Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl"— Presentationens avskrift:

1 Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl
Mex-dagarna Falun 8 november 2017

2 Vi har ett planeringssystem, men vill eller kan inte följa det
Juridiken och ansvarsförhållandena är inte tydliga och ibland vill vi inte acceptera vad som gäller Någon annan ska helst betala och det är besvärande att ta ut de avgifter som behövs Vi vill inte alltid ta hänsyn till att ett område kanske inte bör bebyggas

3 Vems är ansvaret för dagvatten?

4 ”ansvar” ? Straffansvar Skadeståndsansvar Planeringsansvar
Ansvar att ordna Skyldighet att bekosta Att det blir en ”bra stad”

5 Ansvaret för en ”bra stad”
Ambitionsnivå? Dagvatten ska aldrig få några konsekvenser Visst dagvatten (skyfall) ska få begränsade konsekvenser för enskilda fastighetsägare och samhället Kommunen/VA-huvudmannen kalkylerar på skadeståndet Kommunen slipper straff

6 ? Normalt eller skyfall? Befintlig eller ny bebyggelse?
Kvalitet eller kvantitet? Dagvatten(ledning) eller (kulverterad) bäck?

7 Översiktlig planering
Detaljplan VA-huvudmannen Översiktlig planering Miljökontoret Ansvars-kretsen Gator o Parker MEX Fastighet

8 Ägande och ansvar Naturliga vattendrag ägs av fastighetsägaren.
”Onaturliga” vattendrag = vattenanläggning ägs av den som anlagt den Fastighetsägare, gemensamhetsanläggning, dikningsföretag eller VA-huvudman Typiska vattenanläggningar kulvertar inkl. vägtrummor, diken för markavvattning, dämmen. Den som äger en vattenanläggning är skyldig att underhålla den så att det inte uppkommer skada. Nyttjar man en vattenanläggning får man ansvar

9 VA-huvudmannens ansvar
Om det finns behov att omhänderta/avleda dagvattnet i ett större sammanhang => kommunen fastställer verksamhetsområde (VO) OBS! Avleda ./. Avvattna Ansvaret börjar som huvudregel vid fastighetsgränsen Den allmänna va-anläggningen ska i princip alltid uppfylla ändamål och tillgodose ”skäliga anspråk på säkerhet” - upp till 10-årsregn Skadeståndsskyldighet om inte anläggningen motsvarar kraven

10 VA-huvudmannens möjligheter
VA-huvudmannen väljer teknik (men tvångsrätt enbart till mark för ledningar - inte öppna system) Svårt ställa krav i ABVA, lite lättare i taxan VA-huvudmannens kostnader ska täckas av skatt eller VA-kollektivet

11 Alltså…. Kan lägga allt utförandeansvar på VA-huvudmannen (efter fp)
Har inte löst skyfallsproblematiken Ledningslösning (alla fall om tvång) Höjda taxor

12 Hur fungerar PBL? Kommunen är ansvarig för planläggningen
Bebyggelse ska lokaliseras till lämplig plats PBL och detaljplan kan inte ta över det ansvar som följer av LAV Planbestämmelser ska ha stöd i PBL, t.ex. höjdsättning, markytans utformning (hårdgörning)

13 Hur fungerar PBL? Kommunen ska som huvudregel vara ansvarig för allmän platsmark Allmänna anläggningar bör placeras på allmän platsmark eller kvartersmark som det allmänna har rådighet över t.ex. genom markreservat i plan E-område, U-område Krav på fastighetsägaren får bara ställas om det krävs för att marken ska bli lämplig för bebyggelse

14 Lov o plan Hur lösa VA? Kommunens beslut
PBL 2:5 – ”kommunal-ekonomiska aspekter” Kommunal skyldighet att ordna VA när det finns behov av lösning i ett större sammanhang => KF ta beslut om VO. Finns redan VO så ska anläggningen alltid uppfylla skäliga krav. Finansiering? VA-Taxa = FÄ Skatter ”Arbetsorder” VA-huvudmannen

15 Fastighetsägarens ansvar
Ska ta hand om fastighetens dagvatten ”Godta” naturlig avrinning? Ansvar för fastighetens vattenanläggning Inom VO rätt inkopplad till allmän va-anläggning och betala anslutningsavgift Inom detaljplanelagt område begränsat ansvar Ta konsekvenserna när ingen annans ansvar

16 Skadeståndsansvar Va-huvudmannen – dåligt underhållen vattenanläggning
=> 10 års regn Byggnadsnämnden – detaljplan, bygglov där det inte borde => 10 års preskriptionstid Tekniska (?) nämnden – leder in vatten (t.ex. höjdsättning av gata, park), dåligt underhållen vattenanläggning (t.ex. parkdiken, vägtrumma)

17 Ansvarsfördelning VA-huvudmannen Fixa! Upp till 10-årsregn
Ansvar när annans vattenanläggning nyttjas Detaljplan (och Översiktlig planering) Lämpligt för bebyggelse? I planen ställa korrekta krav som har betydelse för dagvattenhanteringen.

18 Ansvarsfördelning Mex/Fastighet/Gator och parker
Ansvar för vattnet på sin fastigheten inkl. vattenanläggningar Miljö ?

19 Verktygslådor VA-huvudmannen
Bestämmer teknik - utföra fördröjnings- och reningsanläggningar Ta betalt - anpassa avgiften för egna lösningar (LOD) Tvångsrätt till mark för ledningar men inte öppna system Detaljplan Placering av allmänna VA-anläggningar (U/E-områden) Reglera allmän platsmark (utformning, höjdläge) Reglera höjdsättning Maximal hårdgörning Var byggnader ska placeras

20 Verktygslådor Mex Inte sälja all mark
Exploateringsavtal som reglerar mark för allmänna anläggningar Fastighet Fördröjningssystem på fastigheten Gator och parker Kommunalt huvudmannaskap Hur anläggs gatan respektive parken

21 Verktygslådor Översiktlig planering Klimatanpassningsplan
Dagvatten i (F)ÖP Miljö Ställa villkor i samband med anmälan o tillståndsansökningar Utöva tillsyn över dem som utövar miljöfarlig verksamhet Ge input i planärenden

22 Exempel Skog Sjö Sep ledning Tunnel Intagsbrunn Dagvatten

23 Sammanfattningsvis Ambitionsnivå? Teknik > Juridik
Använd Verktygen istället för Ansvaret PLANERA! Inse att ”någon” kommer att måsta betala och ”någon” är ofta densamma

24 Vi har ett planeringssystem, men vill eller kan inte följa det
Juridiken och ansvarsförhållandena är inte tydliga och ibland vill vi inte acceptera vad som gäller Någon annan ska helst betala och det är besvärande att ta ut de avgifter som behövs Vi vill inte alltid ta hänsyn till att ett område kanske inte bör bebyggas

25 Tack!


Ladda ner ppt "Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl"

Liknande presentationer


Google-annonser