Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt..
Advertisements

Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Trender inom statsförvaltningen
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
Tjänstelegitimation och privata aktörer i offentlig regi E-legitimationsdagen :15 – 14:45 Ulf Palmgren.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Samordningsförbundet Göteborg Nordost 1. Samordningsförbundet 2 Struktur – Lagen om finansiell samordning Beslutsfattare – Styrelse, chefer och politiker.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
E-legitimationsnämndens arbete med eIDAS
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Fri:Ja! K Kristianstad kommuns projekt mot kvinnlig könsstympning
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Informationsmöte VA till Varola
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Lönebildning inom friskolorna
Om Småföretagsbarometern
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
DiVA systemägarmöte
En kort presentation av Tillväxtverket
NMI Rapportering.
Analysseminarium – ÖK februari
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
På jakt efter en smartare välfärd
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Verksamhetsutveckling med stöd av IT
Elektronisk hantering i stället för blanketter – är det möjligt?
Arbetsmarknadstorget
Samverkan hälsingland
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
MATERIALET ÄR FRAMTAGET I SAMARBETE MED
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Avdelningen för vård och omsorg
Nationell Patient Översikt
Länschefsnätverket Mona-Lisa Lundqvist Regional e-hälsosamordnare.
Schyst offentlig upphandling
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Produktpaket för geodata
Statusrapport Stöd och behandling: Självbetjäningsterminaler:
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
NMI Rapportering.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rekrytering med lokala jobbspår
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Arbetsmarknadsutsikterna
Presentationens avskrift:

Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.

Så enkelt som möjligt för så många som möjligt

Vad behöver förbättras?

Stat Kommun =

Förvaltnings- gemensamma tjänster

Tjänster och information från en enskild organisation Enklare Öppnare Effektivare Förälder Företagare Sjuk Nyanländ Arbetslös Student Bostadslös Efterlevande Enskilt Gemensamt Näringslivet Tjänster och information från en enskild organisation Gemensamma tjänster och information Tjänster och information från privata sektorn 2011 presenterade regeringen den Digitala agendan. Agendans mål är att Sverige ska bli bäst i världen på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Ett år senare fördjupade regeringen sina mål i de delar av agendan som handlar om e-förvaltning och presenterade en e-förvaltningsstrategi. Strategins mål är enklare, öppnare och effektivare. I strategin pekar regeringen på att tjänster ska byggas utifrån medborgarnas behov och livssituationer, vilket kräver att offentlig sektor samverkar för att ta fram gemensamma tjänster (till exempel verksamt.se som riktar sig till företagare, körkortsportalen m.m.). Det är inte heller effektivt att varje myndighet bygger en egen lösning för ett behov som är gemensamt i kontakten med andra myndigheter. I strategin nämns det arbete som pågår inom E-delegationen och de insatser som är på gång, till exempel Mina fullmakter. Flera av de insatser som nu är på väg att realiseras är sprunget ur en förstudie som gjordes på uppdrag av E-delegationen om behovet av nationella Mina sidor. Användarundersökningar visade att den som har många kontakter med offentlig sektor, gärna vill ha samlad information och ser att detta skulle förenkla vardagen. Nationella mina sidor bedömdes vara ett för stort projekt att realisera på en gång. Delegationen beslutade därför att starta de funktioner som bedömdes generera mest nytta. Detta resulterade i projekten Mina meddelanden (som redan var på gång), Mina ärenden och Mina fullmakter. Var och en av projekten bedömdes att realisera stora nyttor, men den största nyttan förväntas uppnås när tjänsterna kan användas tillsammans. Utvecklingen inom e-förvaltning kan alltså ske antingen inom en enskild organisation, gemensamt inom offentlig sektor när det finns ett behov eller av privat sektor. E-delegationen arbetar med att underlätta förutsättningarna för samverkan, men också för utvecklingen i en enskild organisation eller inom privat sektor. Det sker bland annat genom att ta fram vägledningar, standarder, arkitektur och informationsförsörjning. En grupp inom E-delegationen har arbetat vidare med att titta på gap i användarnas kontakter med offentlig sektor (framtidens digitala möte), och kommer presentera fler förslag på fler funktioner som tillsammans med Mina meddelanden, Mina ärenden och Mina fullmakter förväntas generera än större nytta för medborgaren. e-legitimation Mina ärenden E-arkiv och e-diarium Mina fullmakter Mina meddelanden Effektivare informationsförs. xx xx xx Förutsättningar för samverkan (vägledningar, standarder, arkitektur, informationsförsörjning)

Under utveckling Mina meddelanden Mina fullmakter (försäkringsbranschen) Mina ärenden Effektivare informationsförsörjning E-arkiv och e-diarium

Bubblare Vägledning/guidning Kalenderverktyg Mitt arkiv Mina kontaktuppgifter ”Samlad åtkomst”(jfr Mitt Skellefteå)

Ett exempel…

Varför Mina meddelanden…

”Regeringen överväger att genom reglering göra det obligatoriskt för myndigheterna att ansluta sig till infrastrukturen för säkra elektroniska försändelser, Mina meddelanden.” Budgetpropositionen för 2004, prop 2013/14:01