Konstfilosofin och dess frågor Estetik Konstfilosofin och dess frågor
Estetikens/konstfilosofins frågeställningar I samhällsvetenskapsprogrammet med medieinriktning läses över 300 poäng medierelaterade kurser. Det är därför passande att ha ett mer estetiskt fokus på filosofispecialiseringen. Vad är konst? Går det att definiera konst? Går det att värdera konst? (ex. fint/fult) Går det att värdera konst objektivt? (ex. den här är finare) Finns det i sådana fall speciella kriterier som går att identifiera? Eller är konstvärdering alltid subjektivt? (dvs. jag tycker den här är finare) Estetikens/konstfilosofins frågeställningar
Platons konstkritik och Aristoteles poetik Platon: konst är alltid dåliga kopior av dåliga kopior eftersom den högsta sanningen finns i idévärlden. Materiella saker är endast bleka kopior av ursprungsformerna i idévärlden och konst är endast avbildningar dessa redan urblekta kopior. Aristoteles: människan imiterar och skapar av naturen. Människan är ”det efterbildande djuret”, zoon mimetikotaton och konst är därför en genuint mänsklig och naturlig del av människans tillvaro. Han pratar också om konstens möjligheter till att agera känslomässigt förlösande, katarsis.
Winckelmanns estetik Begrepp som smak, genialitet, originalitet och kreativitet börjar på allvar diskuteras under 1700-talet. I och med Winckelmanns estetiska filosofi skiftas fokus ifrån poetiken, dvs. själva produktionen av konsten till att intressera sig för vad konsten betydde för de som betraktade den. Man skiftade alltså fokus ifrån objektiva konstkvaliteter till subjektiva.
Baumgarten och Kants moderna estetik 1735 introducerar Baumgarten estetiken, konstfilosofin, som en egen och självständig filosofisk disciplin. Han definierade estetiken som ”teorin om den sinnliga varseblivningen” och delade in den i 1) generell varseblivning och 2) varseblivning av det sköna. Kant kom sedan att ytterligare utveckla estetiken som disciplin och efter dennes bidrag kan vi prata om en modern estetik.
Några moderna konstteorier Formalismen Konst är olika former, färger, osv. i olika kombinationer som skapar vissa reaktioner hos betraktaren. Det objektiva (konstverket) har en kausal relation till subjektets uppfattning m.a.o. Emotionalismen Konst är ett sätt att uttrycka känslor i ett ”sinnligt, publikt forum”. Konstnären projicerar och förmedlar sina känslor via verket. Intuitionismen Konst är enligt detta synsätt en ”kreativ process” som kommer från konstnärens intuitioner och verken framkallar intuitioner och associationer hos konstbetraktaren. Institutionalismen Tanken är att konst definieras utifrån att en etablerad konstinstitution accepterar det som konst.
Konstanalys: en estetikuppgift Välj ett konstverk. Detta kommer för denna uppgift vara begränsat till någon form av bildkonst. Uppgiften ska avgränsas till högst 600 ord. Analysera sedan verket utifrån de fyra moderna konstteorierna: Formalism: vad för objektiva faktorer i verket kan frammana specifika reaktioner hos betraktaren (ex. färger, motiv, stil, osv.)? Emotionalism: förmedlas några känslor från konstnären via verket? Frammanar det några känslor hos betraktaren? Intuitionism: hur såg konstnärens process ut? Vad får en betraktare för instinktivt intryck av verket? Institutionalism: erkänns konstverket allmänt som ett stort konstverk? Har det något ekonomiskt värde?