UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare
Val av affärsidé Ni väljer tillsammans företagets affärsidé Alla medlemmarna i företager bör vara av samma åsikt vid valet av affärsidé
Val av affärsidé Varje person väljer själv en idé med motivering Urvalsmetod kan vara exempelvis: Varje person väljer själv en idé med motivering Omröstning för UF-teamen Läraren delar in grupperna
UF-företagens personal
UF-företagens personal Varje företag bör ha åtminstone en verkställande direktör och en ekonomiansvarig Gränserna mellan de olika uppgifterna i UF-företagen är inte noggranna, utan oftast gör var person flera olika uppgifter
Verkställande direktör Leder verksamheten (den verkställande direktören bör alltså ha en helhetsuppfattning om vad som pågår) Ställer samman en affärsverksamhetsplan tillsammans med den andra ledningen. Lägger upp verksamhetsmålsättningarna och ställer samman verksamhetsplanerna Skapar en god gruppanda inom företaget Tar hand om att man går sakligt igenom avvecklandet och att årsberättelsen returneras elektroniskt med en inlämningsblankett Känner till de regler som berör UF-företaget Fortsätter…
Verkställande direktör Informerar medlemmarna om företagets utveckling Håller kontakt till rådgivaren och vid behov till UF-kontoret Gör beslut och löser problem tillsammans med de andra Går igenom alla idéer och lösningsmodeller
Ekonomiansvarig Tar hand om ekonomin och sköter de följande ärendena: 1. ANMÄLNINGAR OCH RAPPORTER etableringsanmälan nedläggningsanmälan 2. UTFÖRANDET AV BERÄKNINGAR budget pris-/produktsberäkningar resultatberäkning av försäljningsrapportern och balansräkning årsberättelsens resultatberäkning och balansräkning Fortsätter…
Ekonomiansvarig 3. TAR HAND OM TILLGÅNGARNA 4. BOKFÖRING tar hand om företagets pengar ansvarar för kassan och bankkontot samlar eventuella registreringsbetalningar och fakturerar dem till läraren 4. BOKFÖRING kvitton över köpen och försäljningar (verifikationer) anteckningar bokslut
Sekretär Håller ordnings på företagets viktiga papper och korrespondens Skickar mötesinbjudningar och specialgästlistor före varje styrelsemöte Håller protokoll under styrelsens möten Ansvarar för aktielistan Är ansvarig för sin del att UF-företaget följer lagar och bestämmelser Känner till innehållet i programmets regler Sköter företagets kommunikationsförmedling (telefon, korrespondens)
Produktions- eller serviceansvarig Ansvarar för produktionen Ställer upp produktionsmålsättningarna Undersöker varifrån företaget kan köpa material och tjänster till sina produkter Ber vid behov om offerter från företag (exempelvis för tryckarbeten) Ansvarar för att antalet levererade produkter är rätt och att produkterna är felfria Håller en lagerbok
Marknadsföringsansvarig Bär huvudansvaret för marknadsföringen Ställer tillsamman analyser: om kundernas önskemål (efterfrågan), målgrupp, konkurrens-analys och marknadsundersökning Ger förslag på åtgärder kopplade till marknadsföringen
Försäljningsansvarig Bär huvudansvaret för försäljingen Ställer upp försäljningsmålsättningarna Håller en försäljningsbok och lagerbok Organiserar, utbildar och motiverar försäljarna Sammanställer och framställer försäljningsstatistik
Personalchef Ger förslag på en lämplig arbetsfördelning För ett register över arbetstimmarna Tar hand om personalen Organiserar utbildningar för personalen Arrangerar fritidsaktiviteter för personalen
Rådgivarens roll Rådgivaren skaffas från arbetslivet Är inte medlem i UF-företaget, och har inte beslutsmakt Hjälper UF-företagarna med sina kunskaper och sina erfarenheter Tänk över vem som skulle kunna verka som er rådgivare och ta kontakt med den personen!
Läraren Lärarens roll som handledare för företaget är viktig Lärarna är inte medlemmar i UF-företaget, så de har inte beslutsmakt Lärarna och skolan kan däremot ställa regler och begränsningar som företagen bör följa i den ifrågasatta skolan Regler kan exempelvis beröra begränsningar som är kopplade till deltagandet i olika aktiviteter, användningen av skolans lokaler och till vilka idéer som kan förverkligas Berätta om lärarens roll och hur han/hon stöder lärandeprocessen.