Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg Christina Högberg Terése Larsson
Pedagogisk modell Handledarmodellen utgör en tydlig pedagogisk struktur för bas- och huvudhandledarskap
Handledarmodellens mål är att skapa goda förutsättningar för: studerande att uppnå målen för LIA-perioden handledaren att genomföra uppdraget en bra samverkan mellan vårdverksamhet och utbildningsanordnare utveckling av LIA
Kvalifikationer för uppdrag som bashandledare: genomgått utbildning till medicinsk sekreterare/ambulanssjukvårdare eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren anser vara lämplig yrkeserfarenhet minst två år lämplighet för uppdraget handledarutbildning 100 gymnasiepoäng
I uppdraget som bashandledare ingår att: skicka välkomstbrev/schema / Praktikplatsen.se informera medarbetare om att det kommer en studerande introducera studerande till den aktuella enheten
följa upp, utvärdera och bedöma kontinuerligt under LIA vara med på uppföljningssamtal med lärare ansvara för att ett samlat bedömningsunderlag kan lämnas vid behov kontakta huvudhandledare, studierektor, utbildningsanordnare
aktivt medverka i bashandledarträffar som anordnas av huvudhandledare/studierektor/ utbildningsanordnarna i samverkan med chefer och kollegor skapa förutsättningar för en god lärandemiljö på enheten samverka med övriga bashandledare och handledare på enheten reflektera tillsammans med den studerande
Handledare för dagen Alla medicinska sekreterare/ambulanssjukvårdare kan vara handledare för dagen. Ansvarig för planering aktuell dag. Fortlöpande under dagen utvärdera hur det går, om studenten behöver hjälp. Återkoppla till bashandledare hur det gått.
Kvalifikationer för uppdrag som huvudhandledare: genomgått utbildnings till medicinsk sekreterare/ambulanssjukvårdare eller annan utbildning som arbetsgivaren anser lämplig handledarutbildning 100 gymnasiepoäng fördjupad handledarutbildning 7,5 högskolepoäng yrkeserfarenhet minst tre år minst två års handledarerfarenhet pedagogisk skicklighet
I uppdraget som huvudhandledare ingår att: ha ett övergripande handledaransvar för flera enheter och bashandledare aktivt delta i huvudhandledarträffar/samverka med övriga huvudhandledare medverka till att utveckla en god lärandemiljö inom verksamheterna vara väl insatt i aktuella LIA-mål ansvara för att ge en samlad allmän introduktion till de studerande
stödja bashandledare i deras uppdrag vid behov medverka vid samtal/bedömningar anordna bashandledarträffar ansvara för kontakter mellan bashandledare/verksamhet, studierektor och utbildningsanordnare följa verksamhetens behov av handledarutbildning för bashandledare Utvärdera LIA - esmaker
Reflektion Gibb´s reflektionscykel , dela ut,