten. Det blir också lättare att diskutera intervjusvaren i efterhand om det är fler än en person med vid intervjutillfället. Vi beslutade vi vidare att inte vara tre intervjuare vid ett och samma tillfälle då vi ansåg att det fanns en risk för att informanten skulle känna sig obekväm. I de fall då informanterna samtyckte ville vi spela in samtalen för att vid behov kunna gå tillbaka till materialet. Genom att anteckna under intervjun hoppades vi att naturliga pauser skulle uppstå, under vilka informanten kunde reflektera över sina svar.

Indrag Utifrån vår frågeställning konstaterade vi att kvalitativa intervjuer av verksamma lärare var den metod som lämpade sig bäst för vår undersökning. Observation av lärare i arbete var inte intressant för vår frågeställning då vi var intresserade av lärarnas förhållningssätt. Det framhålls att enkätfrågor inte lämpar sig för att ta reda på förhållningssätt. Vi ville nå varje individs egen inställning till autentiskt material. Metoden som bäst svarade mot vårt syfte ansåg vi vara individuella, kvalitativa intervjuer som, för att vi skulle få intervjusvar som är någorlunda jämförbara sinsemellan, strukturerades med hjälp av ett antal frågor. Det är eftersträvansvärt att erhålla så uttömmande svar som möjligt. Målet med intervjuerna var att låta informanterna tala fritt om sina erfarenheter och tankar kring autentiskt material. Samtidigt var det meningen att frågorna skulle vara en utgångspunkt och ge en struktur för de intervjuades tankar. Vi satte ihop ett antal frågor och bearbetade dem sedan tills det återstod 15 stycken. Dessutom beslutade vi att inte vara för låsta kring frågorna. Vi ville uppnå ett så öppet och avslappnat samtal som möjligt. Avslutningsvis gick vi igenom hur vi skulle förhålla oss under intervjuerna för att undvika att påverka informanterna i någon riktning. Vi bestämde oss för att vara två intervjuare vid varje intervjutillfälle. Detta för att vi skulle kunna observera både oss själva, i rollen som intervjuare, och informanten. Det blir också lättare att diskutera intervjusvaren i efterhand om det är fler än en person med vid intervjutillfället. Vi beslutade vi vidare att inte vara tre intervjuare vid ett och samma tillfälle då vi ansåg att det fanns en risk för att informanten skulle känna sig obekväm. I de fall då informanterna samtyckte ville vi spela in samtalen för att vid behov kunna gå tillbaka till materialet. Genom att anteckna under intervjun hoppades vi att naturliga pauser skulle uppstå, under vilka informanten kunde reflektera över sina svar.

”FALSKA INDRAG” Utifrån vår frågeställning konstaterade vi att kvalitativa intervjuer av verksamma lärare var den metod som lämpade sig bäst för vår undersökning. Observation av lärare i arbete var inte intressant för vår frågeställning då vi var intresserade av lärarnas förhållningssätt. Det framhålls att enkätfrågor inte lämpar sig för att ta reda på förhållningssätt. Vi ville nå varje individs egen inställning till autentiskt material. Metoden som bäst svarade mot vårt syfte ansåg vi vara individuella, kvalitativa intervjuer som, för att vi skulle få intervjusvar som är någorlunda jämförbara sinsemellan, strukturerades med hjälp av ett antal frågor. Det är eftersträvansvärt att erhålla så uttömmande svar som möjligt. Målet med intervjuerna var att låta informanterna tala fritt om sina erfarenheter och tankar kring autentiskt material. Samtidigt var det meningen att frågorna skulle vara en utgångspunkt och ge en struktur för de intervjuades tankar. Vi satte ihop ett antal frågor och bearbetade dem sedan tills det återstod 15 stycken. Dessutom beslutade vi att inte vara för låsta kring frågorna. Vi ville uppnå ett så öppet och avslappnat samtal som möjligt. Avslutningsvis gick vi igenom hur vi skulle förhålla oss under intervjuerna för att undvika att påverka informanterna i någon riktning. Vi bestämde oss för att vara två intervjuare vid varje intervjutillfälle. Detta för att vi skulle kunna observera både oss själva, i rollen som intervjuare, och informanten. Det blir också lättare att diskutera intervjusvaren i efterhand om det är fler än en person med vid intervjutillfället. Vi beslutade vi vidare att inte vara tre intervjuare vid ett och samma tillfälle då vi ansåg att det fanns en risk för att informanten skulle känna sig obekväm. I de fall då informanterna samtyckte ville vi spela in samtalen för att vid behov kunna gå tillbaka till materialet. Genom att anteckna under intervjun hoppades vi att naturliga pauser skulle uppstå, under vilka informanten kunde reflektera över sina svar.

UNDVIK Utifrån vår frågeställning konstaterade vi att kvalitativa intervjuer av verksamma lärare var den metod som lämpade sig bäst för vår undersökning. Observation av lärare i arbete var inte intressant för vår frågeställning då vi var intresserade av lärarnas förhållningssätt. Det framhålls att enkätfrågor inte lämpar sig för att ta reda på förhållningssätt. Vi ville nå varje individs egen inställning till autentiskt material. Metoden som bäst svarade mot vårt syfte ansåg vi vara individuella, kvalitativa intervjuer som, för att vi skulle få intervjusvar som är någorlunda jämförbara sinsemellan, strukturerades med hjälp av ett antal frågor. Det är eftersträvansvärt att erhålla så uttömmande svar som möjligt. Målet med intervjuerna var att låta informanterna tala fritt om sina erfarenheter och tankar kring autentiskt material. Samtidigt var det meningen att frågorna skulle vara en utgångspunkt och ge en struktur för de intervjuades tankar. Vi satte ihop ett antal frågor och bearbetade dem sedan tills det återstod 15 stycken. Dessutom beslutade vi att inte vara för låsta kring frågorna. Vi ville uppnå ett så öppet och avslappnat samtal som möjligt. Avslutningsvis gick vi igenom hur vi skulle förhålla oss under intervjuerna för att undvika att påverka informanterna i någon riktning. Vi bestämde oss för att vara två intervjuare vid varje intervjutillfälle. Detta för att vi skulle kunna observera både oss själva, i rollen som intervjuare, och informanten. Det blir också lättare att diskutera intervjusvaren i efterhand om det är fler än en person med vid intervjutillfället. Vi beslutade vi vidare att inte vara tre intervjuare vid ett och samma tillfälle då vi ansåg att det fanns en risk för att informanten skulle känna sig obekväm. I de fall då informanterna samtyckte ville vi spela in samtalen för att vid behov kunna gå tillbaka till materialet. Genom att anteckna under intervjun hoppades vi att naturliga pauser skulle uppstå, under vilka informanten kunde reflektera över sina svar

Samband i ett stycke Det viktiga först - annars tappar läsaren lätt koncentrationen och missar det väsentliga Kärnmening -sammanfattar huvudtanken i stycket - gör texten överskådlig, lättläst och pedagogisk - efter kärnmeningen utvecklas huvudtanken genom förklaringar och exempel

Tydliga samband Exempel: Denna, dessa, detta (den här...) Bestämd form I Ströms undersökning av exporten /.../ . Denna undersökning visar också... Bestämd form I Ströms undersökning av exporten /.../ . Undersökningen visar också...

Tydliga samband Exempel: Sambandsord binder ihop Ger texten flyt Visar läsaren din avsikt

Sambandsord Tid - för det första - för det andra - först, sedan, därefter, till sist - när, innan Orsak - därför att, på grund av, detta beror på att Jämförelse - som, i likhet med, på samma sätt, å ena sidan – å andra sidan

Sambandsord, fortsättning Motsats - men, däremot, i motsats till, trots att Tillägg - och, också, dessutom, vidare, ytterligare Tips: Synonymordbok

Källor/referenser Använd många relevanta källor men redovisa samtliga. Alla källor som finns med i löpande text måste finnas i referenslistan. Omvänt ska det i referenslistan finnas enbart de verk som åberopas i texten.

Referenser (studentens skrivhandbok) Respekt för idéer och resultat Citat: Var sparsam Korta citat (1-3 rader): ”........” i den löpande texten Långa citat (mer än 3 rader): eget stycke med extra indrag, ofta mindre eller annan stil. ”Du får inte ändra nagot i ett citat.”

Referenser (studentens skrivhandbok) Citat: Namn, utgivningsår, sida Lundberg menar att språk är ”källan till allt.” (Lundberg, 1977, s. 58).

Referenser (studentens skrivhandbok) Namn, utgivningsår, (sida/sidor) I en bok om olika språkteorier (Lundberg, 1977) beskrivs Fler än två författare: (Ström m. fl., 2008) (Ström et al, 2009) Flera verk: Enligt flera böcker om språkteorier (Lundberg, 1977; Ström m fl, 2008; Lund, 1953) behandlas...

Referenser (studentens skrivhandbok) Utan författare: I Svensk ordbok (2004) behandlas verbet... Referera till sidnummer: I en bok om språkteorier menar Lundberg (1977, sid 97) 1997, s. 97f. = följande sida 1997, s. 97ff. = följande sidor

Referenslista Claesson, Silwa,2002: Spår av teorier i praktiken. Lund: Studentlitteratur. Kernell, Lars-Åke, 2002: Att hitta balanser. Lund: Studentlitteratur. Larsson, Staffan,1996: Vardagslärande och vuxenstudier. I Ellström, Gustavsson & Larsson (red). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur. Orlenius, Kennert, 2001: Värdegrunden – finns den? Stockholm: Runa förlag. Pramling Samuelsson, Ingrid & Ström, Bengt, 1999: Lärandets grogrund. Lund: Studentlitteratur. Skolverket 1, 2006: Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lpo 94. Hämtad 2007-02-12. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1069

Notsystem Referens markeras med en upphöjd siffra efter citatet eller det aktuella textblockets slut De bibliografiska uppgifterna anges i en fotnot (längst ner på sidan) eller i en referenslista. Numreringen sker löpande Om källhänvisningen gäller enstaka ord, t. ex. en term, placeras siffran omedelbart efter detta. Vanligast är att hänvisningen gäller större enheter, då placeras siffran efter punkt. Första gången man hänvisar till en källa bör den vara fullständig: författarens namn, verkets titel, utgivningsår, utgivningsort I noterna börjar man med författarens förnamn. Bengt Bengtsson, Populära historier (Lund 2003) s.18.

Noter I Claesson[1] påpekas vikten av ett genomtänkt förhållningssätt till dessa frågor. Även Lpo-94 betonar vikten av denna aspekt[2]. Samtidigt säger Orlenius att ”behovet av ’orienteringsmärken’ har ökat i både skola och samhälle.”[3] Detta tas även upp som en viktig punkt i Kernell.[4] Pramling Samuelsson menar dock att detta inte är något nytt[5] i skolsammanhang.[6] Även Larsson är inne på samma linje.[7] [1] Silwa Claesson (2002). Spår av teorier I praktiken. Lund: Studentlitteratur. [2] Skolverket 1 (2006). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet- Lpo 94. http://www.skolverket.se/publikationer?id=1069 [3] K. Orlenius (2001). sid 31 [4] Lars-Åke Kernell (2002). Att hitta balanser. Lund: Studentlitteratur. [5] Det kan vara på sin plats att påpeka att det ofta presenteras som något nytt. [6] Ingrid Pramling Samuelsson (1999). [7] Staffan Larsson. Vardagslärande och vuxenstudier. I Ellström, Gustavsson & Larsson (red). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur.

Uppsatsens utformning Inledande text Problemformulering (situationsbeskrivning) Analys Styrdokument Undervisningsperspektiv Den lärandes perspektiv Etiskt perspektiv Diskussion (Avslutning – knyt ihop texten)

Skriv slutmanus. Kontrollera: Lämna texten till: Låt någon annan läsa och kommentera texten. Gör nytt utkast. Formulera problemet. Gör en preliminär layout Fyll på med text. Skriv slutmanus. Kontrollera: Fokus Form Formuleringar Rättskrivning Referenser Lämna texten till: Opponent Basgrupp Lärare

Sammanfattning Tanke Ord Mening Stycke Kapitel Hel text

Vad är typiskt för akademisk text? Objektiv Analytisk och kritisk Logiskt strukturerad Utveckla en central problemställning Diskutera dvs. redovisa olika teorier/skolor Argumentera i förhållande till vad andra har skrivit/sagt Sammanfoga teori och empiri Dra slutsatser Referera (fritt efter Dysthe et al 2002, sid 19-20)