Ett enklare exploateringsavtal? - En studie av PBL 6:40

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 27 januari 2016 Stockholm Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Ersättning vid upphävande och ändring av servitut Nya rättsfall från Mark- och miljööverdomstolen.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Handläggning Ekonomiskt bistånd
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Informationsmöte VA till Varola
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Barnets bästa i främsta rummet
Samverkansträff för enskilda avlopp
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
En plattform för samhällsekonomisk analys
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Utredningen om kommunal planering, del 2
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl
Regler för upphandling
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Miljömålen består av tre slags mål
Skötselplan och föreskrifter för världsarvet Laponia
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
VA-utbyggnad Marbäck NF + RK Se mer på hemsidan
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Fastighetsmarknad Fastighetsrätt Fastighetsvärdering
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Kommersiell hyresrätt II
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
De svåra uppsägningarna
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Ett enklare exploateringsavtal? - En studie av PBL 6:40 Joakim Sköldén VT 2016

Handledare Klas Ernald Borges, LTH Thomas Kalbro, KTH Thomas Holm, Lantmäteriet

Bakgrund PBL lagändring 1 jan 2015 SOU (2012:91) Ett effektivare plangenomförande Prop. (2013/14:126) En enklare planprocess PBL 6:40 – Första gången innehåll i exploateringsavtal regleras PBL 5:15 – Lantmäteriets råd Mitten av 1980-talet - omarbeta bygglagstiftningen – Långsiktig hushållning, ena splittrad lagstiftning. 1 Juli 1978 – ÄPBL- bort med äldre lagar – ÖP+DP istället för äldre planer Många uppdateringar – nya PBL 2010 PBL lagändring 1 jan 2015 – Efter Sou och prop. - flera nyheter, bla 6:40 och 5:15 – reglerar exploateringsavtal

PBL 6:40 och 6:41 Ett exploateringsavtal får avse åtagande för en byggherre eller en fastighetsägare att vidta eller finansiera åtgärder för anläggande av gator, vägar och andra allmänna platser och av anläggningar för vattenförsörjning och avlopp samt andra åtgärder. Åtgärderna ska vara nödvändiga för att detaljplanen ska kunna genomföras. Proportionalitetsprincipen. Byggherrens åtagande ska stå i rimligt förhållande till dennes nytta av planen. Förbud mot finansiering av social infrastruktur. Fokus på fetmarkerat- Återkommer till frågeställning senare – Råd från LM kopplat till detta Inga sanktioner! Överklaga förvaltningsrättsligt, laglighetsprövning 10 kap kommunallagen eller stämma varandra i allmän domstol för att pröva klausul. Ersätter inte gamla regler! Fortfarande kommunalt huvudmannaskap, gaturegler etc etc. Tar bort exploatörsbestämmelser. Har inte tittat på LOU eller AvtL. Inte på LMs interna rutiner för att ge råd.

Problematik Brist på förutsägbarhet Flera exploatörer, etappvis? Trafikanläggningar betjänande flera områden? Framtida nytta, t.ex översvämningsskydd? Vad är rimligt? – proportionalitetsprincipen Vad är nödvändigt?

Nödvändiga åtgärder Prop ositionen ”direkt föranledda av detaljplanen” Säker och effektiv trafikreglering tillräckligt Bygger på PBLs exploatörsbestämmelser Ingen direkt vägledning från närliggande rättsområden Soun resonemang – tas delvis med i prop. Tydlig med att det bygger på exploatörsbest. Öppnar upp utanför detaljplaneområdet men oklart hur långt, nödv etc. Vad är nödvändigt? När ska exploatören säga nej? Olika standard på områden? Utformning på anläggningar? Exploatörsbestämmelserna handlade om lite annat, saknade också dom praxis?

Åtagandet ska vara rimligt förhållande till byggherrens nytta – i relation till ”andras” nytta Prop ositionen Hänvisar till exploatörsbestämmelserna. Närliggande rättsområden Inget om vad som är rimligt. Nytta är ekonomisk. Värdestegring. Likabehandling viktigt. Standard och omfattning mer intressant för exploatörer än om det är nödvändigt eller ej. Ännu mindre info. Behandlas knappt alls, mer än hänvisning till exp bestämmelser. SKÄLIG FÖRDELNING AV KOSTNADER Vad är rimligt? Hur stor del av kostnaderna kan utkrävas av exploatörerna? Nytta? Om det är flera exploatörer? Etappvis byggnation? Nytta av saker utanför området? Enskilda nyttobedömningar tar tid? Exp bestämmelser: Bristfällig praxis. Värdestegring grunden. Antal tomter. Likabehandling! Slapp gamla att få avstå gratis ska inte nya heller göra det.

Analys Oklart! Dåligt tolkningsstöd i förarbeten. – skulle man inte gått djupare? Lagtexten bra men dåligt underbyggd. Annorlunda situation jämfört med exploatörsbestämmelserna? Vad gör man när man inte vet? Exploateringsavtalens natur – begränsade förhandlingar Oklara uttryck- Dåliga förarbeten. Nödvändiga anläggningar: ”direkt föranledda” – det mesta? Överstandard och utformning vs planmonopolet. Planmonopolet viktigt demokratiskt mm. Exploatörsbestämmelserna saknar djup praxis i dessa frågor. Lst hade inte mycket att komma med. När man inte vet, vad gör man då? Valt att se till problemet i sig. Lag/förarbeten – praxis – Statlig myndighet, LM? LMs tolkning det enda att gå på. Sätt ned foten. LMs råd – Se till problemet, hur kan de hjälpa på bästa sätt? – statlig myndighet som till viss del modererar. Uttalar sig endast när det är ett tydligt övertramp. Ingen djupare analys. Titta på lösningarna i utkast till avtalen! Tillämpningen – praktik! Koppla råd tydligt till aktuella situationen. Bör gå snabbt om det är tydligt redovisat. Koppling till kommunala riktlinjer för exploateringsavtal

Förhandling Exploateringsavtal Länsstyrelsen Planavdelning Kommunen – politikerna bestämmer om avtalen och budgetering! Måste förändra politikernas arbetssätt, målen samma men avståndet ett problem. Interna motsättningar kan vara ett problem också, olika delmål. Olika arbetssätt. (planprocessutredningen?) Exp – Krav på avkastning. Dom äger marken, slår hårt att inte få exploatera. Avvägning, risktagande. ”spelet” kvar? Öppen marknad- göra bra affärer Kommunpolitiker Mark- och exploatering Tjänstemän Byggherre Aktieägare Gatuavdelning Lantmäteriet

Slutsats PBL 6:40 är dåligt underbyggd. Dock steg i rätt riktning. Praxis eller förtydligande från lagstiftaren krävs. Statlig myndighet nästa steg? ”Nödvändiga åtgärder” förhindrar endast de grövsta övertrampen. Sunt förnuft. Går inte att veta vad som är ”rimligt förhållande” mellan åtagande och nytta av en detaljplan. En exploatörs ”nytta” är ekonomisk värdeökning. Själv kopplar de till kvadratmeter BTA, verkar lämpligt.

I praktiken Kommunala riktlinjerna för exploateringsavtal?

Tack! Joakim.skolden@gmail.com http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8877055