Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Malmö högskola - försöksverksamhet med

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Malmö högskola - försöksverksamhet med"— Presentationens avskrift:

1 Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

2 Informationsmöte Försöksverksamhetens syfte Kriterier i tilläggsavtal
Handledarutbildning VFU-lärare – LS-kontakt Handlingsplan - seminarier Diskussion - frågor Nätverk - spridning - möjligheter Informationsmöten till all personal ger utrymme för diskussion, samtal och frågor

3 Kvalitetsarbete VFU Försöksverksamheten syftar till att höja kvaliteten i lärarutbildningen och därmed stärka studentens professionsutveckling genom fördjupad samverkan mellan högskola och övnings(för)skola. Försöksverksamheten syftar till ett ökat samarbete mellan handledare, student och VFU-lärare Försöksverksamheten syftar till att stödja studenter och handledare för att höja kvaliteten för en likvärdig verksamhetsförlagd utbildning, VFU UKÄ: Studenten ska kunna förvänta sig hög kvalitet på en övnings(för)skola.

4 Förskolans och skolans personal
Information till alla Betydelsen av att alla känner till studenternas utbildning Studenterna introduceras på en arbetsplats Övnings(för)skolan ska upprätta en handlingsplan för mottagande och struktur i arbetet med studenterna Förvaltning Skolledning Förskolans och skolans personal Arbetslag Handledare Information till skola/förskola där all personal får information om innebörden av att delat i försöksverksamheten. Betydelsen av att studentens arbetsplats är väl förberedd inför vfu-kurserna - information och kunskap om lärarutbildningen och lärandemålen i vfu-kurserna sprids

5 Försöksverksamhet med övnings(för)skolor
Information om försöksverksamheten på hemsidan – använd vår hemsida 5-årig försöksverksamhet 2014 – 2019 Utlokaliserad handledarutbildning SO422F för övnings(för)skolor Hemsidan uppdateras och det är viktigt att söka aktuell information Kursinformation om SO422F

6 Kriterier 1 - 2 Stort antal studenter
Malmö högskolans ansvar placera många studenter på samma skola/förskola, placera studenterna så att de fullgör huvuddelen av sin verksamhetsförlagda utbildning vid övningsskola/förskola. Övningsskolans/förskolans ansvar ta emot ett stort antal studenter relaterat till sin storlek, ta emot flera studenter i samma antagningsomgång. Ett större antal studenter – rutiner för VFU Riktmärket är att det efter tre terminer ska finnas minst 20 studenter på en övningsskola och minst 15 studenter på en övningsförskola inklusive studenter från tidigare antagningsomgångar. Stora övningsskolor/förskolor förväntas ta emot ett större antal.

7 Malmö högskolas ansvar
Kriterier 3 – 4 Stort antal lärare/förskollärare med adekvat examen och handledarutbildning Malmö högskolas ansvar tillhandahålla vfu-lärare som följer, examinerar och bidrar till studenternas utveckling i samråd med handledaren och som gör besök i varje vfu-kurs, erbjuda utlokaliserad handledarutbildning. Övningskolans/förskolans ansvar tillhandahålla så många handledare med handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng att var och en endast handleder ett fåtal studenter samt att handledare har adekvat lärar- respektive förskollärarutbildning, ge förutsättningar för handledare att delta i handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng. Stort intresse – efterfrågar kompletteringar

8 Riktmärket Handledarutbildningen
Riktmärket är att skolan/förskolan ska ha en handledartäthet som innebär att varje handledare handleder högst två studenter per termin. Det stora flertalet handledare på skolan respektive förskolan ska ha genomgått handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng efter tre terminer (samtliga efter 5 terminer) som övningsskola/övningsförskola. Utlokaliserad handledarutbildning erbjuds från och med mars till och med november året efter skolan antagits som övningsskola/övningsförskola. Därutöver kan enskilda individer söka handledarutbildningen på Malmö högskola som fristående kurs. SO122F – fristående kurs som ges på Malmö högskola SO422F – utlokaliserad kurs som ges för övnings(för)skolor året efter att man antagits i försöksverksamheten mars – november Ht-18 Handledning och bedömning på avancerad nivå

9 Malmö högskolas ansvar Övningskolans/förskolans ansvar
Kriterier Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Malmö högskolas ansvar organisera medverkan av lärare från övningsskola/övningsförskola i metodiska moment i ämnesdidaktisk/ fritidshemspedagogisk/förskole-pedagogisk högskoleförlagd utbildning samt anordna seminarier för handledare i ämnesdidaktik/fritishems- pedagogik/förskolepedagogik , anordna seminarier om professionsutveckling för handledare, organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/ övningsförskolor. Övningskolans/förskolans ansvar anordnar seminarier för samtlig personal om innebörden av övningsskola och övningsförskola från och med år 1, leder seminarier om professionsutveckling på den egna skolan/förskolan för såväl handledarkolleger som studenter från och med år 1, deltar i av högskolan anordnade seminarier i ämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/ förskolepedagogik från och med år 1 samt, särskilt yrkesskickliga lärare ska ges förutsättningar att medverka i metodiska moment i ämnesdidaktisk/fritidshemspedagogisk i såväl högskoleförlagd som verksamhetsförlagd utbildning. Hur skapas kontakt för att upprätta medverkan? Seminarium år 1 Seminarium år 2

10 Exempel på fördjupat samarbete;
Kriterier Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Exempel på fördjupat samarbete; samarbete mellan institutioner och verksamma lärare är redan igång, samverkan vid introduktionsdagarna i starten av utbildningen, i ämneskurserna finns flera exempel på metodikinnehåll, kurser med betyg och bedömning har ofta verksamma lärare som deltagare, den seminarieverksamhet som sker på övningsförskola och skola kan utvecklas till mer ordinarie inslag i utbildningarna, studenterna erbjuds att delta i fortbildning på kommunnivå under vfun som yrkesskickliga lärare medverkar i, utveckling och samverkan under handledarträffar.

11 Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola
Ramar för studentutbyte inom VFU ”Verksamhet med andra förutsättningar” kan innebära upptagningsområde, skolkultur, pedagogik, men inte annat stadium eller verksamhet än den studentens examensinriktning omfattar. Skolorna/förskolorna äger utbytesverksamheten och organiserar den med stöd av högskolan. Utbytet mellan skolorna är ömsesidigt och VFU-ersättning utbetalas till den skola där studenten har sin huvudsakliga placering även under utbytet. Andra partnerskolor/förskolor än de som ingår i försöksverksamheten kan ingå i utbytesverksamheten vid behov. Beslut oktober 2015 info på hemsidan

12 Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola
Studenter bör vara värdar för varandra för att den mottagande skolan/förskolan inte ska få ansvar för att informera i samband med utbytet. Att studenterna är värdar för varandra innebär också rikliga tillfällen till kollegial reflektion. Utbytet omfattar minst två och högst fem dagar för att studenterna ska ges förutsättningar att nå kursmålen. Utbytet ska ske under de första två veckorna i vfu-kurser under termin 4 och/eller termin 5 (för KPU termin 2 och för yrkeslärarutbildningen termin 2 och/eller termin 3). Den tredje och fjärde veckan är inte lämpliga för utbyte eftersom vfu-lärarna då gör besök och trepartssamtalet sker.

13 Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola
Malmö högskolas ansvar organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/förskolor. Övningskolans/förskolans ansvar samverka med annan övningsskola/övningsför-skola så att studenterna kan genomföra del av verksamhetsförlagd utbildning i en verksamhet med andra förutsättningar. Vilken termin? Vilken omfattning?

14 Malmö högskolas ansvar
Kriterier 8 -9 Studenters examensarbeten knutna till övningsskolans eller övningsförskolans interna kvalitetsarbete Malmö högskolas ansvar upprätta en struktur för hur studenters examensarbeten ska kunna knytas till övningsskolors/övningsför-skolors interna utvecklingsarbete, upprätta en struktur för hur högskolan och övningsskolan/övningsför-skolan ska kunna samverka för att ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten. Övningsskolans/förskolans ansvar i dialog med högskolan och studenter identifiera frågor som kan undersökas inom ramen för ett examensarbete, i dialog med högskolan ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten. Pilotprojekt info på hemsidan

15 Kriterier 10 -11 Uppföljning och utvärdering
Malmö högskolas ansvar upprätta system för årlig uppföljning av försöksverksamheten, medverka vid årlig uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten. Övningsskolans/förskolans ansvar årligen lämna underlag till uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten, medverka vid årlig uppföljning av försöksverksamheten. Utvärderingsfrågor som utgår från kriterier för övningsskola/förskola Sammanställning i SWOT-analys hemsidan

16 Ersättning Projektmedel fördelas mellan högskola, övningsskola/förskola för kvalitetshöjande insatser som är hållbara över tid såsom Utbildning – kompetensutveckling Seminarier – mötesplatser Samordning –infrastruktur Uppföljning och utvärdering Ersättning till övningsskolor utöver det som regleras av ramavtal (735kr/student/vecka för handledning av studenter) utgår med 250kr/student/vecka. 100-tal skolor med deltar

17 Ingång Ökad kunskap om lärarutbildningens struktur
Övnings(för)skolan/partnerskolan är en viktig del i lärarutbildningen Handlingsplan för hur skolan/förskolan tänker arbeta med kriterierna Plan för handledarutbildning Övnings(för)skolan ska utse en koordinator som samordnar arbetet med studenter och samverkar med högskolan Undvika vi och dom

18 Handledningens struktur
VFU VFU-lärare introducerar kursen på VFU-lärarmöte Studenten förbereder kursen och presenterar kursens lärandemål Handledaren planerar kursens handledning och struktur i samverkan med studenten På väg mot läraryrket! På väg mot förskolläraryrket! Ramverk för bedömningsprocessen

19 Struktur för VFU-kurser övningsskola LS-kontakt, VFU -samordnare/koordinator, handledare och student
Högskolans VFU-lärare LS-kontakt Handledare Skolornas VFU-samordnare/koordinator Övningsskolans idé LS-kontakt och VFU-lärare samverkar kring skolans utvecklingsbehov, seminarier och förtydligande av studenternas aktuella VFU-kurser. Skolans VFU-samordnare/koordinator stödjer och fångar upp de behov som finns i verksamheten. LS-kontakt och VFU-samordnare/koordinator ansvarar för att introducera VFU-kurserna och att följa upp att de genomförs med god kvalitet.

20 Mötesplatser Kommunsamordnare Erfarenhetsutbyte
Rektor/förskolechef/vfu-koordinator/kontaktperson VFU Handledarträffar Seminarier Kontakt: Inger Mauritzson Samordnare för övnings(för)skolor Kommunsamordnare samordnar och skickar information till berörda skolor och förskolor Rektor/förskolechef/koordinator deltar i träffar med erfarenhetsutbyte Handledare deltar i handledarträffar på högskolan Seminarium anordnas på övnings(för)skolan

21 Nationellt intresse för hur högskolan driver försöksverksamheten med övningsskola/övningsförskola


Ladda ner ppt "Malmö högskola - försöksverksamhet med"

Liknande presentationer


Google-annonser