Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna."— Presentationens avskrift:

1 1 Studieteknik Språkhandledningen

2 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna Delkurserna Köpa/låna? Köpa/låna?

3 3 Schema När kommer tentorna? När kommer tentorna? Examinationsformer? Examinationsformer? ”Tunga” perioder? ”Tunga” perioder? Praktikperioder? Praktikperioder?

4 4 Kalender Tidsplanera med hjälp av kalendern Tidsplanera med hjälp av kalendern Strukturera din dag – skaffa bra rutiner Strukturera din dag – skaffa bra rutiner Växla mellan arbete och vila Växla mellan arbete och vila Planera in delmål på vägen Planera in delmål på vägen

5 5 Bra studiemiljö Avskilt – ljudintensivt? Avskilt – ljudintensivt? Bra ventilation Bra ventilation Bra ljus Bra ljus Bekvämt Bekvämt Viktigt hitta sin egen stil! Viktigt hitta sin egen stil!

6 6 Inlärningsprocessen Det är en process att lära sig! Det är en process att lära sig! Låt det ta tid Låt det ta tid Ta pauser från arbetet Ta pauser från arbetet Reflektera Reflektera Låt saker vila Låt saker vila Fysisk / kreativ aktivitet Fysisk / kreativ aktivitet Repetera Repetera

7 7 Inlärningsprocessen Man tar paus från arbetet men inte från inlärningsprocessen Man tar paus från arbetet men inte från inlärningsprocessen Håll fokus! När det inte går – ta paus! Håll fokus! När det inte går – ta paus!

8 8 Hur får man ut det mesta av lektioner/föreläsningar och seminarier? Var förberedd Var förberedd Läs kurslitteraturen Läs kurslitteraturen Diskutera med kamrat/er direkt efter lektion/föreläsning Diskutera med kamrat/er direkt efter lektion/föreläsning En egen stund av reflektion En egen stund av reflektion Var aktiv, våga prata, våga fråga Var aktiv, våga prata, våga fråga Tala i grupparbetet som förberedelse Tala i grupparbetet som förberedelse Vad förväntas av mig? Vad förväntas av mig? Hur ser upplägget ut? Hur ser upplägget ut?

9 9 Anteckningar Tips: Tips: Datera anteckningarna Datera anteckningarna Numrera sidorna Numrera sidorna Sätt rubrik Sätt rubrik Nyckelord Nyckelord Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Diskutera anteckningar med kamrat/er efter föreläsning Diskutera anteckningar med kamrat/er efter föreläsning Repetera med hjälp av anteckningar Repetera med hjälp av anteckningar

10 10 Samarbete Bilda smågrupper Bilda smågrupper Diskutera kurslitteratur och föreläsningar Diskutera kurslitteratur och föreläsningar Diskutera gärna hemtentafrågor Diskutera gärna hemtentafrågorMEN lämna alltid in en individuellt skriven text lämna alltid in en individuellt skriven text

11 11 Lästekniker Översiktsläsning Översiktsläsning Baksidan/sammanfattningen Baksidan/sammanfattningen Innehållsförteckning Innehållsförteckning Rubriker Rubriker Första meningen i varje stycke Första meningen i varje stycke Sista meningen i varje stycke Sista meningen i varje stycke

12 12 Lästekniker Översiktsläsning Sammanfattningar Sammanfattningar Namn och siffror Namn och siffror Kursiverade ord Kursiverade ord Ramar och sammanfattningar Ramar och sammanfattningar Bilder och bildtexter Bilder och bildtexter

13 13 Lästekniker Lokaliseringsläsning Lokaliseringsläsning Syfte: att söka efter ett specifikt innehåll i en text Syfte: att söka efter ett specifikt innehåll i en text Läs igenom rubrikerna i innehållsförteckningen Läs igenom rubrikerna i innehållsförteckningen Sök efter nyckelord i bokens register Sök efter nyckelord i bokens register Gå igenom egna anteckningar/nyckelord Gå igenom egna anteckningar/nyckelord

14 14 Lästekniker Intensivläsning Intensivläsning Syfte: läsning som ger djupförståelse och detaljkännedom om texten Syfte: läsning som ger djupförståelse och detaljkännedom om texten Bestäm hur lång tid du ska arbeta. Läs 15-45 min och ta sedan en kort paus Bestäm hur lång tid du ska arbeta. Läs 15-45 min och ta sedan en kort paus

15 15 Lästekniker Sätt in texten i ett sammanhang - för förförståelse: Sätt in texten i ett sammanhang - för förförståelse: Översiktsläs texten först. Översiktsläs texten först. Är texten en fortsättning på något du tidigare läst? Är texten en fortsättning på något du tidigare läst?

16 16 Glosor Sammanhanget Sammanhanget Associera Associera Fysisk rörelse Fysisk rörelse Skriv en betydelsebärande mening Skriv en betydelsebärande mening Välj ut 30 per dag Välj ut 30 per dag Sätt på synlig plats Sätt på synlig plats

17 17 glosor, forts. Webbaserade siter Webbaserade siter www. www. Tips? Tips?

18 Innehåll i seminarieserien på IT-fakulteten Vad skulle ni studenter vilja att vi språkhandledare tog upp på våra seminarier?


Ladda ner ppt "1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna."

Liknande presentationer


Google-annonser