Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Bedöma kroniskt tillstånd
Cannabis- drogens egenskaper och effekter
Kortprogram för cannabismissbrukare
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Lokal pedagogisk planering
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Ett arbetsområde om poesi
Bedömning.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är du för typ av person?
HaschAvvänjningsProgram
Aktivt lyssnade.
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
Kunskapskrav och matriser
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Vad fick oss att fokusera på cannabis? Att gå från allmänt stöd till fokuserad behandling Vilken tidsepok och ideologi? Hur märker vi positiv support?
Delaktighet.
Psykologins historiska framväxt
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Diskussionstillfälle 4
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Debattartikel.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Nationer, ideologier och folkmord genom
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Svenska som andraspråk 3
Coaching.
Varför behöver vi politik?
U5: Gallring och konkurrens
Psykiskt funktionsnedsättning
Novellanalys.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Din lön och din utveckling
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Inför NP Svenska Våren 2019.
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion Behandlingstekniken Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion

Den kognitiva stilen i behandlingsprogrammet. För att kompensera haschrökarnas kognitiva brister så måste behandlaren i sitt bemötande ta hänsyn till dessa brister för att komma förbi cannabismönstrets barriär, dvs. haschrökarens bristfälliga sätt att reflektera, fokusera och att diskutera.

Metod för att kompensera dessa brister. Språkliga förmåga Behandlaren måste hela tiden vara medveten om att samtalen förs på en konkret nivå även om klientens verbala förmåga tycks vara utvecklad. Abstrakta resonemang kommer inte ha avsedd effekt. Tänk på att den kvalitativa aspekten har gått förlorad. Därför är det viktigt att behandlaren är övertydlig. Förklara med illustrationer för klienten hur känslor av ensamhet, av att vara missförstådd och att känna sig utanför har uppstått.

Språklig förmåga forts. Rita och berätta med hjälp av anekdoter, som då ersätter det abstrakta i samtalssituationen. När tillfälle ges är det bra att behandlaren påtalar hur svårt klienten har för att hitta orden när han försöker beskriva något.

Metod för att kompensera dessa brister. Logisk-induktiv förmåga Behandlaren tar över rollen som kritisk granskare av resonemang. Behandlaren bör förklara anledningen till otillräcklighetskänslorna och misslyckandena så att klienten kan bearbeta detta och korrigera sitt beteende.

Metod för att kompensera dessa brister. Flexibilitet i tanken Behandlaren måste kontinuerligt återföra diskussionen till att klienten börjar lägga märke till viktiga aspekter, jämföra förr och nu, beskriva svårigheten med att tänka efter, t ex vad som händer när han försöker tänka efter. Allt för att få honom att byta perspektiv och se nyanser. att behandlaren riktar klientens uppmärksamhet. Använd de speciella teman som är adekvata för varje steg, som finns beskrivet i boken "Vägen ut ur haschmissbruket".

Metod för att kompensera dessa brister. Minnesfunktionen Eftersom det tar ca 16 dagar innan minnet blir helt återställt så är det viktigt att man träffar klienten varje dag under den perioden för att kompensera för det bristfälliga korttidsminnet. Upprepning av teman är viktig eftersom klienten inte har kontinuitet, eller en röd tråd, i sitt resonemang. Prognostiska uttalanden hjälper klienten att se framåt.

Metod för att kompensera dessa brister. Förmågan att sätta ihop delar till en helhet När behandlaren möter klienten, så möter han klientens cannabismönster. Förutsättningen för en framgångsrik behandling är att behandlaren kan ta sig förbi detta försvar och spränga föreställningarna inifrån, med hjälp av klienten. Med hjälp av det strukturerade "första samtalet" får klienten en känsla av att vara förstådd. Behandlaren måste kunna mycket om hasch annars är han inte trovärdig. Det är bara sakligt underbyggd kunskap som gäller.

Metod för att kompensera dessa brister. Att orientera sig i ”rummet” Gör klienten uppmärksam på rutiner, manér osv. Frihetskänslan är en chimär, som beror på oförmågan att strukturera dagen. Behandlaren bör på ett pedagogiskt sätt visa detta faktum. Hjälp klienten att analysera relationer till andra människor, dessa har i regel bara varit svarta eller vita.

Metod för att kompensera dessa brister. Gestaltminnes funktionen Diskutera vad som krävs för att behålla ett arbeta till skillnad från att bara hela tiden planera olika projekt.