Ledarskapsakademin 21 oktober 2003 Mats Bohman
Principorganisation efter 1997 Politik Produktion
Begrepp Myndighetsutövning Ensidigt enligt lag bestämma, förpliktiga eller berättiga, för enskild medborgare. I myndighetsutövning ingår ett ansvar för framtagande av utredningsmaterial, sammanställning av detsamma samt bedömning och beslut. Myndigheten kan överlämna till annan att utarbeta underlagsmaterial som expertutredningar, intyg, bedömningar etc.
Begrepp Huvudmannauppgift Ansvar att lagstadgade och beslutade frivilliga uppgifter tillhandahålls, dvs finansiera, utförs samt följa upp I huvudmannauppgiften ingår ett ansvar för initiera, samråda, sammanställa, bedöma, besluta och följa upp. Huvudman kan överlämna till annan att utarbeta underlagsmaterial som expertutredningar, planer, ritningar, bedömningar etc
Fullfölja och förtydliga Nackas styrprinciper Skilj politik och finansiering från produktion Konkurrens och konkurrensneutralitet ska gälla för all produktion med några få undantag Valfrihet och kundval bör införas för alla individuella tjänster Delegera ansvar och befogenheter till lägsta nivå Ekonomi i balans
Konkurrens och konkurrensneutralitet Alla nämnder finansieringsnämnder fr o m 1/9 Ändrat ansvar för Socialnämnden och Biblioteks- och Kulturnämnden Tekniska nämnden har tills vidare kvar både finansierings- och verksamhetsansvar Kundval för sociala tjänster All kommunal egenregiproduktion konkurrensutsatt Undantag för Kultur Nacka och Räddningstjänsten Myndighets- och huvudmannauppgifter inte möjliga att konkurrensutsätta
Tre delar med olika uppdrag för ett gemensamt mål Politik M&H Produktion Mål Finan-siering Upp-följning Stöd till politik Myndig-hetsupp-gifter Huvud-manna-upp-gifter Genomföra tjänster Medborgarna Medborgarna Processägare Tjänster och service
7 huvudprocesser Tydliggör kommunens huvudansvar inom olika lagstiftningsområden Sammanför likartade uppgifter Externt perspektiv
Huvudprocesser Medborgarna Medborgarna Politik M&H Produktion Sociala tjänster Utbildning Medborgarna Medborgarna Kultur Idrott och fritid Stadsbyggnad Miljö, folkhälsa och säkerhet Teknisk försörjning
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Sociala tjänster SN och ÄN Individ och familjeomsorg Psykiatri Handikappomsorg Äldreomsorg
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Utbildning BUN och GVN Förskola Skolbarnsomsorg Grundskola Gymnasium Vuxenutbildning
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Kultur BKN Bibliotek Teater/dans/musik/konst Musikskola
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Fritid och idrott ON och FSN Fritidsgårdsverksamhet Föreningsstöd Idrott och motion
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Stadsbyggnad KS och ON Fysisk planering Exploatering Fastighetsbildning Byggande
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Miljö, folkhälsa och säkerhet KS, TN, ON och SN Tillstånd och tillsyn Miljöplanering Räddningstjänst Beredskap vid allvarlig händelse Folkhälsa Brottsförebyggande verksamhet
Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Teknisk försörjning ON och TN Gator, vägar, parker Trafik Energi VA Renhållning
7 huvudprocesser 9 stödprocesser Tydliggör kommunens huvudansvar inom olika lagstiftningsområden Sammanför likartade uppgifter Externt perspektiv Uppgifter som är till stödja och underlätta att huvudprocesserna kan genomföras effektivt Internt perspektiv
Stödprocesserna Personal- och kompetensförsörjning Ekonomi och controlling Stödprocesserna Finans- och kapitalförvaltning Mark- och fastighetsägande Näringsliv Kommunikation och omvärldsbevakning IT Internationella samordning Kommunövergripande juridik och ärendeadministration
Vi vrider bilden 90° och får en…
Processkarta Sociala tjänster Utbildning Kultur Idrott och fritid kompetensförsörjning Personal- och Ekonomi och controlling kapitalförvaltning Finans- och fastighetsägande Mark- och Näringsliv Kommunikation och omvärldsbevakning IT Internationella samordning Kommunövergripande juridik och ärendeadm Sociala tjänster Utbildning Kultur Idrott och fritid Stadsbyggnad Miljö, folkhälsa och säkerhet Teknisk försörjning
Dimensionering myndighets- och huvudmannauppgifter Produktion Metod-utveckling Process-kartläggning Myndighets- och huvud-manna-grupper Initialläge Myndighets- och huvud-manna-grupper Kontaktcenter
M&H-organisationen omfattar ca 275 tjänster initialt Ekonomiska effekter En effektivare organisation är centralt i hela utvecklingen av kommunens organisation M&H-organisationen omfattar ca 275 tjänster initialt M&H organisationen ska minskas med en tredjedel fram till 2007 motsvarar ca 90 tjänster
Inriktning att omställningen klaras genom Ekonomiska effekter Arbetssätten utvecklas och medborgarna görs mer delaktiga i värdeskapandet Inriktning att omställningen klaras genom pensionsavgångar extern och intern rörlighet och att erbjuda anställda fortbildning/vidareutbildning i de fall det krävs.
Organisation kommunens egenregi Politiskt ansvar: Kommunstyrelsens verksamhetsutskott (KSVU) Förskola, Fritid och Skola (FFS) Äldre och Omsorgerna (Ä&O) Verksamhetsområdet för sociala stödresurser (VSS) Kultur Nacka Teknisk Produktion (TP) Nacka Partner
Projekt för utveckla gemensamma stödsystem Växel IT plattform Ärende & doku-menthantering Servicecenter TuppeN IT/Juridik/Äremde Sociala tjänster Ekonomi/Finans/Mark/Fastighet Utbildning Kommunikation/Näringsliv/Internationellt Kultur Personal och kompetens Idrott och fritid Samhällsbyggnad Miljö, folkhälsa och säkerhet Teknisk försörjning
Extrabilder
11 M&H-grupper Huvudmannagrupp sociala tjänster Myndighetsgrupp barn och ungdom Myndighetsgrupp arbete och försörjning Myndighetsgrupp psykiatri och handikapp Myndighetsgrupp äldre
11 M&H-grupper Myndighets- och huvudmannagrupp kultur och utbildning
11 M&H-grupper Fritid och idrott Huvudmannagrupp idrott och fritid
11 M&H-grupper Stadsbyggnad Myndighets- och huvudmannagrupp fysisk planering, exploatering och byggande Myndighets- och huvudmannagrupp kart- och lantmäteri
11 M&H-grupper Miljö, folkhälsa och säkerhet Myndighets- och huvudmannagrupp miljö, folkhälsa och säkerhet
11 M&H-grupper Myndighets- och huvudmannagrupp teknisk försörjning
4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Mark- och fastighetsägande 4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Personal- och kompetensförsörjning Huvudmannagrupp mark- och fastighetsförvaltning Personalstrategi
4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Ekonomi och controlling 4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Finans- och kapitalförvaltning Kommunövergripande juridik och ärendeadministration Ekonomistrategi Gemensamma stödfunktioner till nämnderna