Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Referat En sammanfattning.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Insändare Struktur och respons.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Aktivt lyssnade.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Bygg ett argumenterande tal
Delaktighet.
Den retoriska arbetsprocessen
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
En guide för arbeten i SO
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Olika texter du behöver känna till
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Personlig försäljning Kap. 2
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Nationella proven i svenska
Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?
Resonerande text Använd din elevbok!
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Planering november – kurs D Tema kultur
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Presentationens avskrift:

Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.

Varför ska vi göra det? “Du kan samtala om och diskutera varierade ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt” Kunskapskrav lgr 11

Hur bygger vi vidare på varandras tankar, så att diskussioner och samtal förs framåt?

Vi är alla olika! I samtal tar vi olika mycket plats och deltar på olika sätt. En del pratar mycket och tycker om att dela med sig av sina åsikter, medan andra hellre vill lyssna och ta in vad andra tycker.

Vad brukar du ta för roll? Skriv för dig själv (2 minuter): ”I samtal och diskussioner i skolan brukar jag…”

Förbered ett samtal Läs texten Fundera på vad texten handlar om och välj ut en mening eller en del som du fastnar särskilt för. Försök att resonera kring meningen och de tankar som den väcker. Förbered dig på att presentera dina tankar för din grupp.

I grupp: Utse person 1-3 Person 1 presenterar sin tanke. Person 2 bygger vidare på tanken och ställer en fråga som kan föra samtalet vidare. Person 3 bygger vidare på det person 1 och 2 har sagt. Person 1 sammanfattar. Arbeta laget runt, så att alla haft alla funktioner.

Hur gick det? Skriv för dig själv: Vad gick bra? Vad behöver du tänka på till nästa gång?