VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Muntligt Jag kan….
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Egen styrka-projektet
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kommunikationsprocesser
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Lära för livet!.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kurskatalog Hösten 2015 Vuxenhabilitering
Funktionsvariationer
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD Anna W Stjärnered Inga-Lill Brodén

KRAV I EN MILJÖ/UPPGIFT Miljörelaterat handikappbegrepp KRAV I EN MILJÖ/UPPGIFT ”glapp”= (handikapp) FUNKTIONS- HINDER PERSONENS FÖRUTSÄTTNINGAR

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND (AST) NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR ADD ADHD AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND (AST) ADHD-DCD AUTISM ASPERGER SYNDROM TOURETTE SYNDROM

föreställningsförmåga Socialt samspel Wings triad Beteende, fantasi och föreställningsförmåga Kommunikation

Teorin om gemensam uppmärksamhet (joint attention) Förmågan att t ex titta på ett föremål eller observera något TILLSAMMANS med en annan människa och vara medveten om att den andra personen observerar samma sak som jag själv gör

Teorin om mentalisering (theory of mind) Förmågan att föreställa sig och förstå andra människors tankar och känslor att ta andra människors perspektiv förstå andras avsikter se sig själv ur andras perspektiv reflektera kring sitt eget och andras beteende

Teorin om mentalisering vad kan vara svårt för en person med AST att förstå andras känslor att räkna ut vad andra vet och kan att avläsa andras avsikter att avläsa lyssnarens intresse för det man talar om att förstå ord som kan tolkas bokstavligt att förstå missförstånd att vara oärlig och att förstå oärlighet att förstå de bakomliggande orsakerna till andras agerande

Teorin om central samordning (central coherence) Förmågan att skapa ett centralt sammanhang genom : att kunna foga samman detaljer till en helhet att kunna finna mening i det man uppfattar att kunna föra över kunskap från en situation till en annan

Teorin om central samordning vad kan vara svårt för en person med AST att utifrån sammanhang förstå vad som förväntas av mig att förstå vilka detaljer som är viktiga att se samband mellan händelser att se bakom informationen – förstå helheten att förstå abstraktioner generalisering kommunikation

Teorin om exekutiva funktioner Förmågan att bearbeta och förstå information i syfte att uppnå framtida mål Personer med autism har ofta problem med: organisering problemlösning tidsuppfattning Att vara målinriktad i tanke och handling kräver flexibilitet i tänkande och handling.

Teorin om exekutiva funktioner vad kan vara svårt för en person med AST hantera nya situationer lösa problem planera och fatta beslut föreställa sig vägen till målet överblicka förhålla sig sig sekvenser utvärdering

Annorlunda sätt att tänka och förstå P E R C E P T I O N hur sinnesintryck (information) uppfattas hörsel syn känsel och beröring lukt och smak rörelsesinne balanssinne

Annorlunda sätt att tänka och förstå K O G N I T I O N (ge innebörd, betydelse, mening till information) Hur konkret – abstrakt måste informationen vara för att personen med autism skall förstå?

Annorlunda sätt att tänka och förstå Drar andra slutsatser Stressad av ”vanliga situationer”, miljöer Energiåtgång Trötthet, utmattning, lättirriterad

INDIVID Situation - MILJÖ - UPPGIFT

ATT INTE HA KONTROLL… depression ev psykiatrisk störning/sjukdom aggression/ tillbakadragande ökat tvång/ritualer ökad oro och stress oro ??? förstår inte

MÄNNISKA X HANDLING/BETEENDE MILJÖ, social, fysisk UPPGIFT situation - resurser - svårigheter - erfarenheter - motivation MÄNNISKA X HANDLING/BETEENDE - vad personen gör - hur personen gör MILJÖ, social, fysisk - påverkan - stöd - hinder UPPGIFT moment krav situation

Jag har inte dödat katten (jag vet vem, men det var inte jag) Exempel på samma mening med olika intonationer ur boken: ”Jag och mina diagnoser”, av Håkan Jansson Jag har inte dödat katten (jag vet vem, men det var inte jag) Jag har inte dödat katten (jag har visserligen kört över den, men den levde när jag gick därifrån) Jag har inte dödat katten (men jag ska snart göra det) Jag har inte dödat katten (men antalet hundar i området har minskat markant på grund av mig)

SAMSPEL MELLAN MÄNNISKA OCH OMGIVNING Människa: behov, förmåga, intresse Fysisk miljö: lokaler, ljus, ljud, möblering, redskap, maskiner m.m. Social miljö: människor, samspel, gruppsammansättningar, kommunikation m.m. Uppgift: hur många moment, krav på motorik, flexibilitet, tidspress, raster, samvaro, abstrakt, konkret, m.m. FRÅGESTÄLLNING Hur svarar miljö och uppgifter mot individens förutsättningar? Hur kan miljö och uppgifter stödja individens lärande och utveckling?

Krav i fysisk miljö: ljud, synintryck, möblering SITUATION: MÖTE Krav i fysisk miljö: ljud, synintryck, möblering Krav i social miljö: ta i hand, kommunikation, förväntningar, vänta Krav i uppgift: svara på frågor, ge tillräcklig information, ställa frågor, förstå

Stöd i fysisk miljö: skyltar, foto, lugn miljö MÖTE Stöd i fysisk miljö: skyltar, foto, lugn miljö Stöd i social miljö: information i god tid (muntlig och skriftlig) om syfte, klockslag, början/ slut, stödperson som förklarar Stöd i uppgift: formulär att kryssa i med exempel på svarsalternativ, återkoppling

Boendestöd – mat och matinköp Ex. på formulär kring boendestöd Boendestöd – mat och matinköp Jag behöver hjälp att planera mina inköp: ⁱ Pga. att jag har svårt att avgöra hur mycket jag behöver handla ⁱ Pga. att jag har ansträngd ekonomi behöver jag hjälp med vad jag har råd att handla ⁱ Pga. att jag ”inte kommer igång” själv, behöver jag någon som finns bredvid för att ”komma igång” ⁱ Övrigt:………………………………………………………………………………………………………………… Så här vill jag att min boendestödjare hjälper mig: _______________________________________________________

Jag behöver hjälp att handla: ⁱ Pga. att jag har svårt att orientera mig och hitta det jag behöver ⁱ Pga. att min motorik är dålig, klarar jag inte att bära kassar själv ⁱ Pga. att jag har svårt att avgöra pengars värde, klara av att betala i kassan ⁱ Övrigt:………………………………………………………………………………………………………… Så här vill jag att min boendestödjare hjälper mig: _______________________________________________________

Boende Brevet från Lena………

SITUATION: BOENDE, FRITID Krav i fysisk miljö: ljud, hantera vardagsutrustning Krav i social miljö: grannar, gemensamhetsutrymmen Krav i uppgift: hålla ordning/plocka undan, personlig vård, vardagsaktiviteter, slänga/spara, prioritera

BOENDE, FRITID Stöd i fysisk miljö: förtydligande i rum och miljö/platser knutna till specifika aktiviteter, ex. kontor, äta, koppla av Stöd i social miljö: förtydligande, sociala berättelser Stöd i uppgift: schema/planering/instruktioner som beskriver vad när och hur

Veckoplanering Exempel på vad som kan ingå: • Arbetstider • Vad du behöver göra hemma • Samtal du ska ringa • Möten • Träffa vänner/nöjen/TV-program • Tidshjälpmedel/larm som påminnelse att titta i planeringen

STARKA SIDOR SOM ARBETSTAGARE • Koncentrationsförmåga • Uthållighet • Utmärkt och rymligt långtidsminne • Gott detaljseende • Sinne för rätt och fel • Konsekvens • Hederlighet • Punktlighet • Pålitlighet • Följa regler • Gör monotona uppgifter korrekt hela tiden • Kommer med kreativa lösningar Källa: Gunnel Norrö, Arbetsboken

SITUATION: ARBETE, RASTER Krav i fysisk miljö: surrande fläktar, flimrande ljusrör, oordning Krav i social miljö: småprat, trångt, vänta, möten, samarbete, bli avbruten, eget arbetsansvar Krav i uppgift: oförberett, tidspress, prioriteringar

ARBETE, RASTER Stöd i fysisk miljö: avgränsad arbetsplats, uppmärkta hyllor Stöd i social miljö: tydlighet, stöd Stöd i uppgift: tydlighet, information

Ex. på arbetsplatsens regler • Vem som svarar i telefon och vad man säger då •Vad som gäller för när man kan fika • Rutiner för uppvaktning av arbetskamrat • Kutym vid sammanträden • När man kan störa någon med frågor •Vem man får störa med frågor • Var gränsen går mellan ens eget ansvar och andras • Vilka samtalsämnen man bör undvika under lunchen • Hur man förväntas bete sig på personalfester • Vilken klädkod som gäller under arbetstid Källa: Gunnel Norrö, Arbetsboken

Trestegsmodell enligt MISA (= metoder för individuellt stödarbete/verksamhet) kartläggning arbetspraktik arbetsverksamhet (verkar i det ordinarie samhället och erbjuder verksamhet på vanliga arbetsplatser).

Nationell psykiatrisamordning Presentation i rapport 2006:3: Personer med NPF behöver ofta hjälp och stöd från många samhälliga sektorer Personer med NPF har svårigheter att genomföra och ”ta tag i” det man kommit överens om Samverkansproblemen kring personer med psykiska funktionshinder har beskrivits i flertal rapporter och skrivelser

Nationell psykiatrisamordning Presentation i rapport 2006:3: ”Det leder i flera fall till att människor med behov av insatser på olika områden inte får dessa tillgodosedda därför att behoven inte passar in i den befintliga organisations-strukturen . Istället riskerar människor med sammansatta behov att hänvisas fram och tillbaka”.

- MILJÖ - UPPGIFT INDIVID Situation

Hemsidor: Mailadresser: www.autism.se www.autismforum.se www.attention-riks.se www.pedagogisktperspektiv.se www.misa.se www.leftisright.se Mailadresser: anna.werner-stjarnered@ale.se inga-lill.broden@trollhattan.se