Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förändringar i FIFA efter sommaren 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förändringar i FIFA efter sommaren 2017"— Presentationens avskrift:

1 Förändringar i FIFA efter sommaren 2017

2 Introduktion till detta material
Syftet med materialet är att informera om de förändringar som kommer att genomföras i FIFA och som användarna kommer att mötas av efter sommaren 2017. På varje bild finns en beskrivning av förändringar och hur det kommer att se ut i FIFA. I manus/anteckningar till varje bild finns fördjupningar och förklaringar. På sista sidan så framgår det vart man vänder sig vid eventuella frågor. I mitten av maj planeras ändringar genomföras i FIFA-systemet. Syftet med ändringarna är : Det skall vara enkelt att göra rätt Relevant information skall nå vägtrafikledaren Felaktigheter skall upptäckas – så att de kan korrigeras Systemet skall återspegla den arbetsprocess som finns framtagen Systemet skall stödja förändringar i verksamhetens arbetssätt

3 Förändringar i FIFA – efter sommaren 2017
1. Planerade tidpunkter för respektive vägarbete 2. Omledningsväga(ar) som obligatoriskt fält när vi kräver omledning 3. Föreskrifter kopplas mot respektive vägarbete istället för generellt till TA-planen 4. Captchafält vid inloggning 5. Mindre förbättringar och buggrättningar I mitten av maj planeras ändringar genomföras i FIFA-systemet. Syftet med ändringarna är : Det skall vara enkelt att göra rätt Relevant information skall nå vägtrafikledaren Felaktigheter skall upptäckas – så att de kan korrigeras Systemet skall återspegla den arbetsprocess som finns framtagen Systemet skall stödja förändringar i verksamhetens arbetssätt

4 1. Planerade tidpunkter för respektive vägarbete
Fylls i av entreprenör så fort man vet om när arbetet beräknas pågå. Tidpunkten kan och får ändras även om planen inte är 100 % klar. Problem: Problemet idag är att ett vägarbete per automatik får en tidsperiod som är densamma som TA-planens tidsperiod, vilket i väldigt många fall är en felaktig tidsperiod för vägarbetet (eftersom en TA-plan i många fall innehåller flera vägarbeten som utförs under olika tidsspann). Det har inneburit att manuella steg hos vägtrafikledaren måste justera tidsperioden för varje vägarbete, vilket både är ett krångligt och tidsödande arbete. Vid uppdateringar och förändringar i ett vägarbete eller TA-plan, så händer det också att manuella justeringar har skrivits över och medfört att felaktig trafikinformation nått trafikanterna. Lösning: En lösning eller förbättring kring detta är införandet av planerade tidpunkter för start och avslut på respektive vägarbete. Dessa tidpunkter fylls i av entreprenören så fort kännedom finns om när arbetet beräknas pågå. Märk väl att det är planerade tidpunkter som kan och får ändras, vilket är en förutsättning för att kunna fylla i även om planen inte är till 100% fastställd. OBS: Detta fält ersätter INTE den Start/Stop-funktion som finns för det operativa arbetet, utan är endast ett tillägg i planeringsarbetet för att underlätta arbetet för vägtrafikledare samt förbättra trafikinformationen som når trafikanterna. Här fyller du i

5 2. Omledningsväga(ar) som obligatoriskt fält när vi kräver omledning
De vägar som nyttjas för omledning måste fyllas i Problem: När vi idag lägger in omledningar på våra vägarbeten så saknas det ofta information om vilka vägar som nyttjas för omledningen, vilket innebär svårigheter för vägtrafikledarna. Lösning: För att minska risken till bristfällig information så gör vi fältet ”Omledningsinformation (vägnummer)” obligatorisk varje gång som valet ”kräver omledning” används. I detta fält vill vi att entreprenören fyller i de vägar som kommer att nyttjas för omledningen.

6 3.1 Föreskrifter kopplas mot respektive vägarbete istället för generellt till TA-planen
1. Koppling kan skapas när föreskrift skapas . Problem: TA-planer innehåller allt som oftast ett flertal vägarbeten. För dessa vägarbeten är det inte säkert (eller ens troligt) att de har samma förskrift. I dagsläget så hamnar föreskrifterna på TA-planens nivå utan koppling till något av vägarbetena. Detta blir ett problem i trafikinformationen eftersom alldeles för många (och felaktiga) föreskrifter dyker upp på många arbeten. Lösning: För att få rätt föreskrift per vägarbete så inför vi en koppling mellan föreskriften och vägarbetet. Detta kan göras när du skapar föreskriften eller i listan av föreskrifter. Kopplingen mot RDT förändras inte i och med detta, men trafikinformationen kommer endast att visa de föreskrifter som är kopplade till det aktuella vägarbetet. Missar du att koppla föreskrift till vägarbete så kommer informationen inte att nå NTS och vägtrafikledaren.

7 3.2 Föreskrifter kopplas mot respektive vägarbete istället för generellt till TA-planen
2. Koppling kan göras via länk-knappen i listan med föreskrifter

8 4. Captchafält vid inloggning
Bilden visar hur detta kommer att se ut: Problem: FIFAs inloggning håller idag inte den säkerhetsstandard som krävs på Trafikverket, varför en fortsatt dispans inte beviljats om inte åtgärder för ökad säkerhet vidtas. Lösning: Förbättringsåtgärden som aktualiseras vid denna release är införandet av en ”captcha” vid inloggning. Det innebär att förutom användarnam och lösenord så måste även 6st siffror matas in vid inloggningen.

9 5. Mindre förbättringar och rättningar
Ändring i beslutsmall - ändra hänvisning till föreskrifter med automatik – ny rullista. Vägnummer följer med automatiskt från föregående vy när man skapar ”Föreskrift för vägskada”. Meddelande vid ”Anmälan av aktivitet” - varning då man försöker avsluta vägarbete. Förfinad sökfunktion vid tilldelning av TA-Plan. Sökning på användarnamn och e-postadress - visar användarnamn och e-postadress. Bugg rättad gällande antal tecken i inställningar för kommuner   Vid makulerad TA så är förstoringsglaset kvar fast den inte går att granska då TA är avslutad/upphört. Detta samt länk är nu borttaget. Listan med föreskrifter uppdateras inte om man ändrar innehållet i en föreskrift. Gjordes endast vid ”klar för RDT” tidigare, nu görs det direkt. Funnits dubbletter i planerade vägarbeten i APK – nu rättat i FIFAs grundjobb som går regelbundet. Tjällossningar adresseringar - varning i de fall man glömt att ange annan som skall underrättas vid skapande av "Föreskrift för vägskada”. Glömmer man detta så kan det inte justeras i efterhand.

10 Vill du veta mer? För ytterligare information kring dessa förändringar, kontakta FIFAs förvaltning eller ring Användarstöd IT


Ladda ner ppt "Förändringar i FIFA efter sommaren 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser