Läkaren och det rådgivande samtalet Astri Brandell Eklund Om min MI-historia, kanske Malta o Christina, RPB, AL etc tänk igenom lite
Hur stor del av en läkares arbete som utgörs av samtal med patienten varierar mellan olika specialiteter
Hur stor del av samtalen som handlar om förändring varierar
Uppgiften varierar med sammanhanget Kirurgi utan narkos Beroendemottagning Ryggrehab Hospice
Tre kommunikationsstilar Styra Informera Följa Vägleda Lärt oss att vara experter och till hjälp för andra som experter. Ofta stark rättningsreflex hos häls och sjukvårdspersonal som måste bemästras (resist the righting reflex)
Utmaningar i samtal om förändring Samtalet om förändring har unika utmaningar som inte brukar förekomma i andra professionella samtal
Utmaningar i samtal om förändring: Rättningsreflexen hos personalen En inneboende tendens att vilja Rätta till Övertala Förklara Leder ofta till motstånd 7
Om autonomi − behovet att bestämma själv Utmaningar i samtal om förändring: Behov och föreställningar hos patienten Om autonomi − behovet att bestämma själv Om acceptans − duger jag inte som jag är? Om ambivalens − att omfatta två motstridiga viljor samtidigt är obehagligt Om egen förmåga − klarar jag detta? 8
Det professionella samtalet Teoribaserade strukturerade samtalsmetoder Exempelvis Motiverande samtal-MI KBT
Perspektivskifte Vi ser i allmänhet inte dessa företeelser så här
utan så här…
Perspektivskifte Att se det positiva , att bekräfta patienten och se möjligheter istället för hinder och tillkortakommanden
Perspektivskifte Vem är experten? I samtal om förändring är det patienten själv, inte personalen, som är expert på sitt eget liv, sina värderingar och prioriteringar och sin egen kapacitet
Varierande behov Så här viktigt är det för mig att ändra mina …vanor Så här säker är jag på att jag skulle kunna lyckas 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Varierande uppgifter Inte viktigt/säker på sin förmåga Planera Behov av stöd? Maskerat ”inte säker”? Medicinska fakta Personliga värderingar Viktigt /inte säker på sin förmåga Inte viktigt/inte säker på sin förmåga Kartlägg egna resurser Externt stöd Tillägg av annan metodik, exvis KBT Sällsynt i relation till den egna hälsan Utforska igen Ev. släppa temat
Olika behov vid olika tillfällen Förenklat: Jag kan om jag vill-MI. Skäl till förändringen och ideér om tillvägagångssättet huvudsakligen från patienten Jag skulle vilja om jag trodde att jag kunde-KBT. Utbildningsinslag, teoretiska förklaringsmodeller, övningsuppgifter
Tack för uppmärksamheten! 17 17