Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner Förhållandet mellan kulturens kärna och uttryck Kulturens betydelse Viktiga kulturegenskaper Vad bestämmer kulturens innehåll? Sammanfattning - kulturanalys
Det symboliska perspektivets begrepp Kulturens uttryck Språk Legitimeringar Riter Artefakter Myter VERKLIGHETS- UPPFATTNING Kulturens kärna VÄRDEN NORMER Kognition Individen Emotion Handlingsdisposition
förhållandet till omvärlden? människan? Exempel på ledfrågor för tolkning av kulturens uttryck: hur ser man på… förhållandet till omvärlden? Är org aktivt ledande eller passivt offer? människan? Aktiv/passiv, rationell/känslostyrd, styrd av sin natur eller av situationen? kunskap? Vet man genom att pröva, lyssna eller enas? relationer? Konkurrens/samarbete, jämlikhet, inflytande
Fler exempel på testfrågor i kulturanalysen: Vad verkar vara naturligt i denna organisation? Tillämpa generella regler eller se till det enskilda fallet? Bryta ner problem (analysera) eller se till helheter (integrera)? Prioritera individers behov eller fokusera kollektivets utveckling? Utgå från eget samvete eller från signaler som andra ger (inner- resp ytterorientering)? Ge status utifrån tillskrivna eller förvärvade egenskaper?
Exempel på kulturella teman: Franska och svenska företag Elitism Att vara professionell Storslagna projekt Auktoritet, hierarki Formella relationer Debatt, konfrontation Att vara logisk och analysera Jämlikhet Att vara ödmjuk Delegering, platt org. Informella relationer Kompromiss, undvika konflikt Att vara pragmatisk
Extern anpassning: att nå enighet om… mission och strategi – det grundläggande syftet och arbetssättet de konkreta målen hur man ska nå målen kriterier för att bedöma utfallet hur man ska åtgärda fel och brister
Intern anpassning: att skapa integration genom att definiera… gemensamt språk och gemensamma begrepp gruppgränser och medlemskriterier relationen över-/underordnad – makt och status relationen mellan likställda – kollegialitet och vänskap belöning och straff – begrepp för ont och gott ”ideologi och religion” – sättet att tolka det oväntade och hantera kriser, ge mening åt helheten
Populära myter om kultur Enhetlig, ”stark” kultur ger alltid framgång Framgångar ger stark kultur Kulturen ska vara den rätta för situationen Anpassningskultur (lärande, förändrings-vilja…) är bäst, eftersom omvärlden är komplex
Tre viktiga egenskaper hos kulturen Enhetlighet Samma kultur i hela org, eller subkulturer? Stabilitet Är kulturen motståndskraftig, eller lätt att förändra? Funktionalitet Stämmer den faktiska kulturen med organisationens mål och uppgifter?
Kulturen skapas av aktörerna, situationen, historien Människorna Utbildning, erfarenheter, personligheter, mål, kunskaper, värderingar… Ledarnas agerande, särskilt i kritiska situationer Strukturen och den institutionella miljön Formella regler, teknologin Organisationens kulturella miljö Branschen, regionen, nationen… Kulturutvecklingsprocessen - spårberoendet Medveten kulturpåverkan och spontan utveckling genom organisationens historia
Sammanfattning Analysen av organisationen sedd som kultur kan fokusera på följande frågor: Vilka särskilda kulturuttryck förekommer i organisationen? (Beskrivning av kulturens yttre former) 2. Vad säger dessa? (Tolkning för att frilägga grundläggande värderingar, normer och kognitiva uppfattningar, i form av kulturella teman och kontraster mot andra organisationer) 3. Hur enhetlig och hur stabil är kulturen? 4. Vad betyder kulturen för organisationens förmåga att hantera sina uppgifter med avseende på intern integration? med avseende på förändring och extern anpassning? 5. Vad har skapat kulturen? (Orsaksanalys, som kan behövas för att underbygga kulturförändrande åtgärder)