Utbildning Miljönämndspolitiker vt 2019

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Socialdokumentation Består av två delar!
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
Överförmyndaren och God man / Förvaltare Anita Holm direktnummer * /ahm.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Kommunfullmäktige hur gör man ?. Frågor och interpellationer Rätten för fullmäktiges ledamöter att ställa interpellationer och frågor är viktig från demokratisk.
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
Utbildningsförvaltningen
Informationsmöte VA till Varola
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Länsgemensam ledning i samverkan
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Miljö och hälsoskyddskontoret på Gotland
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Arkivlagen och samordningsförbunden
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Regler för upphandling
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Överförmyndarnämnden
Information om ideella föreningar
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Associationsrätt I och II
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Lathund för inskrivningsärenden
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Hur skapas förtroende för revisionen? Seminarium 63
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Arkivutbildning Utbildningsmaterial
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Rådgivande organ.
Utredningen om ekologisk kompensation
Nya lagregler from den 1 juli 2017
Polisanmälan och utredningsarbetet
Presidieutbildning Umeå den 6 februari 2019 Helena Linde Förbundsjurist, Juridiska avdelningen SKL
Linköpings universitet
Riksdagen.
Så följs Sveriges arbete upp
Revisionsredogörelsen 2017
- Vad är Regionens Pensionärsråd?
Vad är Funktionshinderrådet i Dalarna?
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Utbildning Miljönämndspolitiker vt 2019 mars 2019 Staffan Wikell Förbundsjurist Avdelningen för juridik, SKL

Kommunens organisation – obligatoriska organ (Obs Kommunens organisation – obligatoriska organ (Obs! ej fullständig uppräkning) Fullmäktige (beslutande församling) 3 kap. 1 § KL arbetsordning Kommunstyrelse 3 kap. 3 § KL Nämnder 3 kap. 4 § KL Styrelsen och nämnderna ska ha reglementen 6 kap 44 § KL

Kommunens organisation – frivilliga organ Utskott 3 kap 5 § och 6 kap. 41 §§ KL Beslutas av kommunfullmäktige eller nämnden själv Nämndberedningar – beslutas av nämnden själv 3 kap 5 § och 6 kap. 43 § KL

Organisationsfriheten är inte total Begränsning i 6 kap. 7 § KL En nämnd får inte uppträda som part och myndighetsutövare i samma fackområde, exempelvis när en kommun söker bygglov Tillsyn och verksamhetsansvar får inte kollidera i nämnden Tjänstemän kan bli jäviga 7 kap 4 § KL med hänvisning till 6 kap. 28 § KL

Arbetsformer i nämnd

Sammanträdestid Nämnderna bestämmer tid och plats för sina sammanträden. Sammanträde i nämnd ska också hållas om - minst en tredjedel av nämndens ledamöter begär det eller - ordföranden anser att det behövs

Deltagande på distans Deltagande på distans är möjligt såväl i fullmäktige som i nämnderna 5 kap. 16 § och 6 kap. 24 § KL Ljud- och bildöverföring i realtid samtliga deltagare ska kunna se och höra varandra och delta på lika villkor Nämndernas reglementen ska reglera i vilken utsträckning deltagande på distans får ske 5 kap. 72 § Deltagande på distans ska vara ett komplement till fysisk närvaro Detta uttrycks med ”särskilda skäl” i SKL:s underlag för reglemente. Ordföranden avgör om distansdeltagande får ske

Telefonsammanträden m.m. Telefonsammanträden är fortfarande inte tillåtna, eftersom ingen bildöverföring sker. Beslut ”per capsulam” (ett protokoll skickas runt bland ledamöterna) inte tillåtet i aktiebolag går det däremot

Presidium Presidium väljs i såväl fullmäktige som nämnder. Presidium kan ges särskilda uppgifter. Nämnd kan delegera till presidium. Ett nämndpresidium kan avsättas om ordföranden inte längre tillhör parti i majoriteten 6 kap. 21 § KL Hela presidiet ska då avsättas och ersättas med ett nytt

Kallelse till nämndsammanträde Bestämmelser oftast i reglemente Ordföranden svarar för kallelsen Ska skriftlig innehålla uppgift om tid och plats tillställas varje ledamot och ersättare senast ett visst antal dagar före sammanträdet Bör innehålla en föredragningslista samt de handlingar till ärendena som ordföranden bestämmer Beredningsorgan som stöd till ordföranden? Ledamot har initiativrätt i nämnd och kan oavsett dagordningens innehåll väcka ärende 4 kap. 20 § KL Majoriteten beslutar om den vidare hanteringen

Utomståendes medverkan - nämnd Sammanträdena normalt slutna Nämnden kan besluta om öppna sammanträden om fullmäktige medgett det Alltid stängda dörrar vid myndighetsutövning eller om sekretesskyddade uppgifter förekommer Den som väckt medborgarförslag kan medges närvaro- och yttranderätt i sitt ärende Nämnd får kalla ledamot eller ersättare i fullmäktige, annan nämnd eller beredning, revisor, anställd eller särskilt sakkunnig för att lämna upplysningar får då ges yttranderätt Fullmäktige kan besluta om annan förtroendevalds närvarorätt Tjänstemän skyldiga lämna uppgifter om de kallas Även andra kan medges närvaro om nämnden är ense om det

Ersättare - nämnd Fullmäktige ska besluta om ersättarnas tjänstgöring inträdesordning Viss växeltjänstgöring möjlig i syfte att undvika partiväxling Nämnden får inte sammanträda med ”luckor” finns ersättare på plats måste ordföranden se till att nämnden blir fulltalig, även om detta skulle leda till partiväxling Ersättare som inte tjänstgör får närvara vid nämndens sammanträde och ska underrättas om tid och plats för dessa Fullmäktige kan besluta att icke tjänstgörande ersättare ska ha yttranderätt rätt att få sin mening antecknad i protokollet

Jäv - nämnd Strängare regler än i fullmäktige sakägar-/intressejäv ställföreträdarjäv ombudsjäv delikatessjäv tillsyn Jävig ledamot måste lämna sammanträdeslokalen Handläggning utredning beredning närvaro beslut

Beredning i nämnd Ingen lagstadgad beredningsplikt finns, men beredning bör ske Många nämnder hanterar specialreglerade verksamheter, där specialbestämmelser finns om handläggningen, exempelvis socialtjänstlagen och plan- och bygglagen

Bordläggning och återremiss ett ärende vilar utan att ytterligare beredning sker Återremiss ärendet återgår till beredande organ för ytterligare åtgärd(-er) beslut om remiss måste vara motiverat så mottagaren vet vad som förväntas Remiss = ett ärende skickas till annat organ för synpunkter, utredning m.m.

Protokoll i nämnd Ordföranden svarar för innehållet (inte sekreteraren) Protokollet ska justeras senast fjorton dagar efter sammanträdet på det sätt fullmäktige bestämt i arbetsordningen eller i reglemente för nämnden. Om ordförande och justerare har olika meningar om innehållet får meningarna antecknas i protokollet. I vissa fall får man lämna över justeringen till fullmäktige eller nämnden. Justeringens funktion är att bekräfta att protokollet rätt återger vad som hänt under sammanträdet.

Nämndernas verksamhetsansvar Frågor som rör förvaltningen av deras verksamheter Frågor som nämnd ska handha enligt lag eller annan författning socialtjänst bygglov miljötillsyn Frågor som delegerats från fullmäktige Verksamheter inom riktlinjer (ramanslag) Ansvaret omfattar även verksamheter hos privata utförare Bereder fullmäktiges ärenden och ansvarar för verkställighet Lojalitetsplikt Återrapportering ska ske till fullmäktige av delegerade uppgifter och verksamheter inom ramanslag Fullmäktige bestämmer formerna för detta

Uppföljning och internkontroll Nämnderna ska vara och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt bestämmelser i författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att internkontrollen är tillräcklig Det gäller även privata utförare av kommunal verksamhet inom nämndens verksamhetsområde

Delegering inom nämnd (I) Nämnd kan delegera beslutanderätt till utskott presidium ledamot / ersättare tjänsteman Delegationsförbud ärenden om verksamhetens mål, inriktning omfattning eller kvalitet framställningar till fullmäktige m.fl. myndighetsutövning mot enskilda av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt ärenden som väckts genom medborgarförslag och som överlåtits till nämnden ärenden som anges i särskilda föreskrifter ) Delegat måste inte utnyttja sin rätt att fatta beslut

Delegering inom en nämnd (II) Delegationsordning - vem som får fatta beslut om vad - formerna för anmälan till nämnden om fattade beslut Förvaltningschef kan vidaredelegera Blandad delegering får inte förekomma förtroendevald och tjänsteman tillsammans Inte två eller flera tjänstemän tillsammans Ordförandebeslut Brådskande Nästa sammanträde kan inte avvaktas Delegering kan återkallas

Förtroendevalda och anställda

Förtroendevalda – definition Ledamöter och ersättare i fullmäktige nämnder fullmäktigeberedningar Kommunal- och oppositionsråd Revisorer Ledamöter och ersättare och i ett kommunalförbunds fullmäktige och fullmäktigeberedningar förbundsstyrelse eller annan nämnd kommunalförbunds revisorer Styrelseledamöter i kommunala företag är inte förtroendevalda i kommunallagens mening

Förtroendevalda – tjänstemän Det ska finnas direktör med en instruktion Valbarhetshinder för direktör och förvaltningschef Lämna upplysningar Personalföreträdare Partssammansatta organ Delegation till anställda 6 kap. 37 § och 7 kap 5-8 § KL Inte ärenden av principiell beskaffenhet Nämnden har alltid det yttersta ansvaret

Rätt för förtroendevald att väcka ärende m.m. - initiativrätt I fullmäktige kan ledamot väcka ärende genom motion ställa interpellation och fråga Ledamot i nämnd får väcka ärende i nämnden Tjänstgörande ersättare har samma rättigheter Revisor (ensam eller gemensamt) får väcka ärende i fullmäktige och nämnd om ärendet som rör revisionsuppdraget

Omröstning och beslut En röst var men ordföranden har utslagsröst vid lika röstetal med undantag för valärenden anställningsärenden Rätt att avstå från att delta i ett beslut eller en omröstning, dock röstplikt i ärenden som avser myndighetsutövning mot enskild ordföranden skyldig att rösta när det behövs för att ärendet ska kunna avgöras Ledamot som deltagit i avgörandet har rätt att reservera sig Reservationen ska anmälas innan sammanträdet avslutas. Skriftlig reservation ska lämnas senast när protokollet justeras.

Insyn och delaktighet

Kommunens hemsida i kommunal-lagen Anslagstavla Webbaserad På första sidan eller enkelt nåbar från den Kunna särskiljas Tillgänglig i kommunens lokaler Kommunala föreskrifter Samlade i författningssamling eller på annat sätt

Kommunens anslagstavla Ska finnas Tillkännagivanden om Kommunfullmäktiges sammanträden Justerade protokoll Delegationsbeslut som inte anmäls till nämnd Info om hur man överklagar med laglighetsprövning Kungörelser etcetera som enligt lag eller författning ska meddelas här Kungörelser om att protokoll över beslutade föreskrifter har justerats Får finnas Protokollen i sig Info om nämndsammanträden Beslutsunderlag inför sammanträden

Att klaga på ett kommunalt beslut

Överklagande Normalt är alla kommunala beslut överklagbara Antingen laglighetsprövning eller förvaltningsbesvär Om det finns särskilda överklaganderegler i annan lag än KL kan man inte överklaga med laglighetsprövning Vid laglighetsprövning är det enbart en prövning av beslutets laglighet som görs Domstolen kan endast upphäva ett olagligt beslut och inte sätta något annat i dess ställe Vid förvaltningsbesvär prövas klagomålet fullt ut, d.v.s. såväl lämplighet som laglighet Domstolen kan upphäva eller sätta annat beslut i det överklagade beslutets ställe

Förvaltningsbesvär Regleras i speciallagen om beslut kan överklagas med förvaltningsbesvär socialtjänstlagen, plan- och bygglagen, skollagen, miljöbalken med flera Regler i förvaltningslagen om hur överklagande ska gå till Specialbestämmelser kan finnas i lag Klagoberättigad är den som beslutet angår, om beslutet gått honom emot och beslutet kan överklagas Många specialregler avseende sakägarkrets, instansordning o.s.v. Överklagande ges in till kommunen som om- och rättidsprövar

Laglighetsprövning Kommunmedlem får överklaga beslutet oavsett om denne direkt berörs av beslutet Kommunmedlem är den som är folkbokförd i kommunen äger fast egendom i kommunen eller är taxerad till kommunalskatt där Klagotiden är tre veckor från tillkännagivande om justerat protokoll Förvaltningsrätt är första instans överklagandet ska skickas dit Förutsätter att det är ett beslut av inte rent förberedande eller verkställande art

Grunder för överklagande Ett överklagat beslut ska upphävas om beslutet inte tillkommit i laga ordning beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen det organ som fattat beslutet har överskridit sin befogenhet beslutet strider mot lag eller annan författning

Verkställighet av beslut Ett beslut får verkställas innan det vunnit laga kraft om inte särskilda skäl talar emot det = går det att rätta? Upphävs ett verkställt beslut ska verkställigheten rättas i den utsträckning det är möjligt Så långt det bara går, oavsett kostnader Beslut om rättelse ska ske utan oskäligt dröjsmål