Ledarskapsakademin 21 oktober 2003 Mats Bohman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Fakta om invånarna i Göteborg
VISION Kommunplaner – strategisk planering
”Hur EU påverkar myndigheterna och rättstillämpningen
Rösjöskolan.
Förvaltningens organisation 2013
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Kommun- fullmäktige 1 Val nämnden 6 Kommunrevision 2 3 Kommunala bolag
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kommunförbundet Skåne Många är starkare än en. Vad är vi? Kommunförbundet Skåne är de 33 skånska kommunernas intresse- organisation Vårt uppdrag kan sammanfattas.
UTREDNING OM CENTRAL AVGIFTSHANTERING. Inledning  Stadens budget 2013: – ”Kommunstyrelsen ska i samråd med utbildningsnämnden utreda hur en central avgiftshantering.
Mål- och resultatstyrning
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Demokratiska nivåer Nationellt - Riksdag - Regering Regionalt - 21 län
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Modell för Utveckling av ledningssystem
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Principiell utgångspunkt
Organisation Kommunkoncernen Till och med 2004 Kommundirektör Kommunfullmäktige IT/ Organisation Ekonomi- kontoret Personal- kontoret Kommun- fastigheter.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Alternativ 1 Stark beställarfunktion Renodlad marknadslösning 100 procentig konkurrensutsättning TP konkurrerar men har ingen garanti om uppdrag TP kan.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
1 Jämförelser med hjälp av olika databaser Hans Ekholm SKL Zara Bohlin RKA Agenda Allmän presentation av statistikkällor Visning av Kommundatabasen Visning.
Välkommen till Göteborgs Stad!
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Integration Gävleborg 2.0
Stadens organisation INTRODUKTION SOCIALSEKRETERARE
Mål och resursstyrning i Sotenäs
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Knivsta – där framtiden bor. STOCKHOLM UPPSALA ARLANDA SÖDERTÄLJE VÄSTERÅS ÖREBRO ESKILSTUNA Knivsta – nära till mycket KNIVSTA.
Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Från mångsyssleri till specialiserad mångfald
Projekt Myndighets- och huvudmannauppgifter
God ekonomisk hushållning
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
CKS -Centrum för Kunskap och Säkerhet-
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Projekt Myndighets- och huvudmannauppgifter
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

Ledarskapsakademin 21 oktober 2003 Mats Bohman

Principorganisation efter 1997 Politik Produktion

Begrepp Myndighetsutövning Ensidigt enligt lag bestämma, förpliktiga eller berättiga, för enskild medborgare. I myndighetsutövning ingår ett ansvar för framtagande av utredningsmaterial, sammanställning av detsamma samt bedömning och beslut. Myndigheten kan överlämna till annan att utarbeta underlagsmaterial som expertutredningar, intyg, bedömningar etc.

Begrepp Huvudmannauppgift Ansvar att lagstadgade och beslutade frivilliga uppgifter tillhandahålls, dvs finansiera, utförs samt följa upp I huvudmannauppgiften ingår ett ansvar för initiera, samråda, sammanställa, bedöma, besluta och följa upp. Huvudman kan överlämna till annan att utarbeta underlagsmaterial som expertutredningar, planer, ritningar, bedömningar etc

Fullfölja och förtydliga Nackas styrprinciper Skilj politik och finansiering från produktion Konkurrens och konkurrensneutralitet ska gälla för all produktion med några få undantag Valfrihet och kundval bör införas för alla individuella tjänster Delegera ansvar och befogenheter till lägsta nivå Ekonomi i balans

Konkurrens och konkurrensneutralitet Alla nämnder finansieringsnämnder fr o m 1/9 Ändrat ansvar för Socialnämnden och Biblioteks- och Kulturnämnden Tekniska nämnden har tills vidare kvar både finansierings- och verksamhetsansvar Kundval för sociala tjänster All kommunal egenregiproduktion konkurrensutsatt Undantag för Kultur Nacka och Räddningstjänsten Myndighets- och huvudmannauppgifter inte möjliga att konkurrensutsätta

Tre delar med olika uppdrag för ett gemensamt mål Politik M&H Produktion Mål Finan-siering Upp-följning Stöd till politik Myndig-hetsupp-gifter Huvud-manna-upp-gifter Genomföra tjänster Medborgarna Medborgarna Processägare Tjänster och service

7 huvudprocesser Tydliggör kommunens huvudansvar inom olika lagstiftningsområden Sammanför likartade uppgifter Externt perspektiv

Huvudprocesser Medborgarna Medborgarna Politik M&H Produktion Sociala tjänster Utbildning Medborgarna Medborgarna Kultur Idrott och fritid Stadsbyggnad Miljö, folkhälsa och säkerhet Teknisk försörjning

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Sociala tjänster SN och ÄN Individ och familjeomsorg Psykiatri Handikappomsorg Äldreomsorg

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Utbildning BUN och GVN Förskola Skolbarnsomsorg Grundskola Gymnasium Vuxenutbildning

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Kultur BKN Bibliotek Teater/dans/musik/konst Musikskola

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Fritid och idrott ON och FSN Fritidsgårdsverksamhet Föreningsstöd Idrott och motion

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Stadsbyggnad KS och ON Fysisk planering Exploatering Fastighetsbildning Byggande

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Miljö, folkhälsa och säkerhet KS, TN, ON och SN Tillstånd och tillsyn Miljöplanering Räddningstjänst Beredskap vid allvarlig händelse Folkhälsa Brottsförebyggande verksamhet

Politiskt ansvar Delar i huvudprocesserna Teknisk försörjning ON och TN Gator, vägar, parker Trafik Energi VA Renhållning

7 huvudprocesser 9 stödprocesser Tydliggör kommunens huvudansvar inom olika lagstiftningsområden Sammanför likartade uppgifter Externt perspektiv Uppgifter som är till stödja och underlätta att huvudprocesserna kan genomföras effektivt Internt perspektiv

Stödprocesserna Personal- och kompetensförsörjning Ekonomi och controlling Stödprocesserna Finans- och kapitalförvaltning Mark- och fastighetsägande Näringsliv Kommunikation och omvärldsbevakning IT Internationella samordning Kommunövergripande juridik och ärendeadministration

Vi vrider bilden 90° och får en…

Processkarta Sociala tjänster Utbildning Kultur Idrott och fritid kompetensförsörjning Personal- och Ekonomi och controlling kapitalförvaltning Finans- och fastighetsägande Mark- och Näringsliv Kommunikation och omvärldsbevakning IT Internationella samordning Kommunövergripande juridik och ärendeadm Sociala tjänster Utbildning Kultur Idrott och fritid Stadsbyggnad Miljö, folkhälsa och säkerhet Teknisk försörjning

Dimensionering myndighets- och huvudmannauppgifter Produktion Metod-utveckling Process-kartläggning Myndighets- och huvud-manna-grupper Initialläge Myndighets- och huvud-manna-grupper Kontaktcenter

M&H-organisationen omfattar ca 275 tjänster initialt Ekonomiska effekter En effektivare organisation är centralt i hela utvecklingen av kommunens organisation M&H-organisationen omfattar ca 275 tjänster initialt M&H organisationen ska minskas med en tredjedel fram till 2007 motsvarar ca 90 tjänster

Inriktning att omställningen klaras genom Ekonomiska effekter Arbetssätten utvecklas och medborgarna görs mer delaktiga i värdeskapandet Inriktning att omställningen klaras genom pensionsavgångar extern och intern rörlighet och att erbjuda anställda fortbildning/vidareutbildning i de fall det krävs.

Organisation kommunens egenregi Politiskt ansvar: Kommunstyrelsens verksamhetsutskott (KSVU) Förskola, Fritid och Skola (FFS) Äldre och Omsorgerna (Ä&O) Verksamhetsområdet för sociala stödresurser (VSS) Kultur Nacka Teknisk Produktion (TP) Nacka Partner

Projekt för utveckla gemensamma stödsystem Växel IT plattform Ärende & doku-menthantering Servicecenter TuppeN IT/Juridik/Äremde Sociala tjänster Ekonomi/Finans/Mark/Fastighet Utbildning Kommunikation/Näringsliv/Internationellt Kultur Personal och kompetens Idrott och fritid Samhällsbyggnad Miljö, folkhälsa och säkerhet Teknisk försörjning

Extrabilder

11 M&H-grupper Huvudmannagrupp sociala tjänster Myndighetsgrupp barn och ungdom Myndighetsgrupp arbete och försörjning Myndighetsgrupp psykiatri och handikapp Myndighetsgrupp äldre

11 M&H-grupper Myndighets- och huvudmannagrupp kultur och utbildning

11 M&H-grupper Fritid och idrott Huvudmannagrupp idrott och fritid

11 M&H-grupper Stadsbyggnad Myndighets- och huvudmannagrupp fysisk planering, exploatering och byggande Myndighets- och huvudmannagrupp kart- och lantmäteri

11 M&H-grupper Miljö, folkhälsa och säkerhet Myndighets- och huvudmannagrupp miljö, folkhälsa och säkerhet

11 M&H-grupper Myndighets- och huvudmannagrupp teknisk försörjning

4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Mark- och fastighetsägande 4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Personal- och kompetensförsörjning Huvudmannagrupp mark- och fastighetsförvaltning Personalstrategi

4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Ekonomi och controlling 4 Stabsgrupper knutna till stödprocesser Finans- och kapitalförvaltning Kommunövergripande juridik och ärendeadministration Ekonomistrategi Gemensamma stödfunktioner till nämnderna