UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Advertisements

5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Innan du börjar För mer hjälp kontaktar du klubbens IT-ordförande eller avdelningen Electronic Learning via e-post: Denna presentation.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Sportslig utvecklingsplan Varför? För att göra föreningen ännu starkare Skapa engagemang Skapa klubbkänsla Skapa delaktighet Genom att: Tydliggöra målsättning.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Signtronic Produktion AB
Hur styrs Sverige?.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Arbetsintervju och arbetssökning
Anläggningskommittén
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Säljsamtalet Innesälj.
Grundläggande Försäljningsteknik
Eda Kyrkbygd Projektering av nät. Fastigheter delas in i mindre områden där fiber ansluts via ett skåp. – Dessa kallas för FOS. Varje fastighet.
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Brainstormingaktivitet
Studie- och yrkesvägledning
Arbetsformer XX vattenråd.
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Projektledare - Wille Kyrk
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Affärskunskap.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Information om ekonomiskt bistånd
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Skogsbrukstjänster utförs av
Enkät i gymnasieskolan 2015
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om:
Årsmöte 2018 Verksamhetsåret
Leverantörsfakturor GAS
Kanslimöte
Enkät i gymnasieskolan
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Regeringen Så styrs Sverige!.
Systematiskt kvalitetsarbete
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Rekrytering med lokala jobbspår
Enkät i gymnasieskolan
För dig – Skatteförvaltningens webbtjänster
[Projektnamn] Utvärdering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare

Val av affärsidé Ni väljer tillsammans företagets affärsidé Alla medlemmarna i företager bör vara av samma åsikt vid valet av affärsidé

Val av affärsidé Varje person väljer själv en idé med motivering Urvalsmetod kan vara exempelvis: Varje person väljer själv en idé med motivering Omröstning för UF-teamen Läraren delar in grupperna

UF-företagens personal

UF-företagens personal Varje företag bör ha åtminstone en verkställande direktör och en ekonomiansvarig Gränserna mellan de olika uppgifterna i UF-företagen är inte noggranna, utan oftast gör var person flera olika uppgifter

Verkställande direktör Leder verksamheten (den verkställande direktören bör alltså ha en helhetsuppfattning om vad som pågår) Ställer samman en affärsverksamhetsplan tillsammans med den andra ledningen. Lägger upp verksamhetsmålsättningarna och ställer samman verksamhetsplanerna Skapar en god gruppanda inom företaget Tar hand om att man går sakligt igenom avvecklandet och att årsberättelsen returneras elektroniskt med en inlämningsblankett Känner till de regler som berör UF-företaget Fortsätter…

Verkställande direktör Informerar medlemmarna om företagets utveckling Håller kontakt till rådgivaren och vid behov till UF-kontoret Gör beslut och löser problem tillsammans med de andra Går igenom alla idéer och lösningsmodeller

Ekonomiansvarig Tar hand om ekonomin och sköter de följande ärendena: 1. ANMÄLNINGAR OCH RAPPORTER etableringsanmälan     nedläggningsanmälan  2. UTFÖRANDET AV BERÄKNINGAR budget pris-/produktsberäkningar resultatberäkning av försäljningsrapportern och balansräkning årsberättelsens resultatberäkning och balansräkning Fortsätter…

Ekonomiansvarig 3. TAR HAND OM TILLGÅNGARNA 4. BOKFÖRING tar hand om företagets pengar ansvarar för kassan och bankkontot samlar eventuella registreringsbetalningar och fakturerar dem till läraren   4. BOKFÖRING kvitton över köpen och försäljningar (verifikationer) anteckningar bokslut

Sekretär Håller ordnings på företagets viktiga papper och korrespondens Skickar mötesinbjudningar och specialgästlistor före varje styrelsemöte Håller protokoll under styrelsens möten Ansvarar för aktielistan Är ansvarig för sin del att UF-företaget följer lagar och bestämmelser Känner till innehållet i programmets regler Sköter företagets kommunikationsförmedling (telefon, korrespondens)

Produktions- eller serviceansvarig Ansvarar för produktionen Ställer upp produktionsmålsättningarna Undersöker varifrån företaget kan köpa material och tjänster till sina produkter Ber vid behov om offerter från företag (exempelvis för tryckarbeten) Ansvarar för att antalet levererade produkter är rätt och att produkterna är felfria Håller en lagerbok

Marknadsföringsansvarig Bär huvudansvaret för marknadsföringen Ställer tillsamman analyser: om kundernas önskemål (efterfrågan), målgrupp, konkurrens-analys och marknadsundersökning Ger förslag på åtgärder kopplade till marknadsföringen

Försäljningsansvarig Bär huvudansvaret för försäljingen Ställer upp försäljningsmålsättningarna Håller en försäljningsbok och lagerbok Organiserar, utbildar och motiverar försäljarna Sammanställer och framställer försäljningsstatistik

Personalchef Ger förslag på en lämplig arbetsfördelning För ett register över arbetstimmarna Tar hand om personalen Organiserar utbildningar för personalen Arrangerar fritidsaktiviteter för personalen

Rådgivarens roll Rådgivaren skaffas från arbetslivet Är inte medlem i UF-företaget, och har inte beslutsmakt Hjälper UF-företagarna med sina kunskaper och sina erfarenheter Tänk över vem som skulle kunna verka som er rådgivare och ta kontakt med den personen!

Läraren Lärarens roll som handledare för företaget är viktig Lärarna är inte medlemmar i UF-företaget, så de har inte beslutsmakt Lärarna och skolan kan däremot ställa regler och begränsningar som företagen bör följa i den ifrågasatta skolan Regler kan exempelvis beröra begränsningar som är kopplade till deltagandet i olika aktiviteter, användningen av skolans lokaler och till vilka idéer som kan förverkligas Berätta om lärarens roll och hur han/hon stöder lärandeprocessen.