Kliv 2.0 Kultur och lärande i vardagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Kultur för alla – gäller det mig
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Nya Elementar!.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
SET Social Emotionell Träning
Vår resa inom pedagogiken
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Kultursyn kunskapssyn elevsyn.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Elevdemokrati i praktiken
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
DET-Uppgifter.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad innebär regionbildningen?
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Kliv 2.0 Kultur och lärande i vardagen Utgångspunkten är skolans uppdrag och fokusområdena för arbetet är kulturarv, arkitektur, design och bild. Under 2011-2012 ska KLIV 2.0 utveckla ett långsiktigt samarbetssätt. Vi arbetar med de processer som forskningen visar på är bra för lärandet. Projektet är finansierat av Västra Götalandsregionens Kulturnämnd Kultur o Lärande I Vardageb

KLIV 2.0 KLIV 2.0 Kultur och lärande i vardagen - skapar möjligheter som sticker ut Samordning mellan skola och det professionella kulturlivet som en drivkraft för nytänkande och ett innovativt samhälle med eleven i centrum. Förädla information till kunskap inför framtida situationer som man ännu inte känner till. Kultur o Lärande I Vardageb

Att kunna använda hela sitt jag är – en demokratisk rättighet ”kultur är att ständigt vidga och förfina sin förmåga att skapa och förstå mening” John Dewey Kultur o Lärande I Vardageb

VÄRDEGRUND Lgr 11 - Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan skall gestalta och förmedla. Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla, tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar.

UPPDRAG Lgr 11 Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. Förmågan till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig I skolarbetet ska de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet

Forskning – pedagogik, kultur och hälsa Rolf Ekman, professor i neurokemi vid Göteborgs Universitet Talangfullt kunskapande - hjärngympa för elever Stimulerande miljö – stimulerad hjärna Glad lärare – glada elever Allt fler studier visar att det finns ett klart samband mellan delaktighet i kulturlivet och välbefinnande. Behovet av en kulturellt rik miljö både i förebyggande och terapeutiskt syfte är väl dokumenterad. Kultur och hälsa har etablerats som ett särskilt profilområde vid Göteborgs Universitet Källa: Gunnar Bjursell, professor i molekylärbiologi vid Göteborgs Universitet Kultur o Lärande I Vardageb

Skapa kulturkapital! Samverkan Flexibilitet Tillgängligt för alla Fortbildning på hög nivå Reflektion Lokalt Projektbaserat Gör det synligt Bedömning Använd alla språk Våga ta risker

Kultur o Lärande I Vardageb

Frågans kraft… Lärande genom kultur – vinster för eleven? Hinder och möjligheter? Kultur och samhälle – en social investering? Bedömning av det omätbara – går det ? Lärande ledarskap kräver kreativt förhållningssätt! Hur går vi vidare? Kultur o Lärande I Vardageb

Vad är kunskap för dig – just nu. Vad är kultur för dig – just nu Vad är kunskap för dig – just nu? Vad är kultur för dig – just nu? Hinder för hållbar samverkan? Vilka möjligheter ger hållbar samverkan? verktyg för att klara sig i livet, förståelse bakåt och framåt, delaktighet, sammanhang, nya intryck, självinsikt, veta hur man ska lära och gå vidare därifrån, fakta, egna funderingar som tillsammans med andras funderingar blir till något, mm något som får mig att växa och bli kunskapsrik, kreativt förhållningssätt, uttrycksmöjligheter, upplevelser, konstformer, samhället – det som knyter oss samman, miljöarv för överlevnad, boendeform, mm tid, vet ej vad kulturen kan erbjuda, innehåll så det blir del i en helhet, kontakt/kommunikation, rädsla att arbeta på nytt sätt, engagemang, ekonomi, handledning, mm fördjupat lärande på riktigt, ta in verkligheten, olika perspektiv, gemenskap – man är en del av många, resursanvändning, kompetensutveckling för alla involverade, skolan blir en del av samhället, gemensamt ägande, mer intresserade elever, befäster kunskap, lustfyllt, ämnesövergripande, bygger in en orädsla i förändring, meningsskapande, tidsvinst,, tvinga fram förändrad organisation, mm

REKTORS ROLL I EN KULTURRIK SKOLA: BYGG PÅ Lgr 11 – uppdraget VÅGA – visa mod och genomför samarbets-/värderingsövningar TALA OM VARFÖR du gör övningarna/för samtal om kreativitet och förhållningssätt VISA ditt kreativa förhållningssätt SÄTT UPP MÅL – låt kulturen bli en del i verksamhetsberättelsen – sätt upp mål och delmål och låt personalen göra likadant, Visa din vision och dina ledstjärnor – låt det vara tydligt. SKAPA KULTURRÅD i skolan LOGGBOK till all personal SAMVERKA med kulturinstitu- tioner samt organisationer i närområdet. Skapa rutiner BEDÖMNINGSKONFERENSER – se hela eleven BYGG PÅ AKTUELL FORSK- NING DAGLIG RÖRELSE rörelse, läxläsning, verkstad

ÖNSKEMÅL/KRAV PÅ KOMMUNEN: VISION – kommunens vision ska visa på delaktighet med skolan elevens hälso- och kunskapsmål KULTURPLAN – kommunens kulturplan framtagen i samverkan som gör den till bättre grund för enskilda skolans kulturplan GEMENSAM KOMPETENSSUT- VECKLING byggd på aktuell forskning för skola och kultur SAMVERKAN. Plan för sam- verkan ARENOR för erfarenhetsutbyte

Team Emma - Angered Göteborg åk F- 6 Team Rånnum – Vänersborg åk F- 6 www.klivemmaskolan.wordpress.com www.klivrannum.wordpress.com Team Nybo – Tibro åk 6 – 9 Team Särla – Borås åk F – 9 www.klivtibro.wordpress.com www.sarlaskolankliv.wordpress.com

KLIV 2.0 – Samarbetar med - Team – lokalt sammansatta Professionella kulturlivet Pedagoger Västarvet Kultur i Väst Innovatum Science Center Kultursekretariatet Göteborgs Universitet Statens Kulturråd

Kultur o Lärande I Vardageb