anordnarmöte LSS 2018-11-09 Brukarundersökningen - Peter Linsér, Origo group redovisar resultatet Fikapaus Utvärdering av brukarundesökningen Information från omsorgsenheten Hälsoperspektivet - hur ska vi stödja personer med funktionsnedsättning att ta hand om sin hälsa? Frågor
UTVÄRDERING AV BRUKARUNDERSÖKNING Ger undersökningen användbara svar? Förslag på tilläggsfrågor inför kommande undersökningar – vad hade ni velat få svar på? Hur har genomförandet upplevts? Tankar kring alternativa tillvägagångssätt för att öka svarsfrekvensen? Anhörigas röst – på vilket sätt tar vi bäst till vara på deras synpunkter
Höjd habiliteringsersättning statsbidrag Ökning på sju (7) kronor per arbetad timme (totalt 12 kronor per arbetad timme) under 2018 Ersättningen betalas ut retroaktivt En redovisning av timmarna gjordes under sommaren gällande januari-juni Ytterligare redovisning sker i december-januari för att redovisa timmarna från juli till december Anordnaren som betalar ut höjd ersättning till deltagarna Framtiden?
Upphandling Bostad med särskild service enligt LSS Upphandlingen annonserades i Kommers 17 oktober 2018 Sista anbudsdag 30 november 2018 Tilldelningsbeslut 1 mars 2019 Avtalsstart 1 januari 2020 Vi svarar inte på frågor just nu. Om man vill ställa frågor ska man göra det i Kommers så att alla kan se.
Nya Krav på ivo -tillstånd 190101 Från den 1 januari 2019 behöver även bl a följande verksamheter tillstånd från IVO: Ledsagarservice enligt LSS Avlösarservice i hemmet enligt LSS Biträde av kontaktperson enligt LSS (ej aktuellt i Nacka) Avgift kommer att tas ut för ansökan om tillstånd med 30 000 kr samt vid ändring av tillstånd med 21 000 kr. IVO kommer och informerar hemtjänstutförare på måndag kl 9-10 Nya tillstånd och krav 2019 Du kan ansöka om tillstånd för verksamheterna nedan först från den 1 januari 2019. Från den 1 januari 2019 behöver även följande verksamheter tillstånd från IVO: Hemtjänst enligt socialtjänstlagen (SoL) Ledsagarservice enligt LSS Biträde av kontaktperson enligt LSS Avlösarservice i hemmet enligt LSS IVO ställer också tydligare krav för att den som har ett tillstånd ska få behålla det. Detta gäller alla verksamheter inom LSS och SoL. När IVO genomför en tillsyn granskas till exempel ägare och ledning mer omfattande än tidigare. Alla som ansöker om ett tillstånd eller en ändring av ett tillstånd behöver från och med januari 2019 betala en avgift. Avgiften för en ny ansökan kommer att vara 30 000 kr. Avgiften för att ändra i ett tillstånd kommer att vara 21 000 kr. Vad behöver du göra från januari 2019? På sidorna i vänstermenyn beskriver vi vad du behöver göra om du bland annat: idag bedriver en verksamhet som från 2019 behöver tillstånd, t.ex. hemtjänst arbetar inom en kommun och beställer omsorgstjänster vill starta en helt ny verksamhet som från 2019 behöver tillstånd idag har ett tillstånd och behöver göra en ändring av det Vem har beslutat om nya regler och avgifter? Det är riksdagen som har beslutat att införa nya regler som gäller vilka verksamheter som behöver tillstånd samt vilka krav som ska gälla för att få behålla sitt tillstånd. I juni 2018 antog riksdagen propositionen ”Ökade tillståndskrav och särskilda regler för upphandling inom välfärden” (prop. 2017/18:158) Det är regeringen som beslutar om avgifterna och deras storlek.
Lex maja Börjar gälla 190404 Har tillkommit för ett skydd för husdjur. Socialtjänsten (även utförare) eller landstingsanställda ska anmäla till Polismyndigheten eller Länsstyrelsen om husdjur finns hos brukare/kund som far illa; vanvårdas, misshandlas, har symtom på sjukdom eller är allvarligt skadad. Skydd för husdjur. Socialstjänsten (även utförare) eller sjukvården ska anmäla till polisen eller länsstyrelsen om djur finns som far illa; vanvårdas, misshandlas, har symtom sjukdom el allvarligt skadad. Görs vid ej samtycke. Soc inget ansvar om att ta hand om djuret. Tilläggstjänst service-insats som kostar t ex gå ut med hunden går att ansöka om.
Systematisk uppföljning Utbildning via SKL (Sveriges kommuner och landsting) En del av kvalitetsarbetet kring kunder/brukare. Handläggare har ställt frågor till brukare/kunder, boende på servicebostad, och dess företrädare/anhöriga. Frågorna är gällande mål och delmål samt delaktighet i upprättandet av genomförandeplaner, trivsel och delaktighet i boendet samt delaktighet i att bestämma fritidsaktiviteter på boendet. Analyseras i december. Målet är att detta ska utvecklas och innefatta eventuellt andra frågor och att även användas för fler insatser. Handläggarna ska då ställa frågorna i samband med uppföljningarna av de olika insatserna. Systematisk uppföljning, kurs via Sveriges kommuner och Landsting. En del i kvalitetsarbetet kring att kunderna/brukarna får det så god kvalitet som möjligt och delaktighet i det individuella stödet. Målet är att vi vill utveckla detta till att användas för flera boenden och för flera insatser och ev. med andra frågor På prov har tre handläggare ställt tio frågor till brukare som bor på tre olika servicebostäder gällande genomförandeplaners utformning (mål och delmål) och delaktigheten i att upprätta dessa samt om trivsel i boendet samt om kunden/brukaren får bestämma vad denne gör på sin fritid. Anhöriga/företrädare, har efter medgivande, också intervjuats (5 frågor) med liknande frågor. Resultatet är inte analyserat ännu. Tanken är att detta framöver ska utvecklas och innefatta eventuellt andra frågor ska användas av handläggare i samband med att de följer upp besluten. Frågorna ställs enskilt till brukaren/kunden utan att personal eller dylikt är med, för att då ett så korrekt svar som möjligt, utan påverkan från andra.
NYA VILLKOR för daglig verksamhet Börjar gälla 1 januari 2019. Samma krav som Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) när det gäller krav på ledning. 75 procent av anordnarens personal ska uppfylla utbildningskraven i Socialstyrelsens vägledning Rätt kompetens hos personal i verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Anordnaren ska ha kunskap om våld i nära relationer. Nivå 6 tas bort Nya ersättningsnivåer
Checkbelopp Daglig verksamhet enligt lss Ersättning kronor per dag heltid 1 2 3 4 5 6 2018 489 595 834 1 120 1 507 1 847 Förslag 2019 849 1 140 1 547 Faktiska kostnader Förändring + 15 + 20 + 40 Deltid 353 417 584 785 1 054 1 293 799 1 082 + 11 + 14 + 28
Nya villkor för korttidsvistelse Börjar gälla 1 januari 2019 Nytt ickevalsalternativ: Omsorgsenheten tillhandahåller ett alternativ utifrån personens behov och funktionsnedsättning. Förtydliganden kring uteslutning, registrering och ekonomiska villkor. Inom vilket geografiskt område anordnaren kan erbjuda verksamhet förtydligas till: i Nacka alternativt nåbart med kommunala färdmedel inom Storstockholms lokaltrafikområde. Om tjänsten är belägen utanför Storstockholm ska anordnaren stå för transporter till och från verksamheten. Vilken kompetens som krävs hos verksamhetens ledning överensstämmer med de krav som Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ställer.
Nya villkor för korttidsvistelse, forts Krav på tillgänglighet och kommunicering genom kommunens verksamhetssystem specificeras. Att anordnaren behöver ha kunskap om våld i nära relationer läggs till som krav i auktorisationsvillkoren. Uppsägningstiden är fyra veckor om inte annat avtalas. Nya ersättningsnivåer.
Checkbelopp Korttidsvistelse enligt lss Ersättningsnivå kronor per dygn 1 2 3 2018 3 282 3 937 4 593 Förslag 2019 2 982 5 393 Förändring - 300 kr + 800 kr